Turbo - Hur länge snurrar den fort?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om du testar på ett löst aggregat ja men i praktiken så kostar pumparbetet i kompressorn så mycket energi att turbon bromsas ganska hårt oavsett villken motor den sitter på.

Fick tvärstopp på en skördare vid fullt arbetsvarv, den hördes lätt 10 sekunder efter allt annat tystnat. Det var en liten 4l fyra i den.

Brukar omnämnas cyklonrenare i branschen och i Scanias svenska serviceböcker.

Ja en fin detalj helt klart. Påtagligt vid rengöring hur stor nytta den gör.

Finurlig tingest, sitter en på min land rover.:tummenupp

Last edited:

sirling

streetfighter is tha shit
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
suzuki gsxr 1000 - 02
så länge inte turbon har legat på plusladd så kan man stänga av den fort. men annars som de andra säger att den ska stå typ 30sec

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Lagerförlusterna är försumbara jämfört med pumparbetet oavsett vilken sorts lager du har.

:va

Vad menar du, att det inte gör något att den viner på ett tag utan oljetryck? Skit samma att laddrycket sjunker efter någon sekund, varvet är ju trots det anmärkningsvärt.

aah, du menar att lagrena inte bromsar eller? jag syftar på eventuella skador på lagrena.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förhoppningsvis har väl turbotekniken utvecklats sedan 80-talet för en dag när chefen kommer in på jobbet så vill han vi ska komma ut och lyssna på hans nya (begagnade) BMW 735iA. Det är nått som surrar i den. Vilket var turbon. (Han hade ingen aning om att han köpt en bil med turbo). På den tiden var det alltså fråga om minuter innan turbon stannade. Och alla snabba turborasen på SAAB, kanske bara efter några 1000 mil förklarades ofta med att ägarna glömde det här med att köra lugnt innan de parkerade, och stängde av motorn direkt, alternativt ett par minuter med motorn på tomgång innan de stängde av.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:va

Vad menar du, att det inte gör något att den viner på ett tag utan oljetryck? Skit samma att laddrycket sjunker efter någon sekund, varvet är ju trots det anmärkningsvärt.

aah, du menar att lagrena inte bromsar eller? jag syftar på eventuella skador på lagrena.

Obelastat behövs inget oljetryck, så länge det inte är helt smörjtorrt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Obelastat behövs inget oljetryck, så länge det inte är helt smörjtorrt.

Ok, hur lång tid tar det för oljan att lämna ett glödhett lagerhus på en turbo?

Sätter en smörgåstårta på att jag med lätthet kan få ett lagerhaveri genom att stvärstanna spisen på fullast, kanske inte första gången men efter några försök så skall jag nog lyckas bara drivlinan håller.

Men nu var ju frågan hur länge ett aggregat snurrar efter att motorn stannar och jag hävdade att det snurrar runt tio sekunder om den dör på fullast på en dylik maskin.

Jag förstår inte relevansen i att diskutera ett turbovarvtal som inte på långa vägar kan ge nåt laddtryck.

Du vet att du mer och mer framstår som en grinig gammal gubbe med behov av nya läsglasögon va.:D

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och alla snabba turborasen på SAAB, kanske bara efter några 1000 mil förklarades ofta med att ägarna glömde det här med att köra lugnt innan de parkerade, och stängde av motorn direkt, alternativt ett par minuter med motorn på tomgång innan de stängde av.

Det var ju rätt vanligt att montera "turbosaver" på dom gamlingarna, enkelt uttryckt en accumulatortank på tryckröret som tryckte olja genom turbon en liten stund efter att man stängt av motorn.

Jag hade en släkting som hade en saab med en sån monterad, det gjorde en jäkla skillnad på livslängden tydligen.

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Det var ju rätt vanligt att montera "turbosaver" på dom gamlingarna, enkelt uttryckt en accumulatortank på tryckröret som tryckte olja genom turbon en liten stund efter att man stängt av motorn.

Jag hade en släkting som hade en saab med en sån monterad, det gjorde en jäkla skillnad på livslängden tydligen.

Hade väl även en del i att turboaggen endast hade oljekylning i begynnelsen. Sedan det blev vatten och oljekylt mitten på -80 talet, iaf på saab så försvann mkt av de problemen.

//B
(saabnörd)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade väl även en del i att turboaggen endast hade oljekylning i begynnelsen. Sedan det blev vatten och oljekylt mitten på -80 talet, iaf på saab så försvann mkt av de problemen.

//B
(saabnörd)

Jo, givetvis var det före dom vattenkylda aggregaten, jag tror inte att oljan koxar i ett vattenkylt agg.

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
OP har redan fått ett ungefärligt svar på original frågan... men tänkte att dela med ett efarenhet jag var med på.

Renault 5 Maxi Turbo Rallybil från 80-talet... jag var med och mekade på en rallytävling, bilen kom in till service, stängde av motorn... och vi hörde turbon snurrar rätt så länge... om det var nu 30s eller 2 minuter kommer jag inte ihåg... men förvånad blev man!
Öppet avgas rör som var en 30cm lång megafon.....!

Ganske häftigt....

Ett bra ställe att har lite slick 50 tycker jag... Eller hur two stroke man? ;-)

Mike.

Nyheter
CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...