Turbo i Bott?

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Skulle man kunna tänka sej att i Bott tillåta turbo på hojar med stötstångsmotorer?
Tror det skulle borga för lite fler goa byggen. Det skulle ju inte innebära att dessa hojar skulle bli överlägsna. Om man ska få nån slags tillförlitlighet så är väl 140-150 hk rimligt. Man kan ju begränsa laddtryck till kanske 0.6 bar tex.
Men lite fler udda byggen skulle ju vara kul.:banana

Lite h-d och guzzis hade varit trevligt:)

Kom igen nu Jörgen Karlsson o alla andra som gillar lite udda "sport"hojar. Visst kunde det vara nåt?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag tycker det skulle vara sketfräckt! Dock osäker på vem som skulle ta beslut om en sådan sak.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
De som trimmar med turbo kan ändå inte köra. De skulle ändå bara vara i vägen ;)

:D Tanken var att vi skulle vara lite mindre ivägen. Lite fler kusar i våra trötta järn. :)
Frågan är om det går att göra en hoj körbar på bana med turbo. Kompressor kanske är bättre. det vore ju inte första gången med kompressor på en tvin i tävlingssammanhang. Bmw hade ju ett par trevliga kompressormatade hojar på......var det -30talet.:tummenupp

Jag tycker det skulle vara sketfräckt! Dock osäker på vem som skulle ta beslut om en sådan sak.

Ja visst vore det! Nä, vems beslut skulle det vara. Svemos?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Turbo kanske inte är det bästa, iom att det kan ge ketchupeffekter om man inte bygger rätt :näsblod Laddtryck är ju rätt svårt att mäta i depån också kanske :rolleyes: Men kompressor tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé :tummenupp

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
turbolag? till å med pojkarna i F1 gnällde om att de inte kunde nytta pulvret de hade när de ville, dock så hade 1400Hk på 1.5 till 2.0L maskiner på F1 maskinerna..

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Turbo kanske inte är det bästa, iom att det kan ge ketchupeffekter om man inte bygger rätt :näsblod Laddtryck är ju rätt svårt att mäta i depån också kanske :rolleyes: Men kompressor tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé :tummenupp

Se där, nu börjar vi komma nån vart!:tummenupp
På tal om ketchupeffekt så kan man tänka sej att den som "bygger fel" får skylla sej själv när de ligger i sandfållan o krälar :näsblod

Men det kanske är lite dåligt säkerhetstänk.

En annan idé är att man tar tillvara alla dessa kunniga turbobyggare som finns tex. här på sporthoj och kommer överens om ett litet torboaggregat, som laddar tidigt = mindre ketchup, som alla får använda. (Eller så frågar man mr. Marklund)
Då skulle det åxå kunna vara begränsningen om det kanske är svårt att mäta laddtryck i depån.

Men kompressor är egentligen i grunden en bättre idé om man ska köra bana.

Tråden kanske borde heta "Överladdning i Bott" eller "Överladdning och stötstänger". :yoparty

Anledningen till att jag skapade tråden är att jag har en sån här ståendes:

Bifogat

• MotoGuzziv4CafeRN.jpg
    MotoGuzziv4CafeRN.jpg
    61 KB · Visningar: 168
Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
(Nu blev det fel. Jag förstår inte hur man gör när man skriver mellan bilderna)
Problemet är att även om jag lägger 60 000:- på motortrim så skulle det kappast gå att få ut mer än 120 tillförlitliga hästar ur denna motor.

Överladdning är perfekt på en stötstångsmotor eftersom man inte behöver få den att varva så mycket men man får åndå ut effekt.
En dylik motor mår ju som bekant inte så bra av höga varv.

Nu kanske nån tycker att "köp en Ducce 1098 istället". Det skulle man kunna göra men i min hjärna så är det lite för mycket färdig superbike.
(+ att jag inte har råd)
I min värld är Bott en klass med lite mer exprimentlust, lite mer grymma byggen.:banana

Jag skulle vilja bygga nåt sånt här:

Bifogat

• Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%201.jpg
    Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%201.jpg
    42.9 KB · Visningar: 159
  • Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%202.jpg
    Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%202.jpg
    43.7 KB · Visningar: 181
Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Se där, nu börjar vi komma nån vart!:tummenupp
På tal om ketchupeffekt så kan man tänka sej att den som "bygger fel" får skylla sej själv när de ligger i sandfållan o krälar :näsblod

Men det kanske är lite dåligt säkerhetstänk.

En annan idé är att man tar tillvara alla dessa kunniga turbobyggare som finns tex. här på sporthoj och kommer överens om ett litet torboaggregat, som laddar tidigt = mindre ketchup, som alla får använda. (Eller så frågar man mr. Marklund)
Då skulle det åxå kunna vara begränsningen om det kanske är svårt att mäta laddtryck i depån.

Men kompressor är egentligen i grunden en bättre idé om man ska köra bana.

Tråden kanske borde heta "Överladdning i Bott" eller "Överladdning och stötstänger". :yoparty

Anledningen till att jag skapade tråden är att jag har en sån här ståendes:
Jo, fel gör ont, nackdelen är väl att det kan drabba omgivningen lite väl mycket när effekten bara smäller till :rolleyes:

Den där rödsvarta Guzzin såg inte dum ut alls! Helt klart den snyggaste Guzzin jag har sett! :tummenupp Även om det kanske inte är så himla mycket Guzzi kvar längre :hihi

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Jo, fel gör ont, nackdelen är väl att det kan drabba omgivningen lite väl mycket när effekten bara smäller till :rolleyes:

Den där rödsvarta Guzzin såg inte dum ut alls! Helt klart den snyggaste Guzzin jag har sett! :tummenupp Även om det kanske inte är så himla mycket Guzzi kvar längre :hihi

Aha! uppe i ottan ser jag.

Mycket Guzzi kvar säger du, Det är cylindrarna som e grejen. Bara de är kvar så e de en Guppi.
Nej skämt åsido så är faktiskt ramen,morot,vxllåda + kardan likadan som på min. Det är i princip gaffel och plasten som är bytt. Bakramen är kapad/ombyggd åxå ser jag.

Den e riktigt snygg. Visst hade det varit trevligt med en sån i depåerna i sommar..............................eller nästa sommar..........................................eller nästa....................eller.....

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Aha! uppe i ottan ser jag.

Mycket Guzzi kvar säger du, Det är cylindrarna som e grejen. Bara de är kvar så e de en Guppi.
Nej skämt åsido så är faktiskt ramen,morot,vxllåda + kardan likadan som på min. Det är i princip gaffel och plasten som är bytt. Bakramen är kapad/ombyggd åxå ser jag.

Den e riktigt snygg. Visst hade det varit trevligt med en sån i depåerna i sommar..............................eller nästa sommar..........................................eller nästa....................eller.....
Nja, idag stog klockan på 7, sovmorgon :)

Jo, Guzzis grej är ju minst sagt motorn! Haken är väl bara att den har varit ganska statisk dom senaste 60 åren eller så :( Tom HD utvecklar ju sina motorer mer :( Men visst, charm har dom ju :tummenupp Jag har aldrig kört nån, dock åkt bakpå, och pillat lite i depån på Årsracet. Får man bara bort lite vikt och ett vettigt chassi så! Du skulle ju helt klart märkas i mängden iaf :hihi

Så jag säger bara, kör hårt! :tummenupp

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Den har sexväxlad låda, sving och slutväxel från en V11, så du har lite kvar där. Vad man nu ska med sex växlar till på en Guzzi, det har jag aldrig suktat efter.

Men din hoj är den snyggaste ombyggda 1100 Sport jag sett (om det är din på bilden). Är det original bakram på den? Jag är sugen på att göra café av min men det är ju lite jobb med hastighetsmätare och sånt om man ska få bort kåpan. Och bakdelen vet jag inte hur jag ska attackera.

Kompressor-Guzzi sidorna här får mig alltid att sukta.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Den har sexväxlad låda, sving och slutväxel från en V11, så du har lite kvar där. Vad man nu ska med sex växlar till på en Guzzi, det har jag aldrig suktat efter.

Men din hoj är den snyggaste ombyggda 1100 Sport jag sett (om det är din på bilden). Är det original bakram på den? Jag är sugen på att göra café av min men det är ju lite jobb med hastighetsmätare och sånt om man ska få bort kåpan. Och bakdelen vet jag inte hur jag ska attackera.

Kompressor-Guzzi sidorna här får mig alltid att sukta.

Aha, en kännare. Jo, jag vet att det egentligen är en v11 i grunden. Men jag trodde ingen här skulle veta om det :rodnar :D

Men det utseendet kan man ju få även med en 1100 sport. Sen är min en -95:a så jag behöver ju byta bakhjul till ett 17tums. Men det måste ju vara bredare ändå.

Sen är det tyvärr inte min den svarta ombyggda 1100:an.
Men jag håller med. Den är mycket smakfullt o snyggt ombyggd.

Trevlg länk! Tack för den :)

Skickar med en bild på min (för tillfället egentligen min brors)

Bifogat

• sofia 40, gospel, 050.jpg
    sofia 40, gospel, 050.jpg
    134.7 KB · Visningar: 109
Last edited:

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Hoj
KTM 690 SMC R

Bifogat

• d.jpg
    d.jpg
    148.1 KB · Visningar: 103
  • d2.jpg
    d2.jpg
    169.1 KB · Visningar: 102
Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Remdriven stressfläkt + Twin = Mums

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184078

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=150194

Funkar fint både på Torpet och på gata, jag vet:yoparty

Du får väl slå en pling till Mr.J, han har ju en lätt pervers böjelse för att överladda twinnar, kanske vill han besudla en Guzzi:tuttar
Va inte den där med på Anderstorp på sista ERF'et -08? Jag vet att jag stod å suktade, trots antalet cylindrar :tungen Det är ju trots allt ett grymt häftigt bygge, och jag skulle gärna både höra och provköra den :nicka

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
R1 moppe
Min polare har en k5 med turbo / 288 hk på hjulet och det går aldeles utmärkt att åka, nu åker han inte bana just med den cykeln iofs. men på gata i stan och motorväg är det hur kul som helst, inget ivägen,faktiskt inget synligt över huvudtaget och vridet finns i hela registret.

6

Last edited:

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Den här uppfyller iallafall kraven på udda bygge, stötstänger och turbo.
Fotograferad på publikparkeringen vid Linköpings veteranrace.

Bifogat

• DSCF0289.jpg
    DSCF0289.jpg
    253.6 KB · Visningar: 89
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand