Turbo bygges på Fzr1000 motor. Erfarenheter?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jo ja såg nu att någon lurat på dig muttrar till toppen

Ser ut som det är vanliga sexkantsmuttrar , Dessa går EJ att använda

Då muttrarna sitter inuti toppen och är av modell insexfattning

Man använder orginal muttrar ( försök EJ dela toppen )

Ventilerna måste i så fall demonteras först

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Jo tack, jag märkte det när jag fick grejorna. Fick även fel längd på dragstängerna... så vi får se hur det blir med dom nu..

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Stötte på problem nu när lobecenter skulle justeras... kommer bara ner till ca 125 grader.. kan justera mellan 125 o 135 ca.. har tagit ur 3mm ur dreven.
Kan det sitta vassare kammar i eller har jag missat något annat?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fel mätprocedur eller kammarna ligger ett kugg fel

I TDC ska insexnyckeln passa igenom kammarna ner i toppmuttrarna

Föresten hur gick det med pinnskruvarna till toppen?

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Fel på mätningen.... nu är det inställt o klart. Snart får man börja med det roliga.

Är 16" på hjulen har jag för mig

Kl4z

Dominant!
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
R6 -00 ZX10R -04 sxv550 -07 zx10r -08
Inte för att klaga men höger fram hjul har fel rotation ;) Annars blir det klockrent!

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
har du köp dig ett dyna 2000??
Jag har ett nytt liggande annars som var tänkt till min yamahamotor, kan du får köpa billigt :tummenupp

Jag kör med orginaltändning, fast nuförtiden nöjer jag mig med 0.8i ladd, ger bara 254hk då men går iaf bättre än orginal :tungan

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Det kunde du väl kläckt ur dig innan jag köpte ett nytt dyrt 2000 :p
Har börjat montera också tyvär.
Vad har du gjort åt din motor annars? Finns det nån anledning till att du valde att inte sätta på dyna2000?
Har du bromsat din till 254 på 0.8bar?

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
du får ju hänga med på köp&sälj avd vettu :tungan (om annonsen nu finns kvar)

inte så ofta jag är här nuförtiden så jag har inte sett din tråd förrän nu, sorry.

var meningen jag skulle ha på tändningen efter att ha läst här att förtändnigen var för hög för turbokonvert, nämnde det för marklund när jag beställde delar men han hade aldrig haft några problem på sina yamaha byggen, laddar du inte över 1bar så håller motorn sa han.
Jag har laddat 1,2 utan problem men det går aldrig vrida fullt så motorn belastas några längre stunder, är väl därför det håller.
Blir väl skillnad i ditt bygge då man kan ligga på fullskaft.

samma snurra som du och putsa till kanalerna i toppen, 2mm cylinderfotspackning är väl allt.

förövrigt så sa en gammal jobb kompis som kör radical racing med den motorn att ramlager mm var grövre än på hayabusan :arsele

Bifogat

• Thunderace1.JPG
    Thunderace1.JPG
    60.3 KB · Visningar: 113

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
ska vara 0,8bar o inte 0,6 som det står...glömde ändra imellan körningarna bara

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vilket mätprogram har du till din bänk

Ser misstänkt likt sportdevices

Peter

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
stämmer bra det :tummenupp
har två olika bänkar och två mätprogram, ett Datamite från Performance trends och ett från sportdevices.

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Oki, tyckte jag kikade igenom köp & sälj samt la in en köp post på ett 2000... men det verkade trögt så köpte ett själv.. Skitsamma :)

Ja vad tror ni gurus här att jag kan ligga på för ladd? Tänkte ev bygga 2stegs bara för att skona lådan litegranna o ladda högre på kommando bara.

Det blev 2mm spacer och dubbla packningar. Allt e justerat o schysst i motorn. Triggern till dyna2000 e klar så det ska funka.

I den här maskinen så är det ju fullt ös eller stillestånd som gäller...
Har en förhoppning om att kunna ligga på 1 bar konstant laddtryck om jag får allt att lira som det ska. Hoppas då på åtminstone 200hk på hjulen.

Tror ni det håller?

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
vad väger bygget?

hur har du gjort med drivning och koppling?

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Har ej vägt bygget än,skulle tippa 400 +förare. Tänkte göra det när jag har byggt klart med turbon.

Kopplingen är org för tillfället, tänkte sätta i hårdare fjädrar till att börja med iaf.

Drivningen är: Kort kedja till kardan, sierra klumpar fram o bak. Ingen mittdiff

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Oki, tyckte jag kikade igenom köp & sälj samt la in en köp post på ett 2000... men det verkade trögt så köpte ett själv.. Skitsamma :)

Ja vad tror ni gurus här att jag kan ligga på för ladd? Tänkte ev bygga 2stegs bara för att skona lådan litegranna o ladda högre på kommando bara.

Det blev 2mm spacer och dubbla packningar. Allt e justerat o schysst i motorn. Triggern till dyna2000 e klar så det ska funka.

I den här maskinen så är det ju fullt ös eller stillestånd som gäller...
Har en förhoppning om att kunna ligga på 1 bar konstant laddtryck om jag får allt att lira som det ska. Hoppas då på åtminstone 200hk på hjulen.

Tror ni det håller?

Inte ska du behöva pumpa på med 1 bar för att få ut 200 hk på hjulen. Eller menar du på varje hjul? :D
Min 87:a ger 123 på bakhjulet, Din motor ska det vara lite till i. 130 kanske!
Det bör räcka med 0,55-0,6 bar för att få ut 200hk. Förvisso har du lite mer förluster med bakaxeln. 0,7 då!

Kan du hålla dig till det trycket så bör det gladeligen hålla. I alla fall pga av trycket. Finns ju alltid möjligheter till att det går sönder ändå:yoparty

Mats

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
såg inte att det var 4hjulsdrift ibörjan, jäkligt kul bygge :D tar ju endel hk genom drivningen, såg bromsningar på subaru impreza och där var det inte mer än 160hk kvar på hjulen, den var på 218orginal + lite väss.

orkar jag så kan jag gå ut o kolla vad min ger vid 1bar nån dag :tummenupp

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...