Turbo på encyl. fyrtakt (XR 650)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Flummo skrev:
Problemet är nog inte att den jojjar som du så vackert beskriver det :tummenupp , utan att man får ett rejält turbolagg då pulserna i normala fall hjälper till en hel del när det gäller spool-up (turbons uppvarvning på ren svenska)..
Inte självklart för mig att 1 kraftig puls är (märkbart) sämre än 2 svagare när det gäller att driva turbon. Har däremot sett nån auktoritet (kommer inte ihåg vem) hävda att separata rör till en turbo m dubbla inlopp är bättre för uppvarvningen på fler-cylindriga motorer. (Inte heller det med nån förklaring, tyvärr. Kanske pulserna behåller sin rörelse energi bättre fram till turbon eftersom dom separata rören troligen är mindre. Bara gissar.)
/u
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Är det någon som vet fördel resp. nackdel mellan en "standard"-förgasare kontra en vaccum nar man använder sig av turbo. Vet att flera byggare till stor del använder sig av vaccumförgasare till turbohojarna.. varför? :va

Tar man du vaccumet till förgasaren från avgassystemet då insuget är trycksatt?

Lite av mina egna funderingar...

Ingen laddluftkylare på Hondan än i alla fall (vad jag vet..)

/Göran
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Göran_Gullbro skrev:
Är det någon som vet fördel resp. nackdel mellan en "standard"-förgasare kontra en vaccum nar man använder sig av turbo. Vet att flera byggare till stor del använder sig av vaccumförgasare till turbohojarna..
1. Stora (dyra) flattisar behövs inte till turbo. Mer laddtryck kompenserar mer än väl om nu fuggarna skulle vara något för små.

2. Fuggarna till de sista luftkylda 1100R fungerar så bra till turbo (har jag hört).

3. Viktigaste anledningen. Vid avslag kommer du att få jättestort tryckfall över trotteln på en mekanisk förgasare med risk att trotteln hänger sig halvöppen. Inte bra!

Man behöver inte hämta vakuumet nånstans. Fuggarna jobbar inte med vakuum (trots att de heter så), de jobbar med tryckskillnad. Och du får fortfarande tryckskillnad över trotteln (egentligen venturit) till att lyfta trotteln.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
ulf_lundin skrev:
Inte självklart för mig att 1 kraftig puls är (märkbart) sämre än 2 svagare när det gäller att driva turbon. Har däremot sett nån auktoritet (kommer inte ihåg vem) hävda att separata rör till en turbo m dubbla inlopp är bättre för uppvarvningen på fler-cylindriga motorer. (Inte heller det med nån förklaring, tyvärr. Kanske pulserna behåller sin rörelse energi bättre fram till turbon eftersom dom separata rören troligen är mindre. Bara gissar.)
/u

Hur väl avgaspulserna tas tillvara på turbinsidan är _inte_ en trivial frågeställning, mycket svårt att veta beroende på design av turbinhjul etc. Verkningsgraden på turbinsidan går ner ordentligt under själva pulsen, då anfallsvinkeln med vilken gasströmmen träffar turbinhjulet varierar över pulsen. Pulståget på avgassidan kan vid låga varvtal verkligen vara runt atmosfärstryck vid "dalarna" och ca 3 bar vid topparna. Går brant uppåt inledningsvis då avgasventilen öppnar, och har sedan en mjukt avtagande trend då pumparbetet från kolven gör att trycket avtar "sakta".

Varvtalet på turbinen fluktuerar med storleksordningen några tusen rpm vid avgaspulserna (dvs under ca 90 CA så har turbinvarvtalet ökat några tusen rpm och sedan minskat igen), så det är kraftiga accellerationer vi talar om. På kompressorsidan kan det röra sig om tryckpulser (pga av turbinvarvtalets varvtalsfluktuationer) runt 0,1 bar.

Anledningen till att en twin scroll är lockande är fördelen rent gasväxlingsmässigt, då du slipper störpulser mellan cylindrarna. Ett visst läckage mellan scrollarna precis vid turbinhjulet finns givetvis, men i stort fungerar det väldigt bra. Samma fördel finns givetvis också med en dubbelturbouppsättning; och där får man också mycket glädje av att tröghetsmomentet sjunker rejält (då detta beror på kvadraten av radien på kompr och turbinhjul, och naturligtvis minskar diametrarna med två aggregat som ska ha samma kapacitet som en stor).

Hur som helst, för att flumma vidare i överladdningens mysiga värld så skulle jag -om jag skulle ge på mig en enstånka med ett turboaggregat- verkligen sätta av tid för att simulera och räkna fram de pulstågen som finns på avgas- och insugssidan. Jag har inte koll på exakt hur kammarna är på en sån maskin, och hur beroende den är av fungerande primärpipor, så det skulle jag nog vilja kika på. Samlingsvolym på insugssidan borde inte ställa till med för stora problem, kan man dessutom göra en sekundäravstämning via denna så är det ju ännu bättre. På turbinsidan ser jag ingen vinst i att via en samlingsvolym försöka få flödet genom turbinen så statiskt som möjligt. Borde resultera i värre lag...

Men jag har inte turbofierat en sådan hoj, faktiskt ingen hoj alls (ännu...), så ta mina ord med en nypa salt.

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
RG500-Johannes skrev:
1) Varvtalet på turbinen fluktuerar med storleksordningen några tusen rpm vid avgaspulserna (dvs under ca 90 CA så har turbinvarvtalet ökat några tusen rpm och sedan minskat igen), så det är kraftiga accellerationer vi talar om.
2) På kompressorsidan kan det röra sig om tryckpulser (pga av turbinvarvtalets fluktuationer) runt 0,1 bar.
1) CA ? Cam Angle ?
2) borde väl betyda rätt stor volym (10 ggr cyl.vol ?) på insugsidan om tryckvariationerna pga själva insugningen ska hållas på den nivån. (Tycker, utan att veta, att det måste finnas tillräckligt m trycksatt luft 'nära' insuget när motorn drar i sig luften. Annars inte så mycket till överladdning sas.)
/u
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
ulf_lundin skrev:
1) CA ? Cam Angle ?

Crank Angle.

2) borde väl betyda rätt stor volym (10 ggr cyl.vol ?) på insugsidan om tryckvariationerna pga själva insugningen ska hållas på den nivån. (Tycker, utan att veta, att det måste finnas tillräckligt m trycksatt luft 'nära' insuget när motorn drar i sig luften. Annars inte så mycket till överladdning sas.)
/u

Ja, att matcha turbon (kompressorn) så att den levererar tillräckligt med luft är en sak, att få gasväxlingen att fungera bra är en annan. Men 10 ggr cyl volymen borde vara väl i överkant, det jag menade med 0,1 bar var alltså vad kompressorn levererar -tryckfluktuationerna i insugsröret (efter trottel) är en annan sak. Du kommer, som i en n/a motor, att få undertryckspulser. Det är ju svårt att få tryckpulserna från kompressorn att precis träffa undertryckspulserna i insuget, även om det givetvis går att göra vid något varvtal.

Om vi, för enkelhetens skull, säger att tryckförloppet i insuget beskriver en sinuskurva som i normalfallet (sug) har en medelnivå om 1 atm/bar så kommer du (förhoppningsvis) att med en överladdad version bara att flytta medelnivån till 2 atm/bar (eller vilket laddtryck du nu väljer). Naturligtvis blir det inte riktigt så, då du påverkar gasväxlingen med dina nya rör och samlingsvolymer etc.

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Finns det nån tumregel för vettig plenumvolym o turbo ? T.ex. 'x ggr varje enskild cylinders volym' el dyl.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
Finns det nån tumregel för vettig plenumvolym o turbo ? T.ex. 'x ggr varje enskild cylinders volym' el dyl.
/u
Jag har för mig att det finns i den där boken som jag lade ut ett utdrag ur för nåt år sen, jag kan kolla i helgen. I´ll be back!
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Lite mer info om Honda XR 650 Turbo.

Var upp med min KX 500 i februari för att köra lite "isracing" med polarna... Självfallet var även kompisen med sin XR 650 där..

Fick också provköra några varv efter isbanan:
Hojen går förvånandsvärt jämnt och fint, en viss turbokick kan anas i mellanregistret. Hojen har original komp och laddas endast 0,4 bar enligt laddmätaren på styret. Motorn känns stark och utan "stopp" så det är bara att växla och gasa... Viss tvekan infinner sig mellan av-på gaspådrag (ca 0,5 sek) Enligt honom en "bestyckningsåtgärd" hojen går något fett...

Vi provade även lite kappkörningar mellan Hondan och:
Min KX 500 (trimpipa och trimdämpare)
Husaberg FE 650 -03
KTM 520 -02

Den som var närmast att hänga med var min KX 500, men när man började att komma upp i lite fart och motorerna fick lite att jobba med märktes tydligt att Hondan drog iväg betydligt mer av Kawan. (kawan var drevad till ca 145-150 km/h). Effekten på kawan är MINST 60 hkr på bakhjulet och Hondan är ju betydligt tyngre så jag uppskattar effekten till minst 70 hkr på Hondan.
Husabergen och KTM hade inte en suck... (en original XR 650 borde väl inte ens kunna rå på dessa modeller?)

Enligt ägaren/byggaren har några hkr extra kommit till sedan iskörningen efter lite modifikationer. Och körningar mot en standard XR 650 båda med motardkit talar sitt tydliga språk..

Tester ska även göras med en annan förgasare än original, och även med annan komp i motorn.

När allt är som det ska kommer han att sälja "färdiga turbokit" till Honda XR 650. Förhoppningsvis med original komp och original förgasare för att hålla priset nere. Det ser lovande ut!!!

Nå´n som undrar något så är det bara att fråga.. dock lovat att inte avslöja några detaljer hur "konstruktionen" ser ut...

Jag tror att det skulle funka ännu bättre på en XR 600 som standard har lägre komp... :)

/Göran
 
Last edited:

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Jahaaa nu har det gått mer än 2 år! Dog töööbon eller? :brinnerup

Mycket skrammel liten verkstad :7peta
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
BAD skrev:
2103500 Jahaaa nu har det gått mer än 2 år! Dog töööbon eller? :brinnerup

Mycket skrammel liten verkstad :7peta

finns väl lite andra trådar o ett reportage om du missat..

typ över 100hk på slangen :yoparty
 

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
ozeo skrev:
2104079 finns väl lite andra trådar o ett reportage om du missat..

typ över 100hk på slangen :yoparty

Har missat precis allihopa då :3freak :lol

Får leta runt lite, 100 häst på slangen låter ju riktigt trevligt :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
BAD skrev:
2104774 Har missat precis allihopa då :3freak :lol

Får leta runt lite, 100 häst på slangen låter ju riktigt trevligt :D

jupp..har själv sett den live med motardsulor..ett monster..
:3freak
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top