Turbo från saab 2,3 lättrycksturbo, nåt att ha?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kan få en turbo (nån garett har jag hört?) från en saab 2,3 lättrycksturbo billigt - kan denna funka OK till mc med 200-250 pollar, eller är lätttrycksturbo a no-no?
Ett ganska litet, glidlagrat aggregat antar jag?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Antingen ett Garrett T25 eller ett GT17. Glidlagrat är rätt..
(T25 för 9000 och Gt17 för 9-5)
Lättryck=inte så mycket ladd enbart.. Dvs aggregatet har inte jobbat stenhårt. Samma aggregat i fulltryck (förutom aero/specialmodeller) Räcker till för ca 270påsar. Hellre ett beggat lättryck än dito fulltryck....
Skillnaden lättryck>fulltryck=mjukvara, alltså inte aggregatsberoende..
Billigt och finns i mängder.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Antingen ett Garrett T25 eller ett GT17. Glidlagrat är rätt..
(T25 för 9000 och Gt17 för 9-5)
Lättryck=inte så mycket ladd enbart.. Dvs aggregatet har inte jobbat stenhårt. Samma aggregat i fulltryck (förutom aero/specialmodeller) Räcker till för ca 270påsar. Hellre ett beggat lättryck än dito fulltryck....
Skillnaden lättryck>fulltryck=mjukvara, alltså inte aggregatsberoende..
Billigt och finns i mängder.

Tack så mkt för det. Verkar passa bra då
Det är från en 9-5a
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Antingen ett Garrett T25 eller ett GT17. Glidlagrat är rätt..
(T25 för 9000 och Gt17 för 9-5)
Lättryck=inte så mycket ladd enbart.. Dvs aggregatet har inte jobbat stenhårt. Samma aggregat i fulltryck (förutom aero/specialmodeller) Räcker till för ca 270påsar. Hellre ett beggat lättryck än dito fulltryck....
Skillnaden lättryck>fulltryck=mjukvara, alltså inte aggregatsberoende..
Billigt och finns i mängder.

nja, du får inte ut några 270häst med dom där små snurrorna,jag säger hellre några över 200 om du inte vill ha väldigt varm luft och det vill du inte:D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
nja, du får inte ut några 270häst med dom där små snurrorna,jag säger hellre några över 200 om du inte vill ha väldigt varm luft och det vill du inte:D


vill inte släpa på en massa dödvikt.. Visst 270 ligger en bit åt höger i kompressordiagramet, men massa varmluft njaa....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ok. Målet är iaf minst 200 hp

Hur är aggregatet annars, vad kommer det ge för effektkurva? Tanken är ett ganska litet aggregat med mkt körbar effekt. Ladd vid låga varv. Vad finns det annars för snurror som kan tänkas passa behoven?
Kommer antagligen hamna på en 750cc
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
i bilen så ger den ordentligt med ladd strax över 2000 varv men det är i 2liter bilmotor det. Avgashuset är litet så det borde kanske funka för en 750, men jag är ingen expert på mc-snurranläggningar, dock är ju sporthojs-750cc ganska sega från början så lite ketchup är det väl risk för ändå.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förmodligen tidigare än så, en Saab LLT börjar ju bössa vid runt 1700. Jag skulle förmoda att redan vid 4000 på tvåan skulle det börja lyfta.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Verkar som att jag kommer över ett aggregat från en 850 T5R istället. För samma peng

Nån som vet va det sitter för nåt, och om den har wastegate/dump?? Kan det va Mitsu.TD0418T kanske ...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Verkar som att jag kommer över ett aggregat från en 850 T5R istället. För samma peng

Nån som vet va det sitter för nåt, och om den har wastegate/dump?? Kan det va Mitsu.TD0418T kanske ...

Jag hade mycket hellre valt Saabsnurran, T5R turbos i sig är det inget större fel på men folk som köper dessa bilar har en tendens att köra hårdare.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag hade mycket hellre valt Saabsnurran, T5R turbos i sig är det inget större fel på men folk som köper dessa bilar har en tendens att köra hårdare.

Det är sant

Det visade sig vara en td04-13g snurra med glapp i axeln.

1. Hur är detta aggregat, hur många pollar räcker det till? Bra spool-up?
2. Kan man köpa renoveringskit nånstans,. och går detta att renovera själv?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är sant

Det visade sig vara en td04-13g snurra med glapp i axeln.

1. Hur är detta aggregat, hur många pollar räcker det till? Bra spool-up?
2. Kan man köpa renoveringskit nånstans,. och går detta att renovera själv?

1. Det är ett aggregat med hyggligt tilltaget avgashus och relativt liten kompressordel; Tål höga avgasflöden men ger inga stora luftflöden. 200 ponnyhästar? Spool-up blir lidande av 7cc om man ex hade jämfört med ett 5cc.

2. Renoveringskit finns att köpa, men vart man gör det till Mitsu har jag inget namn på. Om det sen blir bra när man själv som glad amatör ger sig på ett "precisionsinstrument" låter jag någon mindre partisk avgöra...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top