För några år sen drömde jag om att bygga en liten monkeybike med turbo. Det visade sig att uppgiften var lite övermäktig då och jag tappade intresset. Nu är jag igång igen och den här gången har jag lite mer ekonomiska muskler att förverkliga det med också.
Jag har dock en del funderingar som jag skulle vilja få synpunkter på innan jag börjar kasta allt för mycket pengar på projektet.
Tilltänkt motor: Daytona Anima 190 4v SOHC.
Tilltänkt cykel: Monkey
Verkar vara en riktigt rask liten rackare den motorn. Har sett bänkvideos med siffror bortåt 24 hp på bakhjulet och det nämndes ingenting om vansinniga trim. Dessutom brukar det påstås att det är riktigt bra drag i den på sidor med "minis" runt om i världen. Jag räknar dessutom med att den flyttar tillräckligt med luft för att få ordentligt med snurr på min RHB31 som jag har liggande.
Prisgissningar:
EFI, MAP-sensor (Microsquirt): 3815 kr (3051 kr om man slipper moms)
Lambdasond titan (bredband): 699 kr (på biltema)
Soppapump: ~1000 kr (Finns lämpliga beg? Finns det pumpar som skruvar ner farten om den inte behöver köra fullt? Vill ju helst undvika soppakokning)
Gasspjäll med spjällägesgivare: ?? Lämplig storlek bör inte vara större än 40 mm. Tips?
Bränsletrycksregulator: ?? Lämpligt soppatryck bör ligga runt 3,8 bar som spridaren är specad (volvo R 465 cc)
Positionering av spjäll: Före plenum eller så nära toppen som möjligt? Nära ventilen är ju fördel på sugisar som jag förstått och den här har bara en cylinder trots allt. Kan anslutning av MAP-sensor innebära problem om den sitter för nära spridaren? Inledningsvis blir det en sugis med EFI men snigeln som samlat damm i några år bara längtar efter att få agera ljuddämpare.
Lämplig liten intercooler borde kunna finnas på skroten för billig peng.
Anslutning av soppa till spridare. Går det att bara köra en AN-anslutning och stålspunnen slang i toppen på den eller måste man snajda ihop nåt kreativt?
Eftersom motorn har CDI original borde väl rimligtvis en Hall-givare av nåt slag sitta på vevaxeln? Funkar det att bara köra waste spark och inte veta i vilken takt motorn befinner sig (ingen givare på kamaxel vad jag känner till, behövs normalt inte heller eftersom den vanligtvis körs med förgasare) och köra dubbla "halvpuffar" med spridaren istället?
Finns det tillräckligt med fart på oljepumpen för att försörja en turbo med smörjning i en sån här motor eller behövs separat oljepump? Vad vore lämpligt i så fall? Om det är tillräckligt, kan man då bara borra ett hål i nån oljekanal och gänga i en anslutning och tjuva olja eller krävs det nåt mycket mer kreativt? Hur brukar man göra normalt sett? Det här är en av de största grejorna jag oroar mig för. I alla guider jag sett (både med bil och MC) är det här en trivial del som ingen verkar bry sig om utan dom bara ansluter nånstans. Jag känner mig inte tillfredsställd....
Massa text. Om nån orkar bry sig så vore det trevligt.
Jag har dock en del funderingar som jag skulle vilja få synpunkter på innan jag börjar kasta allt för mycket pengar på projektet.
Tilltänkt motor: Daytona Anima 190 4v SOHC.
Tilltänkt cykel: Monkey
Verkar vara en riktigt rask liten rackare den motorn. Har sett bänkvideos med siffror bortåt 24 hp på bakhjulet och det nämndes ingenting om vansinniga trim. Dessutom brukar det påstås att det är riktigt bra drag i den på sidor med "minis" runt om i världen. Jag räknar dessutom med att den flyttar tillräckligt med luft för att få ordentligt med snurr på min RHB31 som jag har liggande.
Prisgissningar:
EFI, MAP-sensor (Microsquirt): 3815 kr (3051 kr om man slipper moms)
Lambdasond titan (bredband): 699 kr (på biltema)
Soppapump: ~1000 kr (Finns lämpliga beg? Finns det pumpar som skruvar ner farten om den inte behöver köra fullt? Vill ju helst undvika soppakokning)
Gasspjäll med spjällägesgivare: ?? Lämplig storlek bör inte vara större än 40 mm. Tips?
Bränsletrycksregulator: ?? Lämpligt soppatryck bör ligga runt 3,8 bar som spridaren är specad (volvo R 465 cc)
Positionering av spjäll: Före plenum eller så nära toppen som möjligt? Nära ventilen är ju fördel på sugisar som jag förstått och den här har bara en cylinder trots allt. Kan anslutning av MAP-sensor innebära problem om den sitter för nära spridaren? Inledningsvis blir det en sugis med EFI men snigeln som samlat damm i några år bara längtar efter att få agera ljuddämpare.
Lämplig liten intercooler borde kunna finnas på skroten för billig peng.
Anslutning av soppa till spridare. Går det att bara köra en AN-anslutning och stålspunnen slang i toppen på den eller måste man snajda ihop nåt kreativt?
Eftersom motorn har CDI original borde väl rimligtvis en Hall-givare av nåt slag sitta på vevaxeln? Funkar det att bara köra waste spark och inte veta i vilken takt motorn befinner sig (ingen givare på kamaxel vad jag känner till, behövs normalt inte heller eftersom den vanligtvis körs med förgasare) och köra dubbla "halvpuffar" med spridaren istället?
Finns det tillräckligt med fart på oljepumpen för att försörja en turbo med smörjning i en sån här motor eller behövs separat oljepump? Vad vore lämpligt i så fall? Om det är tillräckligt, kan man då bara borra ett hål i nån oljekanal och gänga i en anslutning och tjuva olja eller krävs det nåt mycket mer kreativt? Hur brukar man göra normalt sett? Det här är en av de största grejorna jag oroar mig för. I alla guider jag sett (både med bil och MC) är det här en trivial del som ingen verkar bry sig om utan dom bara ansluter nånstans. Jag känner mig inte tillfredsställd....
Massa text. Om nån orkar bry sig så vore det trevligt.