Turbo från saab 2,3 lättrycksturbo, nåt att ha?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack för de. Men 200 hästar? T5r som det satt på har väl åtminstonde 250-300 orginal?

Inte för att va sån, men det där är ingen T5R snurRbo....
T5R hade antingen TD04HL-15T eller TD04HL-16T(om R:en varefter år -95)

13g är enna fläkt från nån av de "andra" 850 med snurrbo, antingen 2liters eller 2,5.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Inte för att va sån, men det där är ingen T5R snurRbo....
T5R hade antingen TD04HL-15T eller TD04HL-16T(om R:en varefter år -95)

13g är enna fläkt från nån av de "andra" 850 med snurrbo, antingen 2liters eller 2,5.

Oki. Jag tyckte också den såg väldigt liten ut för det effektuttaget, men skrotfirman hävdade att det va en t5r

Dock har den klenaste 850-turbon 225 pollar om jag inte minns fel, men skit samma! Jag letar vidare :) Får se vad det kommer upp. Kan inte bestämma mig för en liten snurra som GT17/T25 eller nåt större som 16t/kkk24 etc

Ponera att man skulle plocka ut 220 bakhjulspollar med ett GT17 respektive kkk24 - hojen med GT17 skulle vara mer vridstark, och få effekten lite längre ner i registret, va? Hur stor är skillnaden?

Vad menade du med 5cc/7cc i tidigare inlägget?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Vad menade du med 5cc/7cc i tidigare inlägget?

Det finns olika storlekar på volymen på TD04:ans avgashus, husen i sig är bytbara mellan alla TD04, utan annan modifiering. Dock är det lämpligt att ha nån form av tänk när man byter hus mellan aggregaten. Att ta ett 19T och hota på ett 5cc avgashus vore att binda ris för egen rygg. Den mängden luft ett 19T kan pumpa kontra den mängd avgaser det blir efter en förbränning är inte nyttigt för den stackars turbinen. Blir varmt ;)


Om du nu inte har köpt ett agg och ändå är ute och letar, håll utkik efter ett TD04HL-15T med 5cc avgashus 9-5Aero, 9-3Aero. Billiga, från runt 2500 för beg. Dessa agg tål mycket stryk och vaknar tidigt. Levererar luft till 300 glada om än stressade hästar och har en mkt trevlig respons. Sitter orginal på bilar med mellan 200-250hk.

Kommer själv bygga på ett sådant på en gixxer750 när jag väl hittat hojen..

angående K24 så finns det en hel hög med varianter, de har dock samma namn, allt från gamla sura dieselfläktar till mer lämpade bensinapplikationer..
Om du tänker på ett S60R agg så är det nånsans jämförbart med ett TD04HL-19T. Gt17 vaknar märkbart tidigare
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det finns olika storlekar på volymen på TD04:ans avgashus, husen i sig är bytbara mellan alla TD04, utan annan modifiering. Dock är det lämpligt att ha nån form av tänk när man byter hus mellan aggregaten. Att ta ett 19T och hota på ett 5cc avgashus vore att binda ris för egen rygg. Den mängden luft ett 19T kan pumpa kontra den mängd avgaser det blir efter en förbränning är inte nyttigt för den stackars turbinen. Blir varmt ;)


Om du nu inte har köpt ett agg och ändå är ute och letar, håll utkik efter ett TD04HL-15T med 5cc avgashus 9-5Aero, 9-3Aero. Billiga, från runt 2500 för beg. Dessa agg tål mycket stryk och vaknar tidigt. Levererar luft till 300 glada om än stressade hästar och har en mkt trevlig respons. Sitter orginal på bilar med mellan 200-250hk.

Kommer själv bygga på ett sådant på en gixxer750 när jag väl hittat hojen..

angående K24 så finns det en hel hög med varianter, de har dock samma namn, allt från gamla sura dieselfläktar till mer lämpade bensinapplikationer..
Om du tänker på ett S60R agg så är det nånsans jämförbart med ett TD04HL-19T. Gt17 vaknar märkbart tidigare

Tack så mkt för det. F.ö verkar det som att jag kommer bygga på en gixxer750 också. Årsm 97

Ska leta efter ett sånt agg. Skroten jag köper mina prylar på på har fast pris - 650kr för aggregat inkl wastegate. Det gäller bara att hålla koll på vad dom får in för bilar, så man hinner få tag på nåt vettigt

Tack igen

PS jag har stött på en pdf-lista med turbos, vilken modell, vilka bilar dom sitter på etc. Tappat bort den. - nån som vet var denna finns??
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
vart hittade du en sån billig turbo? jag funderar på att bygga till vintern så det är lika bra att fixa lite delar så länge:)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Av nån anledning kan jag inte pma folk nu

Jeber; Det finns aggregat från saab 900 -94 och volvo s40 2,0T -99 tillgängliga

hurvida dom passar för ändamålet har jag ingen aning om det får du söka dig till själv! Dyker upp fler så ta inte första hönan i huset ..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top