Turbo-moto

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Lindome
Hoj
z900
Finns det någon info om hojen.?? Vad det sitter för typ av stressfläkt, hk, eller likn.??[/QUOTE]

Om det är Freddy Papunens pitbike du syftar på så lär de vara en snurra från en polodiesel som sitter på den.

MVH Viglo
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Viglo skrev:
Finns det någon info om hojen.?? Vad det sitter för typ av stressfläkt, hk, eller likn.??

Om det är Freddy Papunens pitbike du syftar på så lär de vara en snurra från en polodiesel som sitter på den.

MVH Viglo[/QUOTE]

Om ni inte får tag på Freddy kan ni höra med Anders Söderlund. Adde ringde i vintras om lite tips när de skulle till att bygga den.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Allright.!! Hur får man tag på Adde då.?? Finns många på hitta.se skicka ett PM eller liknande.

Tackar ödmjukast.!!
 

Mobne

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R1
Är inte den crossen en 4t som va på bilden där? Då är de ju inte alls svårt att bygga turbo :) En 2t är 100ggr svårare att få de funka. Specielt eftersom de inte finns nå växlar så får man ju knappt nån användning av de heller :D
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
2-takt är som du säger ganska komplicerat... Och, utanför min verklighetsbild (helt enkelt inte insatt tillräckligt).!!

Men, som du ser i början på denna tråden så snackar jag 110cc 4-takt.



Tvåtaktsrök i all ära, men turbo snurrar och så gör också jorden.!!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Här är Freddy på en original crf 50 vid första SS600/STCC i år.

Turbohojen har jag inte sett till :va
 

Bifogat

  • DSCN1621 (Large).JPG
    DSCN1621 (Large).JPG
    115.4 KB · Visningar: 284

Mobne

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R1
Jag kan få tag på en t25 helt gratis med ic om ja har tur :D tänker nog svetsa ett avgas som passar med den turbon och köra utan olja bara för att se om man ens får nån fart på den, iof är t25 inte den minsta snurran man kan hitta men vafan, gratis är gratis ;)
Ska kika på måndag på skroten om han har den kvar. Isåfall ska de testas.

Hur kommer de bli med förgasaren om ja lyckas bygga 0.1bar? Kommer soppan tryckas tillbaks in i tanken med spikning som följd? Ja kan bara turbo på insprutningsbilar så de kan va kul med tips på förgasarsidan.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag är jävligt imponerad av grabbarna på turboforumet och då speciellt E85 tråden, kolla där o se vilken inspiration du får.!!

Kör inte utan olja, bygg hellre något litet skit provisoriskt slutet oljesystem. Lite olja är bättre än ingen olja.!!
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
:tomten :tomten :tomten :tomten :tomten :tomten :tomten :tomten

Tomten kommer snart med lite paket till pappa.!! Ho, ho, ho

Ska vara klart innan sommaren är slut är väl tanken.!!

Jäkligt dåligt med svar från turbo killarna bara (har bara varit i kontakt med 2 i och för sig, en guru och en firma... Men dom borde svara tycker man) turbo är ändå huvud ingrediensen i ett turbo bygge, det hörs liksom på namnet.!!



World speed minimoto record... :mad:
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Så, nu är ett turboaggregat lokaliserat. Mitsubishi TD-02

Kommer bli jävligt bra tror jag, postar när jag vet mer :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ska turbon sitta på original 50cc ?

Finns tex 88cc mm annars.

BBR har ett 125cc kit till CRF´n men kostar 18000kr.

Ska du använda 2 eller 4-ventil toppen ?
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ska turbon sitta på original 50cc ?

Finns tex 88cc mm annars.

BBR har ett 125cc kit till CRF´n men kostar 18000kr.

Ska du använda 2 eller 4-ventil toppen ?

Tanken är 150cc hojen, har fortfarande inte fått dom hojar levererade som komma skall.!!

Troligen blir det en sådan, eller ett helt eget ram bygge med samma dimensioner, så kåpor och liknande passar.!!

Har till och med kollat åt stora motor hållet (Honda CRF 450 och XR 650) för att se om jag kan skräddasy en ram runt en sådan eller liknande kraftkälla.!!

Finns även andra lite mindre modeller (250 4-takts crossar o likn), får se vad jag kan hitta på, brutalt skall det i alla fall bli. (turbo aggregatet jag nämde är om jag bygger på 150cc) :)

Och, jävligt fort skall det gå :banana
 

Coola Ola

Guest
Faster skrev:
Tanken är 150cc hojen, har fortfarande inte fått dom hojar levererade som komma skall.!!

Troligen blir det en sådan, eller ett helt eget ram bygge med samma dimensioner, så kåpor och liknande passar.!!

Har till och med kollat åt stora motor hållet (Honda CRF 450 och XR 650) för att se om jag kan skräddasy en ram runt en sådan eller liknande kraftkälla.!!

Finns även andra lite mindre modeller (250 4-takts crossar o likn), får se vad jag kan hitta på, brutalt skall det i alla fall bli. (turbo aggregatet jag nämde är om jag bygger på 150cc) :)

Och, jävligt fort skall det gå :banana

Låter grymt! Alla såna här idéer ska uppmuntras :tummenupp
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Galet men tufft.
Någon som har haft tankarna på lustgas..?

:tummenupp Lustgas kan vara roligt om man inte vågar eller vill ha effekt hela tiden eller om man vill motverka turbolag.

Problematiken ligger mest på att du när du tillför lustgas också måste tillföra bränsle. Dvs, tillsätter du 10hk med lustgasen (i gas mängd alltså) så måste du tillsätta bränsle för denna effekt ökning, annars kan du skriva upp att motorn ger upp.!!

Annars är det en jättebra idé och jag hoppas snart någon skriver in här och berättar att dom precis paserat 150km/h ,med gas hjälp.!!

Själv är målet 200km/h men då som sagt med stressfläkt. :banana
 

The_same

RÅmpah
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Partille
Hoj
Yamaha Xt125x
Faster skrev:
:tummenupp Lustgas kan vara roligt om man inte vågar eller vill ha effekt hela tiden eller om man vill motverka turbolag.

Problematiken ligger mest på att du när du tillför lustgas också måste tillföra bränsle. Dvs, tillsätter du 10hk med lustgasen (i gas mängd alltså) så måste du tillsätta bränsle för denna effekt ökning, annars kan du skriva upp att motorn ger upp.!!

Annars är det en jättebra idé och jag hoppas snart någon skriver in här och berättar att dom precis paserat 150km/h ,med gas hjälp.!!

Själv är målet 200km/h men då som sagt med stressfläkt. :banana


Lycka till! :tummenupp
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
En Tysk som satt en Husa 470 i ska tydligen göra 1-100 under 3 sek...
 

Bifogat

  • 470.jpg
    470.jpg
    48 KB · Visningar: 244

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Har ett "räserprojekt" på G jag själv, men eftersom det är så simpelt så startar jag ej en ny tråd om det. Kapar helt enkelt denna.

Har en kinamoto modell billigast, som jag tänker utsätta för följande projekt:


Ska köpa mig ett par burkar startgas samt slang på macken idag, burkarna skall monteras på tanken och sedan kopplas till en slang. Slangen leds till det ställe där mitt luftfilter egentligen skall sitta (Har inget, tappade det när jag var ute på en 2 mil lång sväng, fråga ej varför. Är nu ersatt med en bit lakan fastsatt med kattstrypare). Det är tänkt att när Person X, let's call him "The idiot", gasar på alldeles för mycket och sedan sprayar med startgasen skall uppnå en av tre önskade effekter:

1. Det går mycket fortare (Högst troligt...)
2. Motorn exploderar i ett stort eldmoln
3. Gasen brinner tillbaka genom slangen, vilket innebär att startgasburkarna på bensintanken exploderar i ett stort eldmoln.

Detta skal, för effektens skull, utföras av undertecknad i födelsedagskostym. Jag hoppas få tag på en videokamera för att dokumentera det historiska ögonblicket.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top