FreddaAbborre skrev:
2509224 Just i mitt fall är det gyllene att följa ditt bygge (har en 87a gixxer1100 som ev nån gång i vinter eller nästa ska tvångsmatas).
Hur är det med "styrning" av turbon? Laddtryck? Hur funkar det men lambda? Styrbox á la bil? etc. etc. etc.
Ahaaaa, ja, den är ju precis likadan som min då.
Styrning av turbon (misstänker att du menar laddtrycksjustering) sköter wastegaten. Slang mellan kompressorhus och wastegate så gaten känner laddtrycket. Vid ett visst tryck öppnar den en lucka i avgashuset så en del av avgaserna leds förbi turbinen och laddtrycket sjunker. Öppningsstrycket justerar man med wastegatestången eller så kan man pysa upp det mha ett kontrollerat läckage på slangen mellan kompressorhus och wastegate.
Laddtryck kan du bestämma själv. Jag laddar strax över 1,4 bar.
Lambdasond känner av syret i avgaserna så man kan se om man har rätt bränsle/luftblandning, och en sådan kan man ha på hojen. Bredbandslambda då alltså. Med uppvärmd sond. Smalbandslambda är för oexakt för att justera efter, man kan kanske se om den går alldeles för fett eller alldeles för snålt, men finjustera med den kan man glömma. De flesta bromsbänkar är utrustade med bredbandslambda så upp med hojen i en sådan och byt munstycken och flytta nålar tills du är nöjd. Jag ligger på den feta sidan med min hoj pga lite extra kylning av extra soppa. Ca 11,5:1 vid fullt tryck har jag iallafall. Kan kanske få ut mer effekt genom att leana ut den, men effekten räcker till ändå och jag är rädd om min motor
Styrboxar behöver du inte. Förgasarna sköter soppan och det är bara till att ställa in dem rätt i en bromsbänk. Turbon sköter sitt själv, du bara justerar trycket tills den laddar så mycket som du vill.