Tuono, Shiver eller Superduke?

Vilken skulle du köpa?


  • Antal röstningar
    0

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Var är den vassare i motor, chassi och broms?!
Ktm:en har lägre effekt och mindre vrid kontra Apan. Toppenkombination....
Bromsarna är same same, brembos 4-kovlare radiellt.
Vikten är ingen skillnad på heller, ev. 1kg lättare apa.

Sen är väl det ingen nyhet att Aprilias chassi sparkar röv på de flesta andra...

Hepp, Tuonon är värd varenda öre och vill man ha nåt som är smidig som en BMX så hoppar man på Factoryn. Eh... Det var milsvid skillnad när jag var ute och letade hoj, då även SD-R gick under luppen.

SD föll på dålig gasrespons/ruppig motorkaraktär, trögjobbad/osmidig växellåda, täta serviceintervall och bristande kvalitetskänsla.
Sen vibrerade den för mycket för mitt tyckande...


Edit: Och ska du köra mer än 10-15mila svängar så är det endast Tuonon som gäller.

Vad man kan läsa i tråden än så länge verkar det vara en smaksak, svagheterna på de cyklar du nämnt försvaras med in i absurdum av sina ägare :)
Hade en SuperDuke tidigare, vet inte om serviceintervallen skiljer sig mot SuperDuke-R men på "vanliga" är det 750 mil och det vet jag inte om det är så tätt?
Växellådan var som att skära i smör och kvaliteten hade jag inte heller några bekymmer med.
Motorgången är stötig och hård på låga varv (man lägger inte i 6:an förrän man är över 90), krypkörning är inget nöje men en brutal känsla som får en att jollra som ett barn när man börjar gasa lite :)
Körde också en del längre körningar och det var inga problem även om man kunde hålla sig för skratt på längre motorvägsetapper.

Som sagt en smaksak vad du väljer, provkör, känn och kläm och välj den du gillar.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var är den vassare i motor, chassi och broms?!
Ktm:en har lägre effekt och mindre vrid kontra Apan. Toppenkombination....
Bromsarna är same same, brembos 4-kovlare radiellt.
Vikten är ingen skillnad på heller, ev. 1kg lättare apa.

Sen är väl det ingen nyhet att Aprilias chassi sparkar röv på de flesta andra...

Hepp, Tuonon är värd varenda öre och vill man ha nåt som är smidig som en BMX så hoppar man på Factoryn. Eh... Det var milsvid skillnad när jag var ute och letade hoj, då även SD-R gick under luppen.

SD föll på dålig gasrespons/ruppig motorkaraktär, trögjobbad/osmidig växellåda, täta serviceintervall och bristande kvalitetskänsla.
Sen vibrerade den för mycket för mitt tyckande...


Edit: Och ska du köra mer än 10-15mila svängar så är det endast Tuonon som gäller.

Du är onekligen ordentligt partisk. Men jag förstår dig för jag tycker Tuonon är skitbra och jag har själv haft en Mille, fortfarande den enda hojen jag verkligen saknar men i det här fallet så anser jag, precis som jag skriver, att SuperDuken är bättre. Det handlar inte om siffror på ett papper, det handlar om hur den upplevs. Hur det ser ut ser du ovan. Din EDIT förstår jag inte alls om jag ska vara ärlig, möjligen om du åsyftar den första modellen av SuperDuke som hade lite liten tank.

Hur vet du allt detta??

Efter ordentliga provkörningar givetvis.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vikten är ingen skillnad på heller, ev. 1kg lättare apa

Enligt vad jag läst , när de har testat hojjarna så väger Aprillian ca 20kg mer i sk "riktig" vikt med full tank soppa ;)

Sd är den roligaste hojen man kan köpa enligt vissa MC-skribenter och jag håller gärna med :)

Vilken hoj man än tar så lär man inte bli missnöjd skulle jag tippa !

Mvh
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
När jag provkörde SD blev jag inte särskilt imponerad. Tyckte det var ganska kort register med ordentligt med oumpf i. Dessutom ska SD servas ganska ofta så det rimmar dåligt med att du ska pendla.

Touno ska servas vid 4000mil (ventiljustering) och har bäst kvalitet, bäst spis och snyggast även om SD ser rå ut.

När jag provkörde SD blev jag inte särskilt imponerad. Tyckte det var ganska kort register med ordentligt med oumpf i. Dessutom ska SD servas ganska ofta så det rimmar dåligt med att du ska pendla.

Touno ska servas vid 4000mil (ventiljustering) och har bäst kvalitet, bäst spis och snyggast även om SD ser rå ut.
 
Last edited:

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Superduken verkar ju va hur kul som helst.

Ska man tro vad mc-skribenterna skriver om den verkar det ju vara den minst kompromisslösa buscykeln. Men dom kanske alla är korrupta eftersom några buttra tounoägare skriver i tråden att dom minsann inte är ett dugg impade?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top