Turbo bygges på Fzr1000 motor. Erfarenheter?

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Ja jag räknar lite grovt med 20% förlust i drivningen. Får väl se vid bänkning.

Ja det vore kul att veta vad du får ut vid 1 bar om du orkar :)

Sen om det är rimligt att motorn håller vid 1 bar och gå riktigt tufft vet jag inte?

Vill helst att motor och låda ska hålla iaf.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Å fan, jag missade också att den kraffsar med framhjulen. Ännu roligare!
Ja 20% är nog vettigt att räkna på.

Tunga fordon brukar vara smärtsamt för transmision på MC-motorer. Men å andra sidan drevar du väl inte den så högt. Gör det lite skonsammare i alla fall.
Men de greppar ganska bra med fulldubbad 4-hjulsdrift.....

Sätter en peng på att du måste byta kopplingskorg några gånger.

Mats

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Å fan, jag missade också att den kraffsar med framhjulen. Ännu roligare!
Ja 20% är nog vettigt att räkna på.

Tunga fordon brukar vara smärtsamt för transmision på MC-motorer. Men å andra sidan drevar du väl inte den så högt. Gör det lite skonsammare i alla fall.
Men de greppar ganska bra med fulldubbad 4-hjulsdrift.....

Sätter en peng på att du måste byta kopplingskorg några gånger.

Mats

Å 2ans växel , Den rök alltid då jag körde fetdäck och wheeliebars

Hadde också missat det där med 4hjulsdrift

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Var just 2ans växel jag har fått renovera redan nu... dock inte pga effekten utan utebliven hjärna vid nedväxling och slackad kedja.

Är det något speciellt med just 2ans växel i lådan?

Den är drevad för att gå ca 130 maxfart.

Kanske skulle vara värt att satsa på någon mer avancerad laddtrycksstyrning eller bara en boost som man kan använda när det behövs. typ från 0.6 till 1.0?

Sen att jag måste sätta hjärnan i hjälmen också har jag redan listat ut :)

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Var just 2ans växel jag har fått renovera redan nu... dock inte pga effekten utan utebliven hjärna vid nedväxling och slackad kedja.

Är det något speciellt med just 2ans växel i lådan?

Den är drevad för att gå ca 130 maxfart.

Kanske skulle vara värt att satsa på någon mer avancerad laddtrycksstyrning eller bara en boost som man kan använda när det behövs. typ från 0.6 till 1.0?

Sen att jag måste sätta hjärnan i hjälmen också har jag redan listat ut :)

Att det just är 2:an som drabbas:
På MC hinner man inte alltid med, det går på bakhjulet, det kanske blir lite hjulspinn, varvtalsstopet går i ett par gånger, allt sker på en grisblink. Man gör sitt bästa att få i 2:an. När 3:an ska i har situationen sansat sig lite och växlingen blir "ren".

Jag törs nog påstå att 2:an drabbas hårdast på alla hojar. Inte bara FZR.

SÅ att... du ska inte bli förvånad om det är 3:an och 4:an som drabbas på din mojäng.

Mats

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nja, dom flesta haverier som sker är väl just ingrepps problem

Just vid dåliga växlingar. Det hadde jag aldrig problem med, bra utväxling på växelmekanismen ( nackdel långa lägen ) samt att det finns en heavy duty fjäder till växelhållaren ( vid kulissrullen)

Därimot så vred jag av kuggarna på den fasta axeln ( 2ans)

MÄRK VÄL att denna låda inte ALLS gillar att man byter bara vissa delar
Då har man HAVERI direkt som påföljd

Om man därimot ympade dit 2 fräscha axlar med drev och gafflar så funkade de ganska länge

Med din utväxling kommer ju knappast 2an att användas särskilt offta
och heller inte kunna utsättas för så hög last

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Tänkte byta fjädrar i kopplingen medans jag väntar på en ny grenrösfläns.

Då fjädrarna från Hayabusan är kortare så undrar jag om det räcker med den spänning av fjädrarna som blir eller ska skruvarna kortas något?

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
jag kör med busafjädrarna, fick köra upp hålen i tryckplattan för att diametern var lite större men det var allt jag gjorde.

Fast fzr och yzf kanske inte har samma korg (tror mig ha läst att dom inte är riktigt lika)

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Det är Marklunds fjädrar. Menar du att dom skulle passat i tryckplattan utan att fräsa bort lite längst ner i dom koniska hålen?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är Marklunds fjädrar. Menar du att dom skulle passat i tryckplattan utan att fräsa bort lite längst ner i dom koniska hålen?

Det går att göra med bara en vanlig roterande fil om du inte har fräsmaskin

En bra variant är att stoppa roterande filen i pelarborrmaskin och förhand köra runt tryckplattan ,Det är ju inte så mycket som ska bort

Linkowich

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Hoj
Yamaha yzf 1000rT, Rmx 250, Hva mc 258
Jag borrade upp min tryckplatta med en "platt"borr. tro att de bara behövs typ att borra bort 2mm längst ner i konan om du förstår. ta en borr 1mm större än fjädern. funka för mig iaf

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Hej Lhmattsson

Om din mellan plåt inte håller så har jag 2 st laserskurna i rostfritt.
Dom håller garanterat. polaren körde med dom på sin thunderace.

det räcker med en men jag har en extra.

pm,a mig om du är intresserad

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Har äntligen gjort plats i garaget igen så jag kunnat bygga klart.
Provstart idag och allt funka.. MEN direkt jag belastar motorn så sjunker lambdan till 10.. varvar jag den utan belastning så har jag rätt så bra värden.

Förslag? Chansar på att soppan inte kommer fram tillräckligt eller att jag inte trycksatt förgasarna på rätt sätt... jag o förgasare sträcker sig inte längre än till moppe.

http://www.garaget.org/video/aw4dpy5xtvfn Länk till provstarten

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har äntligen gjort plats i garaget igen så jag kunnat bygga klart.
Provstart idag och allt funka.. MEN direkt jag belastar motorn så sjunker lambdan till 10.. varvar jag den utan belastning så har jag rätt så bra värden.

Förslag? Chansar på att soppan inte kommer fram tillräckligt eller att jag inte trycksatt förgasarna på rätt sätt... jag o förgasare sträcker sig inte längre än till moppe.

http://www.garaget.org/video/aw4dpy5xtvfn Länk till provstarten

Vänta nu , 10 är på den förskräckligt feta sidan

Runt 12,5 ska du sträva efter

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Ojdå, jag tog för givet att lågt lambda var snålt. Var kommer denna mängd soppa ifrån då månne?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ojdå, jag tog för givet att lågt lambda var snålt. Var kommer denna mängd soppa ifrån då månne?

Sån var min också vid första provturen. Vid belastning sugs trottlarna upp och nålarna släpper till mer soppa genom huvudmunstyckena. Varvar man utan belastning så brukar den kunna varva lättare. Jag fick gå ner ordentligt i huvudmunstycke för att motorn inte skulle spotta och fräsa vid positivt tryck, men jag ligger ändå på den feta sidan vid fullast. Mest för att kyla och för att vara på just den säkra sidan. 11,5:1 i A/F ligger jag på ungefär. Gick ner från 130 till 106 i munstycke för att komma dit... Kan ju kanske hämta några hästar till genom att leana ut ännu mer, men det känns lite onödigt att jaga några hästar hit eller dit när det ändå finns mycket att ta av.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS