Turbo på liten tvåtaktare.

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Yes, jag har sökt! Läst lite av det som jag hittade också, men fick inte riktigt reda på exakt vad jag ville veta.

Exakt vilka problem är det man har med turbo på, låt oss säga en rd125lc :tomten ? Först så är det ju hela grejen med att både insug och avgas är öppna samtidigt, hur löser man det? Sen har man ju en expansionskammare på tvåtaktare också... Är det bara sätta turbon efter kammarn så är det löst? Så har vi ju det här med pulser osv, som många med twinnar och encylindriga hojar klagar över... Vad är det om? Smörj för turbon är väl ganska lätt ordnat med en liten pump och ett separat litet kärl. Är det alla problem? Många frågetecken, jo, men det skulle vara kul att veta exakt vilka hinder man måste övervinna(Och hur man övervinner dom) för att få det att fungera! :banana

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Som du är inne på, tryckbalansen över motorn är väldigt viktig. Tips är att köpa Lennarth Zanders kompendium där han tar upp turboladdning av tvåtaktare. Han hade en IHI RHB3 vill jag minnas till sin TZR.

Turbon sitter mycket riktigt efter expansionskammaren, oljesystem med separat pump behövs om du inte köper ett permanentsmort aggregat som faktiskt finns att få tag på.

Inspiration: http://www.schaltroller.com/index.php?act=Attach&type=post&id=5104

/J

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
RG500-Johannes skrev:
Tips är att köpa Lennarth Zanders kompendium där han tar upp turboladdning av tvåtaktare. Han hade en IHI RHB3 vill jag minnas till sin TZR.

Du har ingen aning var man kan hitta något om den tzren på internet? har letat som en tok..

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
flexbert skrev:
Du har ingen aning var man kan hitta något om den tzren på internet? har letat som en tok..

Lennarth's firma: http://www.boostbusters.com/index.asp

TZR:en var ett tag sen, därför är det svårt att hitta den på nätet. Men maila Lennarth och kolla om han vill berätta lite stuff.

Jag kan ju kolla med honom när jag är på jobbet imorgon.

/J

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
flexbert skrev:

Jag läste nåt om en turboladdad tzr, tror det var i Allt om mc eller bike i början av 90-talet. Kolla i arkivet på något bibliotek. Eller kontakta tidningarna dom kanske vet..

Paradoxy

Guest
Hjort skrev:
Kolla vad jag hitta på gammla goa muppenet idag
http://www.moppenet.com/forum2_/showthread.php?t=21459
En snubbe som satt turbo på sin 70cc hemmabygge... ser förjävligt ut men ändå coolt att det fungerar...

Bara folk som är medlemmar där kan läsa det.

Tubro1.JPG

Turbo2.JPG

Sundkvist

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
crf motard
Har tänkt på en sak varför har man inte tillverkat en motor med bara insugs ventiler och sedan utblås som på en 2-taktare?Då skulle väll problem som att få en turbo att fungera bra på 2-takt så att det iinte blåser rakt igenom lösas :confused:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Sundkvist skrev:
Har tänkt på en sak varför har man inte tillverkat en motor med bara insugs ventiler och sedan utblås som på en 2-taktare?Då skulle väll problem som att få en turbo att fungera bra på 2-takt så att det iinte blåser rakt igenom lösas :confused:

Nästan i alla fall:
Detroitdiesel motorer har tvåtakts dieslar.
En Roots kompressor ersätter vevhuset för spolningen,genom kanaler, av cylinder. SÅ sitter det 4 st avgasventiler i toppen. Ganska vanlig konstruktion "över där".

Dock gör ju reedventilerna i en vanlig 2-t motor att gaserna strömmar åt rätt håll.

Gabor

Guest
Turbomoppemotor

Den här är väl bara för snygg...

Bifogat

• 666_TURBO_MOPPEMOTOR2.JPG
    666_TURBO_MOPPEMOTOR2.JPG
    40.1 KB · Visningar: 901

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
flexbert skrev:

Nejm det fanns inte riktigt tid. Lennarth är rätt busy nuförtiden, då han fått en ny roll inom företaget. Ska försöka få tag på honom vid tillfälle.

/J

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
RG500-Johannes skrev:
Nejm det fanns inte riktigt tid. Lennarth är rätt busy nuförtiden, då han fått en ny roll inom företaget. Ska försöka få tag på honom vid tillfälle.

/J

Jag skickade mail till honom och han sa att det var bäst om jag åkte och kollade på hojjen själv :)

Den står på Yamahacenter i Göteborg om jag inte misstagigt mig helt.
Bara 70 mil dit :huvet

rebell82

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
1100
Sundkvist skrev:

Vad menar du med att det "blåser igenom"? Borde inte alla portar behöva vara öppna samtidigt då? :va Är inte själva tanken med att överladda en 2-taktare att man trycksätter vevhuset via insuget och när det stänger öppnar överströmmarna och släpper upp trycket i loppet? Väl där så får du ju samma problem som du haft på 2-taktare sen hedenhös, att det läker ut lite ur avgasporten. Sätt dit en avstämd pipa så är det löst.

Borde inte roterande insug passa in på din fundering? Då kan du ju styra öppentiderna hur fan du vill... :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0