Turbo däck

r1 turbo

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Mukfors
Hoj
Yamaha r1 turbo
Hej mina vänner. Jag har kört på pliot power några år, men fick en highsider som jag klarade med livet knappt.ursch. Nu har jag testat metzler m3.Funkar kanon men slits snabbt. Kan Dunlop QUALIFIER RR va bra och köra med?
Jag vet att inget däck är bra till allt, 190nm 260hk är svårt att få grepp med.
Kör mest på kurvig väg. 2,5bar ca 200mil. Vill ha mer mil på mina däck.
Vad har ni för bakdäck?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Michelin Power one Competition C tycker jag är ett rätt långlivat däck med bra grepp.
Egentligen ett slicks i grunden men har mönster och är dot märkt, ska ha 1,5-1,7 bar i kalltryck.
Och C är ett Endurance däck som är lite hårdare än de 2 andra alternativen A och B
Ett 2CT däck med hårdare blandning i mitten och mjukare på sidorna.
Behöver masseras upp lite så det blir varmt för optimalt grepp.
Helt ok våtegenskaper med

Har gasat bana med det med en hyffsat effektstark hoj och taskig körstil.
Det ger mycket slitage på bakdäcket när man tex går in sakta i en böj och ger på som fan ut...
Men dessa är de som fått leva längst.

Funkar även på gata.
Har exempel på en vässad Blackbird som går med ett sådant utan bekymmer.

Fan nu gav jag mig in i en däckstråd igen...
 

phatbastard

Lindblad
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Lycksele
Hoj
SukiSuki Tusen Nolltre
Jag körde förut på ett vanligt standarddäck från Bosses Däck & Porr typ och det räckte bara 200 mil eller så, har nu 2ct (bra vattenföre också som kamikasepojken sa) och tycker att dom är bättre. Funderade på att köra skurna slicks nästa sommar men vi får se. Hur du än vrider å vänder på saken så kommer fästet alltid att vara ett problem och vridet kommer att tugga upp däcken fortare än vad löningen kommer in :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Laddar han 2.5 bar är de galet och kör han med så högt tryck i däcken är det väll också galet. Åtminstonde om de är kalltryck.:gnissla

Du som kör dörr till dörr?

Fullt normalt framdäckstryck på båda mina hojar enligt manualen :tummenupp

behöver man turbo på kurviga vägar?

Behöver man hoj? Nej, det är otroligt kul att köra hoj, likväl med turbo :D
 
Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
i denna tråden borde bara folks svara som har erfarenhet av just TURBO på sin hoj.

Hittade recensionen från hayabusa.nu. det är shinko stealth 003 som testas

Är det någon som vill att jag tar bort den så säg till

Hej alla!

Har testat dessa nu i över 300 mil och är jävligt nöjd med dom!

Har en -07:a med Mcx400 313 kusar på hjulet vid 9000rpm och det går ändå att kräma på bra ur kurvorna!
Dom blir sådär härligt ruggade på sidorna och varma o goa med lite inspirerad landsvägskörning även idag när det inte är jättevarmt ute.
Brukar åka med en Gixxer 1000 -08 (172rwhp) som kör iallafall 1:50 tider på A-torp och han kan glömma att hänga på UR kurvorna, inbromsningen och halva kurvan knappar han in men när Busen satt sig och man ser utgången ur kurvan så jävlar
Får jag dessutom uppgraderat orginalbromsarna till nåt som funkar...
Nu ska jag inte bli för styv i korken men det känns verkligen som man kan lita på dom!

Har inte testat SHINKO:na i ösregn men med tanke på att jag höll mig på hjulen på Anderstorp när jag fick hela bakdäcket fullt i varm motorolja så hur dåligt kan det vara...

Formen på dom är ganska rund så man har bra grepp även rakt fram vilket märks på att även i farter uppåt 300 får man passa så inte nosen går till väders och så var det inte med road attack däcket jag hade innan.
Det slipade man bara ner när man försökte köra fort.

Behövde 10gram fram och 5gram bak vid balanseringen.

Kostade 2093:- Postförskott inkl.frakt 12kg och det tog 2 dagar att få dom till Konsum.

Det blir SHINKO i fortsättningen!!

Ska köpa 180 däck (1345:) nu när bakdäcket börjar ta slut och se hur det känns.
Vill även testa "Ultrasoft" men det får bli när framdäcket är slut.
Kompisen ska testa slicksen på bana så det ska bli kul och se hur dom är.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag tycker att det är kul att Bruno klagar på alla som skriver trots att dom inte har erfarenhet av däck och turbo och sedan citerar han en annan tråd ifrån ett annat forum där dom rekommenderar shinko så kollar man vem som sponsrar Bruno, nej men oj är det inte shinko :lol :D :rofl
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
killen han beskriver har turbo, Garanterat *S* jag vet vem denna killen är:tummenupp

Ja jo och nu är detta en däckstråd.
Där ska alla säga sitt och alla ha rätt, tråden kommer bli aplång utan att något egentligt resultat framkommer.

Kikade på Shinko sidan och såg Power One kopiorna!
Varför åka på kopian när man kan åka på originalet? :D
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Ja jo och nu är detta en däckstråd.
Där ska alla säga sitt och alla ha rätt, tråden kommer bli aplång utan att något egentligt resultat framkommer.

Kikade på Shinko sidan och såg Power One kopiorna!
Varför åka på kopian när man kan åka på originalet? :D

det är faktiskt tvärt om. Yokohama hade detta mönstret redan på 80 talet. Efter en "liten" jordbävning så köpte shinko upp Yokohamas tillverkning av mc däck och på den vägen är det. De har haft det mönstret i en massa år. tog ett tag för Michelin att fatta att det kunde kanske vara något att kopiera. Eller så kanske det bara beror på att skinko tillverkar över 200000 mc däck i månaden och att de gör något rätt.

Jag tycker att det är kul att Bruno klagar på alla som skriver trots att dom inte har erfarenhet av däck och turbo och sedan citerar han en annan tråd ifrån ett annat forum där dom rekommenderar shinko så kollar man vem som sponsrar Bruno, nej men oj är det inte shinko :lol :D :rofl

jag klagar inte och visst är jag sponsrad. men de funkar till turbohojar och det var väl det som var det primära. hade inte lagt ut recensionen om de inte hade funkat.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top