Hejsan!
Jag har en mittmotoriserad hemmabyggd bil med en GSX1000r turbo maskin.
Jag har loggfunktion på tilläggs sprutet och har konstaterat att avgastempen ligger skyhögt över rekommenderat på en bilmotor- Hela 1050gr C vid 0,85bar och 10500rpm!!! På bruks körning på låglast och 5000rpm är tempen ca 920gr C.. Jag har sänkt kompresionen mer än normalt "2,2mm packning" vilket automatiskt vrider kammarna tidigare när kamkedjan sträcks. Normalt när man kommer upp i så höga avgastempar brukar tändningen ligga väldigt sen alt. på tok för lite bränsle. Jag ligger på ett lambda värde på 0,8-0,85 vid laddtryck. Jag har programmerat tändningen "med en TRE" till 5:ans växel, på alla växlar. Kaminställningen gör ju att ventilöppningen sker närmare förbränningen, men kan det verkligen göra så höga tempar. Alt. blir orginaltändningen helt knasig när kamaxelgivaren står något fel.
Någon kanske har en teori?
Har någon en aning om vad avgastempen är på en orginal GSX1000r-01 utan turbo?
Motor har en fantastisk respons i dagsläget. Den börjar ladda vid 5000rpm och fullt laddtryck vid 6000-6500rpm (0,85 bar) med en 40mm extern WG, 16t turbo, VEMS tilläggsinsprutning.
Problemet är dock att kopplingen klarar inte av trycket. Jag har monterat hårdare fjädrar med Marklunds prylar med orginal lameller. Allt har funkat bra då jag hade mindre grepp "trehjuling". Men nu efter ombyggnationen till bil med R-däck är greppet fenomenalt..
Vet att det finns lite olika lösningar med lufttrycksatta prylar och exlusiva lameller mm. Men vet inte vad som är mest lämpligt. Det finns ju även en liten risk att mina lameller helt enkelt är slut och nya orginal lameller skulle hjälpa.
Hur gör ni andra med kopplingen och hur pass bra funkar det? Budjetlösningar är också välkomna då det även är en prisfråga.
Jag är mycket tacksam för tips och råd!
MVH/ Micke F Umeå
Jag har en mittmotoriserad hemmabyggd bil med en GSX1000r turbo maskin.
Jag har loggfunktion på tilläggs sprutet och har konstaterat att avgastempen ligger skyhögt över rekommenderat på en bilmotor- Hela 1050gr C vid 0,85bar och 10500rpm!!! På bruks körning på låglast och 5000rpm är tempen ca 920gr C.. Jag har sänkt kompresionen mer än normalt "2,2mm packning" vilket automatiskt vrider kammarna tidigare när kamkedjan sträcks. Normalt när man kommer upp i så höga avgastempar brukar tändningen ligga väldigt sen alt. på tok för lite bränsle. Jag ligger på ett lambda värde på 0,8-0,85 vid laddtryck. Jag har programmerat tändningen "med en TRE" till 5:ans växel, på alla växlar. Kaminställningen gör ju att ventilöppningen sker närmare förbränningen, men kan det verkligen göra så höga tempar. Alt. blir orginaltändningen helt knasig när kamaxelgivaren står något fel.
Någon kanske har en teori?
Har någon en aning om vad avgastempen är på en orginal GSX1000r-01 utan turbo?
Motor har en fantastisk respons i dagsläget. Den börjar ladda vid 5000rpm och fullt laddtryck vid 6000-6500rpm (0,85 bar) med en 40mm extern WG, 16t turbo, VEMS tilläggsinsprutning.
Problemet är dock att kopplingen klarar inte av trycket. Jag har monterat hårdare fjädrar med Marklunds prylar med orginal lameller. Allt har funkat bra då jag hade mindre grepp "trehjuling". Men nu efter ombyggnationen till bil med R-däck är greppet fenomenalt..
Vet att det finns lite olika lösningar med lufttrycksatta prylar och exlusiva lameller mm. Men vet inte vad som är mest lämpligt. Det finns ju även en liten risk att mina lameller helt enkelt är slut och nya orginal lameller skulle hjälpa.
Hur gör ni andra med kopplingen och hur pass bra funkar det? Budjetlösningar är också välkomna då det även är en prisfråga.
Jag är mycket tacksam för tips och råd!
MVH/ Micke F Umeå