turbo på en r6??

jardstal

ny burnad
Gick med
23 Nov 2005
Ort
linköping
Hoj
yamaha R6 2000 (svart som natten) , gsxr 750 under om byggnad & ktm 640 lc4 2001..
hej ær det någon som har några dåliga eller bra erfarenheter efter att turbo convertera en yamaha r6?? jag har tænkt att førsøka mig på att gøra det men jag ær inte værldens bæsta meckare... någon som har tips lr kanske vet att vet att det inte går??
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
jardstal skrev:
hej ær det någon som har några dåliga eller bra erfarenheter efter att turbo convertera en yamaha r6?? jag har tænkt att førsøka mig på att gøra det men jag ær inte værldens bæsta meckare... någon som har tips lr kanske vet att vet att det inte går??
Klart det går, sök på högskolornas, bland annat kth´s projekt formelbil, dem har turbokonveterad 600 i sin bil och kör i nån slags serie, vet att nån uta dem andra högskolorna byggt på r6 motor...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Asfaltbarn skrev:
Klart det går, sök på högskolornas, bland annat kth´s projekt formelbil, dem har turbokonveterad 600 i sin bil och kör i nån slags serie, vet att nån uta dem andra högskolorna byggt på r6 motor...

http://www.tfd.chalmers.se/~expe/rd350.html

Några saker chalmers studenter gjort.

Tror det mästa går att hitta på SH här som jag fattat det, eller så kan väll Andersturbo en del om de (tror han heter så)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hoztic skrev:
Med den lilla brasklappen att han är Suzuki-guru, R6'or får han väl utslag av? :hihi

Jag gav mig på att fixa Papunen's sargade topplock, ALDRIG MER! Flimsiga 4.00 mm ventilskaft i en MIRA-fräs suger salt. Funkade gjorde den iaf, dvs toppen. Jobbade oavbrutet från 18 på kvällen till 8 på morgonen därpå, yuk!
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
DreeTman skrev:
Borde man inte få mer än 100hp på bakhjulen om man sätter stressfläkt på en motor som i original ger mer? :va

De är tydligen strypa i insugen, därav den "låga" effekten.
Men sen finns det ju andra fördelar trots allt.

Anledningen till den strypningen är alltså såklart regler för den klassen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
andersbrink skrev:
Jag gav mig på att fixa Papunen's sargade topplock, ALDRIG MER! Flimsiga 4.00 mm ventilskaft i en MIRA-fräs suger salt. Funkade gjorde den iaf, dvs toppen. Jobbade oavbrutet från 18 på kvällen till 8 på morgonen därpå, yuk!

Låter inte som något du direkt drömmer om att få göra om :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
jardstal skrev:
hej ær det någon som har några dåliga eller bra erfarenheter efter att turbo convertera en yamaha r6?? jag har tænkt att førsøka mig på att gøra det men jag ær inte værldens bæsta meckare... någon som har tips lr kanske vet att vet att det inte går??

går ju att turbomata 600 enstånka med ju som någon gjort o det varit reportage om i mc-tidningar, så allt går!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
DreeTman skrev:
Borde man inte få mer än 100hp på bakhjulen om man sätter stressfläkt på en motor som i original ger mer? :va

Dom har en restriktor i insuget till turbon på 20mm har jag för mig :(
 

Prästen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
blge
Hoj
ingen än :(
varför så få turbo 600 eg? den tar sej ju genom kurvor som en dröm och med stressfläkt så är rakrona också lite roliga
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Prästen skrev:
varför så få turbo 600 eg? den tar sej ju genom kurvor som en dröm och med stressfläkt så är rakrona också lite roliga

men borde den inte bli lite svår i kurvor med fläkt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Helmut skrev:
men borde den inte bli lite svår i kurvor med fläkt?

Med rätt vald turbo blir vridet och hästkrafter linjärt med gashandtaget och väldigt lik en sugmotor - med skillnaden att man har dubbla antalet pållar på slangen.
 

Lillsteffe

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2005
Ort
öland
Hoj
cbr 600
andersbrink skrev:
Med rätt vald turbo blir vridet och hästkrafter linjärt med gashandtaget och väldigt lik en sugmotor - med skillnaden att man har dubbla antalet pållar på slangen.


vilken turbo rekomenderar in till en 600? :rolleyes: själv har jag tänkt köra med en saab 900 aero turbo. :rolleyes:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lillsteffe skrev:
vilken turbo rekomenderar in till en 600? :rolleyes: själv har jag tänkt köra med en saab 900 aero turbo. :rolleyes:

Med den turbon kommer du att få en ketchupeffekt. 2.0 liters motorn maxar vridet redan vid 1800 varv så 600'an kommar att maxa vridet vid ca 6500 varv rätt tvärt och sen kommer det inte att hända så väldigt mycket mer. För att få en sugmotorkaraktäristik måste det till någon form av elektronisk laddtryckstyrning baserat på varvtalet och möjligen en lite större avgasdel som flyttar upp maxvrid och maxeffekt i varvtalsområdet. Ronny på NCRacing fick till sin turbo väldigt snyggt, fast då är den designad för en 1300cc motor. Det är kanske rätt man att fråga om råd.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
andersbrink skrev:
Med den turbon kommer du att få en ketchupeffekt. 2.0 liters motorn maxar vridet redan vid 1800 varv så 600'an kommar att maxa vridet vid ca 6500 varv rätt tvärt och sen kommer det inte att hända så väldigt mycket mer. För att få en sugmotorkaraktäristik måste det till någon form av elektronisk laddtryckstyrning baserat på varvtalet och möjligen en lite större avgasdel som flyttar upp maxvrid och maxeffekt i varvtalsområdet. Ronny på NCRacing fick till sin turbo väldigt snyggt, fast då är den designad för en 1300cc motor. Det är kanske rätt man att fråga om råd.

låter ju häftigt:)

Men större avgashus än en 2.0 liters motor har? nu är jag inte så het men menar du att man får mer tryck på avgaserna i en 600a än en i låg varvande 2000 kubiks motor?

Stort eller liten plenum spelar det stor roll?

Har funderat lite om man har en stor ic borde väll det öka ketchupeffekten samma som jag tror stort plenum gör?

* Tjockare cyl packning i alu (komp sänkt)
* liten turbo med stort avgashus?
* plenumkammare
* Trycklåst koppling eller vad det heter?
* boost controler
* grenrör
* ic eller e85
* trycksätta förgasarna

Stämmer det? får gärna fylla i, vill gärna veta
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En turbo på en 2 liters motor som ger max laddtryck vid 1800 ger max laddtryck vid ca 6500 varv på en 0.6 liters motor. Dina lilla motor kan ju varva 14000 väl? Genom att montera ett större turbinhus får du en senare och förhoppningsvis en lite mer linjär effektökning. Varken plenum eller IC har med ketchup-effekt att göra utan det är enbart turbons dimensionering på kompressor och turbin i samklang med den motor du har. Turbo-lag'et/fördröjningen påverkas lite med för stor IC eller plenum, men är inget du ens behöver fundera på eftersom rördragningen inte kan bli så värst avancerad på en hoj.

Plenumet bör ha snarlik volym som motorvolymen, i ditt fall minst 600 cc. Det mesta du frågar om finns att hitta i gamla turbotrådar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top