Turbo däck

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
2003, Ducati 999s
Själv har jag Michelin Power One Competition däck. A fram och B bak.
När det gäller diskussionen med däckstryck så tror jag att ni talar om varandra lite. Träffade en kille som jabbar med Michelinsdäck som visade mig en däckstryckmatris där det för mina däck står 1,8-1,9 bak och 2,1 fram vid bankörning men om man ska kör på lansdväg så stod det att däcken ska ha ca 2,5 då temperaturen i däcken sällan eller aldrig kommer upp i rätt arbetstempratur om man kör någorlunda lagligt.

Använder man landsvägen som bana bör man väl rimligen ha däckstryck därefter men annars tror jag däcken mår bättre av att ha högre tryck på allmän väg.

// Per
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Köra kurvig väg med turbohoj, är lite som att köra 500 2t cross på bana.
Det kräver en annan körstil för att funka.
Ger man gas i kurvan är det lätt att highside'a. Men det gör inget för det man tappar i kurvor kompenserar man med lätthet på rakor.
Byte av körstil trollade bort mina sladdar o kast.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Köra kurvig väg med turbohoj, är lite som att köra 500 2t cross på bana.
Det kräver en annan körstil för att funka.
Ger man gas i kurvan är det lätt att highside'a. Men det gör inget för det man tappar i kurvor kompenserar man med lätthet på rakor.
Byte av körstil trollade bort mina sladdar o kast.

Bra beskrivning :tummenupp Jag tävlade lite innan med KTM 500 2-taktscross, och det var liknande. Sikta, gasa och håll i :D Och släpp när det börjar gå åt helvete. Fick förresten gashäng på KTM:en på 4:an (högsta växeln) och då hjälpte det inte att släppa gasen. En tiondel senare fick jag smaka grus. Slog runt baklänges i runt 90 blås. Humor det... Fan vad man kan slå sig. Jaja!

Men det går fint att köra lika fort i kurvorna med en turbohoj som med en sughoj, det gäller bara att byta körstil :) Man vänjer sig fort.

Angående däck så kör jag med Metzeler Racetec på min turbohoj. Jäkligt bra grepp och passar min hoj kanon. Laddar 1,8 bar så det tuggar en del. Kommer 120 mil på ett bakdäck och då börnar jag inte medvetet så det blir däckbyte ofta, men det får jag ta. Går temperaturen neråt 10 grader blir det lite slirigare tycker jag, så jag kanske skulle prova Sportec M3.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top