Turbo på en Puch Monza ?

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
Finns det nån här på forumet som ens täkt i de banorna :confused: ...ska ha en leksak att bara roa sig med. Finns det nån chans att få detta att funka , man kanske är lite :kocko men vore coolt att få ordentligt snurr på fiskemopeden :D .

Det är ju ett ordentligt väss som ska skicka turbon i snurr men det är ju en hel del annat som ska klaffa.

//Magnus
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Finns ingen som ordentligt löst problemet med överladdning på 2t då du inte har några ventiler som "stänger", du trycker det rakt igenom motorn, De enda 2t med överladdning som funkar bra är dieslar. (Se amerikanska bussar och en del färjor bla)
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
aci skrev:
Finns ingen som ordentligt löst problemet med överladdning på 2t då du inte har några ventiler som "stänger", du trycker det rakt igenom motorn, De enda 2t med överladdning som funkar bra är dieslar. (Se amerikanska bussar och en del färjor bla)

fanns en rd350 med turbo som gav ca 100hk....finns nån tråd om den tror jag
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Messiah skrev:
fanns en rd350 med turbo som gav ca 100hk....finns nån tråd om den tror jag

Det finns ju de som har fått det att FUNGERA grejjen är ju att lösa effektivitets problemen, sedan så är 50-70cc lite för litet för att ens ge mer effekt än vad turbon tar. De jag har hört/sett har haft egenheten att nästan döda sig själv. Men en kul utmaning, allt är ju till för att lösas!
 

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
...

,fler hjärnor tack!..har 75cc och det går knappt att ta mer av vevhuset för större kubik. Måste finnas nån liten skitturbo som kan drivas runt av detta as. Men en tanke...tänk att få snurr på en T04B med moppen :D dåp djävlar , krävs nog en del kompsänk dock för o klara överladd o då får jag ju dra igång moppen me bil varje gång :mad:

Lös detta åt mig nu..är i behov av en överladdad Monza trots att snart
30 strecket är passe.

//Magnus
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
köp en äldre luftklyld cross, 80-500cc, och kläm i motorn på moppen.
kommer garanterat bli fart i den och dessutom kommer den hålla, förhoppningsvis. tänkte själv på det när jag hade moppe.
ingen risk att lagren i framhjulet blir utslitna :lol :lol
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Kan verkligen avgaserna på en moped generera något övertryck via turbo?

Frestande tanke men nog inte så bra?
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Kan du inte ta någon annan variant än just turbo för att få fart på skrället. Lustgas kanske?
Jag laddade min puch med nitrometan(40%)/metanolblandning på tiden det begav sig, gick utav bara H*****E, någon minut innan den skar i alla fall. :lol
 

Performance

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Kawasaki GPZ500
magnyb skrev:
Finns det nån här på forumet som ens täkt i de banorna :confused: ...
//Magnus

Jepp, funderade på att bygga liknande till en Sachs men la ner det eftersom det skulle kosta för mycket, ta för lång tid och hålla för dåligt...
Men om du kommer på ett koncept som funkar så snor jag det gärna av dig! :D
 

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
Jag SKA..

..få det här o fungera, kan man inte ha förgasarn innan turbon me fettomunstycken?

//Magnus
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Köp Lennarth Zanders bok i ämnet. Sök på forumet.

Det handlar om att få en balans mellan avgasmottryck och laddtryck vilket gör att du får en relativt stor matchning. Glöm dock någon T04.

Finns som sagt lite trådar om detta om man söker, och som sagt, beställ Lennarth's tvåtaktskompendie.

/J
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
DumDum skrev:
Kan du inte ta någon annan variant än just turbo för att få fart på skrället. Lustgas kanske?
Jag laddade min puch med nitrometan(40%)/metanolblandning på tiden det begav sig, gick utav bara H*****E, någon minut innan den skar i alla fall. :lol
Hur utförde du detta?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nog går det att överladda en 2T, Man kan läsa mycket matnyttigt i GIKs bok. Men jag tror nog att 50cc är förlitet för att kunna ladda, tror till och med att 125cc är på gränsen.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Silwer skrev:
de 2t som varit överladdade har haft reedventiler helt enkelt, det har väl hindrat trycket att gå ur omedelbart.

Reedventiler hjälper ju inte till att hindra att färskgaserna blåser rakt ut ur avgasporten. Det är tryckbalansen över motorn som är hela nyckeln.

/J
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
klippa gräset??
 

Bifogat

  • 4646turbo_victor.jpg
    4646turbo_victor.jpg
    81.6 KB · Visningar: 165

Bultaco

fd rookie #24 i 600
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Northampton
Hoj
SS600 R6, Husaberg FC600, Suzuki RM-Z 450
Ingen motor är liten nog att överladda, allt blir bara nerskalat, förutom laddtrycket. Problemet för dig blir att hitta en tillräckligt liten turbo!
Tänk också på att turbon behöver trycksmörjas.
Som sagt har Lennarth Zander m.fl. lyckats så köp hans kompendie. Kolla på http://www.boostbusters.com/

Själv tänker jag nån gång kompressorladda en CR500. Så det så.

Lycka till!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
RG500-Johannes skrev:
Reedventiler hjälper ju inte till att hindra att färskgaserna blåser rakt ut ur avgasporten. Det är tryckbalansen över motorn som är hela nyckeln.

/J
Tyvärr förstår jag mig inte på sådant, men reedventiler tycks varit viktigt?, dessa motorer har ju oftast insuger rakt ner i vevhuset, kan det ha nån effekt i sammahanget?

Kom på att det inte borde ha nån betydelse eftersom man ändå har ett antal överströmningskanaler i själva cylindern.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top