Turbo på Zx7r

Räcerkalle

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Simrishamn
Hoj
zx7r
Hej. Tänkte ge en kawa zx7r 97 en liten snurra. Nån med erfarenhet från den hojen?

1. Finns det någon som säljer plenum till denna hojen?
2. Var plockar man oljan, och var leder man returen?
3. Behövs några speciella ingrepp i motorn för 200 bakhjulspollar?
4. Gott om plats för turbo och IC?
5. Vad har den för grundkomp?
Vill veta hur mkt jag kan ladda med e85, en liten IC och standardkomp ...1 bar borde väl gå?
6. Har den vakumförgasare? Var kan jag läsa om trycksättning/tätning?? Inte hittat något bra

Hoppas nån har svar :tuttar
 
Last edited:

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
finns en på blocket till salu, maila den killen, han ahr ju redan gjort allt...

han har byggt på ett 18t aggregat...
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Som sagt så finns det en på blocket...kolla lite på dom bilderna så får du lite svar om olje tillförseln och hur plenumet ser ut, är du lite händig så bygger du grenrör och plenum själv. En 16T är inte ett helt ovanligt agg på en turbo cykel och räcker gott och väl till dina 200 pållar, sen räcker den en bit till när du lessnat på dom där 200 pållarna, för det gör du:D En kompsäkning hade jag nog rekomenderat, vet inte vad dom har för komp orginal, men tvivlar att du kan ladda 1 bar på det iaf. Och det behöver du inte ladda om du ska ha 200 hk.
 

Räcerkalle

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Simrishamn
Hoj
zx7r
Som sagt så finns det en på blocket...kolla lite på dom bilderna så får du lite svar om olje tillförseln och hur plenumet ser ut, är du lite händig så bygger du grenrör och plenum själv. En 16T är inte ett helt ovanligt agg på en turbo cykel och räcker gott och väl till dina 200 pållar, sen räcker den en bit till när du lessnat på dom där 200 pållarna, för det gör du:D En kompsäkning hade jag nog rekomenderat, vet inte vad dom har för komp orginal, men tvivlar att du kan ladda 1 bar på det iaf. Och det behöver du inte ladda om du ska ha 200 hk.

Det behövs nog typ 0,9 bar för 200 bakhjulspollar tror jag.
Jag har mailat honom nu. Tack för tipset!

Tänkte köra med saab 2,3t aggregat
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Alrigth..har du fått något svar? Intressant och veta hur han har kompsänkt den, vart han har hittat tjockare toppackning, jag tror inte Mc express säljer til Kawa, men dom kanske kan fixa en..vad vet jag. Om han nu har komsänkt den. Letade upp vad du hade för komp...den har 11,5:1.
 
Last edited:

Räcerkalle

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Simrishamn
Hoj
zx7r
Jag har inte fått något svar än men jag kommer posta här så andra kan ta del av informationen

Aha..den har lösa cylindrar, såg man iofs på bilden om man tittade :rolleyes: jadå då var det ju ingen konst:)

Är det inte bara sätta spacer och dubbla packningar mellan cyl/topp annars?
 
Last edited:

Räcerkalle

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Simrishamn
Hoj
zx7r
Tjena!

Kul att du gillar bygget!

Plenumet har jag byggt själv av en MC-xpress aluprofil. Motorn är inte ändrad
förutom kompsänkning. Gjorde en 2mm spacer under cylindrarna. Förgasarna är något
nerbestyckade original.

Ber om ursäkt för dom taskiga bilderna men det var allt jag hade...Slangen som
hänger ner är tryckslangen till turbo. Aluklumpen med den eloxerade kopplingen är en
vevaxeldriven returpump som suger ur den svarta catchtanken under turbon. Fick göra
så så då turbon hamnade lågt. Oljefiltret är flyttat och en liten setrab oljekylare
monterades istället för standard värmeväxlare.

IC´n är som sagt ett MCX cellpaket, det smalare av dom två som dom säljer(Då jag
köpte hade dom två olika). Höjden vet jag inte riktigt men man gör den så stor som
utrymmet tillåter.

Lycka till med bygget!

/Niclas



Nån som vet mer exakt vad det är för vevaxeldriven returpump? Var man hittar den eller vad den heter?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Tror inte du behöver nån retur pump om du bygger grenröret lite annorlunda, dvs få turbon så högt upp som det bara går. Köra med en toppackning och en spacer sen en toppackning till borde ju funka! Har inga erfarenheter själv av det, men vet ett par som gjort så på bilar och det funkade.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top