Tuono vs Gsx-s

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om man är nojig över de italienska ingenjörernas kvalitetsfilosofi sä är det ju skönt med försäkring. Tex Svedeas maskinskadegaranti gäller i 8 år / 6000 mil om man är med i svemo. Så tittar man på en 2015 eller nyare kan man gasa i 3 år utan noja. :tummenupp

Fast det där är en sanning med modifikation. Det finns många exempel på hur hela säsongen blivit ödelagd i väntan på reservdelar även på massproducerade hojar som BMW... Visst, det kostar dig inget, men du kan inte köra hoj.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det är bra, hur är försörjningen med delar, nån som har koll?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hypermotard är najs och hade gärna haft en 950 SP själv men den är ju inte riktigt jämförbar med Tuonon :)

Den är ju inte det, kan väl känna mig lite lätt oroad. Ska prova en hypermotard och 1200s imorgon. Ska även se om man kan få prova en 701 igen då den länge varit på listan över eventuella hojar. Men den är lite för lite effekt i så jag är rädd att det är fel hoj

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Tänkte bara uppdatera med hur det gått.
Provkörde Aprilia, åkte hem med en SpeedTriple.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Denna blev det.
SpeedTriple RS 2019
f28b3fb656f2b4fcc5340ff349fa2852.jpg

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Vad fick dig att välja den ? Nyfiken bara
Jo jag och en kompis tog ut Aprilian och en Cbr och åkte en sväng.
Den va enligt mitt tycke och sätt att köra, svår att köra. Särskilt på låga varv så kändes det som man fick jobba mycket med hojen.
Så väl tillbaka i affären så började vi prata om inbyte och pengar hit och dit.
Min polare säger då att vi ska ut och prova Triumph också.
Så ut på denna och det sa bara klick med en gång.
Hojen va en sån jävla skillnad (för mig) att köra så Aprilian slogs ur tankarna redan efter några hundra meter.
Denna va "snäll" vid lägre varvtal och kändes direkt som en mycket mer lättkörd hoj.
Vred ur några gånger på 3an-4an och fy fan va den drog iväg då.
Jag fick direkt en sån jävla skön känsla av hojen och som jag sa till försäljaren, den andra åkturen va fan rolig. Jätterolig .
Aprilian kräver mycket mer än vad jag har att ge och jag vill inte "jobba" eller kämpa när jag kör.
Aprilian va helt enkelt för svår för mig.
Så känslan av Triumphen och upplevelsen gjorde saken väldigt enkel.
Observera att detta inte är nåt skitsnack om Tuonon för den var asgrym, bara inte för mig.

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Jo jag och en kompis tog ut Aprilian och en Cbr och åkte en sväng.
Den va enligt mitt tycke och sätt att köra, svår att köra. Särskilt på låga varv så kändes det som man fick jobba mycket med hojen.
Så väl tillbaka i affären så började vi prata om inbyte och pengar hit och dit.
Min polare säger då att vi ska ut och prova Triumph också.
Så ut på denna och det sa bara klick med en gång.
Hojen va en sån jävla skillnad (för mig) att köra så Aprilian slogs ur tankarna redan efter några hundra meter.
Denna va "snäll" vid lägre varvtal och kändes direkt som en mycket mer lättkörd hoj.
Vred ur några gånger på 3an-4an och fy fan va den drog iväg då.
Jag fick direkt en sån jävla skön känsla av hojen och som jag sa till försäljaren, den andra åkturen va fan rolig. Jätterolig .
Aprilian kräver mycket mer än vad jag har att ge och jag vill inte "jobba" eller kämpa när jag kör.
Aprilian va helt enkelt för svår för mig.
Så känslan av Triumphen och upplevelsen gjorde saken väldigt enkel.
Observera att detta inte är nåt skitsnack om Tuonon för den var asgrym, bara inte för mig.

Aaaah ok kul o höra din åsikt ;) jag var i samma sitta som dig - nybliven A kort. Köpte mig en sprillans ny aprilia tuono V4 1100 factory 2020.

Som du säger är den hetsig och på låga varv så gillar den inte det. Men efter att jag satte dit Akra rör o ECU racing så blev hojen helt annorlunda. Mycket skönare o köra men fortfarande vild men inte lika ryckig.

Allt är ju upp till var o en och tuono va perfekt för mig ;)

Tack för du förklarade hur du tänkte ;)

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Aaaah ok kul o höra din åsikt ;) jag var i samma sitta som dig - nybliven A kort. Köpte mig en sprillans ny aprilia tuono V4 1100 factory 2020.

Som du säger är den hetsig och på låga varv så gillar den inte det. Men efter att jag satte dit Akra rör o ECU racing så blev hojen helt annorlunda. Mycket skönare o köra men fortfarande vild men inte lika ryckig.

Allt är ju upp till var o en och tuono va perfekt för mig ;)

Tack för du förklarade hur du tänkte ;)
Ja det var det där du beskriver som fick mig att rygga tillbaka på Aprilian men underbart att du hittade nåt som passar dig.

Sitter LeoVince på Triumphen och det är fan lika grymt ljud som i min v-twin.
Ja föredetta v-twin blir det ju nu då

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Ja det var det där du beskriver som fick mig att rygga tillbaka på Aprilian men underbart att du hittade nåt som passar dig.

Sitter LeoVince på Triumphen och det är fan lika grymt ljud som i min v-twin.
Ja föredetta v-twin blir det ju nu då

Gött att du kände så ;) hojen du köpte såg riktigt fet ut iaf. Grattis till köpet ;) blir det några åkturer till innan vintern ?

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Gött att du kände så ;) hojen du köpte såg riktigt fet ut iaf. Grattis till köpet ;) blir det några åkturer till innan vintern ?
Tack
Ja fan jag hoppas på lite fint väder och torra vägar så man kan köra lite till. Idag gick det ju bra att köra men ändå lite sådär med nya hojar i en stad man inte känner till.
Typ fokus på vart fan man skulle istället för att testa hojen fullt ut.
Så hoppas hoppas på lite fint framöver

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Grattis. Spped Triple är också trevlig att köra.
Bra kraft på låga varv som en 2 cyl men även bra på högre varv som en 4cyl.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati