Lite mer info om Honda XR 650 Turbo.
Var upp med min KX 500 i februari för att köra lite "isracing" med polarna... Självfallet var även kompisen med sin XR 650 där..
Fick också provköra några varv efter isbanan:
Hojen går förvånandsvärt jämnt och fint, en viss turbokick kan anas i mellanregistret. Hojen har original komp och laddas endast 0,4 bar enligt laddmätaren på styret. Motorn känns stark och utan "stopp" så det är bara att växla och gasa... Viss tvekan infinner sig mellan av-på gaspådrag (ca 0,5 sek) Enligt honom en "bestyckningsåtgärd" hojen går något fett...
Vi provade även lite kappkörningar mellan Hondan och:
Min KX 500 (trimpipa och trimdämpare)
Husaberg FE 650 -03
KTM 520 -02
Den som var närmast att hänga med var min KX 500, men när man började att komma upp i lite fart och motorerna fick lite att jobba med märktes tydligt att Hondan drog iväg betydligt mer av Kawan. (kawan var drevad till ca 145-150 km/h). Effekten på kawan är MINST 60 hkr på bakhjulet och Hondan är ju betydligt tyngre så jag uppskattar effekten till minst 70 hkr på Hondan.
Husabergen och KTM hade inte en suck... (en original XR 650 borde väl inte ens kunna rå på dessa modeller?)
Enligt ägaren/byggaren har några hkr extra kommit till sedan iskörningen efter lite modifikationer. Och körningar mot en standard XR 650 båda med motardkit talar sitt tydliga språk..
Tester ska även göras med en annan förgasare än original, och även med annan komp i motorn.
När allt är som det ska kommer han att sälja "färdiga turbokit" till Honda XR 650. Förhoppningsvis med original komp och original förgasare för att hålla priset nere. Det ser lovande ut!!!
Nå´n som undrar något så är det bara att fråga.. dock lovat att inte avslöja några detaljer hur "konstruktionen" ser ut...
Jag tror att det skulle funka ännu bättre på en XR 600 som standard har lägre komp...
/Göran