turbo på moppe?

xplojt

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ska skaffa mig en 125 när som helst!
den så kallade turbo till moppar heter typ Expansionsbox eller nåt liknande, min polare har sådan men ej på!
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
och vad är det då... ett bättre avstämt avgasrör med en liten elfläkt kopplad till luftburken eller?
 

snobben

stunt4life
Gick med
19 Apr 2003
Ort
kungliga huvudstaden
Hoj
ktm & suzuki
finns ju en tråd med en länk till NOS till moppar här på forumet ska se om jag hittar den! coh då borde det ju finnas turbo också tycker jag! värkar inte helt otroligt :fakta
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
EU-moppe får väl bara gå i 45km/h? OM man har reg.skylt och förarbevis.
Verkar väldans onödigt med en turbo då. :confused:
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gustav1 skrev:
EU-moppe får väl bara gå i 45km/h? OM man har reg.skylt och förarbevis.
Verkar väldans onödigt med en turbo då. :confused:

Jo... fast å andra sidan, det är väldigt lätt att glömma bort hur snabbt ens egna moped gick "back in the days" när man diskuterar sånt här.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Jag skulle inte vilja åka på en moped i 170 knyck... det lär ju vara ganska ostadigt i de hastigheterna. Sen gör det ju inget om man lägger pengar på bromsarna också så man får stopp på skrotet. :fakta
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Min Zündapp gjorde 31km/h i nerförsbacke.
Förmodligen är detta anledningen till att jag tycker det är dumt att köra moped för fort. Jag är väl avundsjuk. :rolleyes:
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
xplojt skrev:
den så kallade turbo till moppar heter typ Expansionsbox eller nåt liknande, min polare har sådan men ej på!

Expansionsboxen har ingen som helst överladdningsfunktion, den gör bara att motorn får mer luft till förfogande...
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
En turbo på en tvåtaktare borde ge en högst marginell effektökning tycekr jag. Ökar man trycket för att pressa in mer bränsleblandning pressar man ju bara det rakt ut i avgasssytemet då det är fritt blår ut dit när insuget är öppet. Om man stämmer av pipan för turbomatning kanske man skulle kunna få en viss liten ökning i effekt, men jag tror, utan att vara expert på området, att det handlar om en väldigt liten effektvinst mot vad man får på en fyrtaktare iaf. Tror det finns bättre sätt att skrämma upp en tvåtaktare.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
En kompis på moppetiden kopplade en stor jävla tratt till luftintaget för att fartvinden skulle ge överladdning :D

Hoho, den k-50:in skulle ni sett. Sissibar och läderfransar runt hela limpan, "saab turbo"-märken på tanken (plus annan dekaltrimning som "ingen post i denna låda" och "stoppa sportetern"), glidarstyre och lilametallic lackning (slipon lackat "adidas"). Framlyktan var bytt till en ganska rejäl mc-lykta och "porrbelysningattiraljer" satt lite här och var...

Men den gick bra, hade 70 sådär när jag åkte bredvid på 125:an.

/Martin
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
dumbo skrev:
En turbo på en tvåtaktare borde ge en högst marginell effektökning tycekr jag. Ökar man trycket för att pressa in mer bränsleblandning pressar man ju bara det rakt ut i avgasssytemet då det är fritt blår ut dit när insuget är öppet. Om man stämmer av pipan för turbomatning kanske man skulle kunna få en viss liten ökning i effekt, men jag tror, utan att vara expert på området, att det handlar om en väldigt liten effektvinst mot vad man får på en fyrtaktare iaf. Tror det finns bättre sätt att skrämma upp en tvåtaktare.

de 2t med reedventiler i insuget sägs hålla för lite laddtryck.
en rd350 tog de ut 90hk med turbo iaf.
Överströmningskanalerna skulle annars tömma allt övertryck fort som fan.
på en moped trir jag knappt det är lönt och de som verkligen tror på anonsen i denna tråden är uppskrivna på en dummerjönslista.
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Jag har väl tagit ut typ 90BHP ut RD350 utan turbo så... Vill minnas att tävlingsversionen hade något sånt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
struntprat tävlingsversionne hade inget sånt.
de tävlade bara i nån 400cc klass i början av 80-talet, skulle tro att de flesta kanske hade trimpipor o kanske lite portat då.
Inga 90 hästar på långt håll, tro mig jag har haft en portad med rör o förgasare + portning. Sen kanske jag underdrev effekten på den turbomatade med, står om den i nån mc-tidning iaf.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Turbo fungerar utmärkt på tvåtaktsmotorer, det finns ett stort antal snöskotrar som bevis på det. När det gäller turbo på moppe så lär nog det största problemet vara att hitta en tillräckligt liten turbo, om någon sponsrar mig med en turbo som är lagom för 25-30 Hk och helst har inbyggd oljereservoar (alltså, inte behöver kopplas till ett externt smörjsystem) så bygger jag turbomoppe på direkten...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top