TURBO trike- Mr ABARTH

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Tjenare! Jag heter Mikael fredriksson och kommer från Umeå. Har pysslat med lite olika projekt genom tiderna. Har doch fallit för MC motorer. Just nu är det en Trike som är under uppbyggnad, baserad på en Suzuki GSX 1000R -01 som kommer att turbokonverteras (ca 260-280hk / 400kg). Allt är tillverkat av mig som tex framram, framvagn, styrning pushrod dämpar länkage mm mm.

Bilder: Länkar.
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971&start=460

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971&postdays=0&postorder=asc&start=40

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Snygg!
Verkar ganska bred, men det lär väl behövas.
att du inte köper en prowler istället? :)
Billigt och bra. :rolleyes:

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
La ut bildlänkarna under bilderna om det inte skulle funka.. Länkningen verkar kass från "rejsa.nu"...
HELA BYGGNATIONEN kan ni läsa på:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971

:)
Bredd = 212cm
Längd = 400cm
VIKT = ca 400kg + förare
Rattvarv = 2,1 varv sida/sida
Vändradie = 13,7m (ytterhjul/ytterhjul)
Latiral kapacitet = ca 1,55G (innan den välter)
2 sitsig i tandem (Tillett T250 supercartstolar).

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Oj oj oj, otroligt coolt bygge! :tummenupp Antar att du längtar lite till premiärturen, vilken är första banträffen du bokat in dig till? :D

KNAS

Fotograf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
EOS 1D MKII
Hjärtligt välkommen! Nu känner man igen dig från dina alster. R1-abarthen och vulgopvn som dee_cati köpte. Jag är helt klart imponerad av din manufakteringsskicklighet och hantverkskänsla. Ser fram emot vidare uppdatering.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Härligt Mikael att du hitta hit...

ser framimot att träffa dig igen (nere på stan)

och höra dina ideer :tummenupp :tummenupp

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Torkel skrev:
Oj oj oj, otroligt coolt bygge! :tummenupp Antar att du längtar lite till premiärturen, vilken är första banträffen du bokat in dig till? :D

Banträff :yoparty Jo, jag kan väl säga att jag är duktigt sugen!! Med en massa tur och om ekonomin tillåter så jag hinner färdigt för provkörning i rimlig tid, kommer jag att följa med till Midlanda motorpark i Härnösand i slutet av sommaren. Jag kommer inte att hinna plasta någon kaross till dess, men den går säkert inte sämre utan :tummenupp .
Om det finns något intresse här på sporthoj kan jag försöka hålla tråden vid liv med lite uppdateringar. :tomten

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
fuel_system.jpg

Har suttit och funderat på bränsle system, och kommit fram till detta.
Hoppas någon förstår var jag menar. Insprutar pump trycker bränsle till tilläggssputets(mega squirt) b-skena. Överflödet passerar ut genom tryckregulatorn och vidare till catchtanken med orginalpumpen i. orginalpumpen har inbyggd truckregulator så dennes bränsle-skena saknar retur. Överflödet i catchtanken går via returledning tillbaks till den vanliga tanken. Man måste se till att den första pumpen har tillräckligt med flöde.
Kommer detta att funka? Hur stor pump ska jag skaffa (300hk)?

Last edited:

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Tjenare Igen!! Tänkte visa upp en vidareutveckling av "trike" karossen (skiss). AirForce vingar agerar framlysfäste samt bakvinge. Totalt kommer detta att skapa en DownForce på ca 90-100kg vid 160km/h :tummenupp. Pedaler har konstruerats samt en mall till tanken.
Vad tycks?

132new_20041404t42.jpgliten.jpg

Gabor

Guest
Du är ju inte riktigt klok, :kocko , ska du köra omkring med den där.?? :gnissla ...........skojar bara
DET GILLAR JAG !!!!!!!! :tummenupp :tummenupp
Mera sådant, kul,kul,kul........får man prova sen ? Jag bjuder på :fyllisar

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Trevligt projekt, minst sagt =) Hur får du mega squirt:et att funka utan fördelar tändning? Vill använda det på min bil men som jag har fattat det så förstår inte mega squirt på vilken/vilka cyllinder det ska tända.. bara att det ska skickas ut gnista om man ej har fördelare. Folk spar ju till o med fördelaren fast dom använder annan tändning bara för att kunna använda den som givare till mega squirt:et.. men jag kanske har fattat fel? Eller hmm.. om man ej kör med mega spark, så borde det ju ej behövas.. hmm.. men orginaltändningen borde nog bli rätt knäpp om man inte använder org sprutet om det ens går att göra så.. om man ej lyckas låsa org tändningen eller nåt.. men det är ju inge vidare det heller så :va Hur löser du det...

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Svarar åt mig själv.. :rolleyes: Triggerplatta ifrån nån Ford så går det endå! Synd det ska vara så dyrt med bredbandslamda och avgastempmätare bara..

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Tjenare!! Ursäkta dröjsmålet med mitt svar :) Trodde tråden hade dött ut..
Ang. megasquirt sprutet.
Jag kommer att använda ALLT orginal både sprut o tändning. Sen monterar jag 4st tilläggsspridare i plenum kammaren, kopplade till Tilläggsinsprutningssystemet (megasquirt). MS:en kommer endast att agera under laddtryck- mao komplettera med mer bränsle iom det högre insugs "luft" trycket.

Nu har jag monterat en tjockare toppackning, samt hårdare kopplingsfjädrar..
Kommer noga att bli bra det. MC-motorer är mkt enkelt uppbyggda med mkt fiffiga små lösningar!! :tummenupp

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Toppen till Suzuki motorn bortplockad.
123-2395_IMG.jpg

Toppen tillbaks monterad med kamdrivning och allt med en tjockare toppackning.
123-2400_IMG.jpg

De nya MKT hårdare kopplingsfjädrarna inkl distans hylsor.
124-2401_IMG.jpg

Den nya alu bränsletanken svetsad av janne "ludde" på IB-SVETS :up: :hyper:- Här provmonterad för att passa in påfyllningsröret mm.
124-2431_IMG.jpg

Det ska monteras ett bränslenivå rör mot föraren "bakkant v-sida- mellan fyrkanterna" så man vet när det är ca ca10liter kvar eller mindre :up: totalt
124-2435_IMG.jpg

124-2436_IMG.jpg

Catch tanken under konstruktion- OOhh, vad porrigt det är med TIG svetsad alu!!
124-2439_IMG.jpg

Catch tanken ska kortas på höjden och orginal bränslepumpen ska monteras genom nedre gaveln. Catch tanken kommer att sitta bredvid motorn- eftersom jag inte vill ha tryckfall i ledningen till bränsleskenan, iom att pumpen har inbyggd tryckregulator. Vilket innebär att b-skenan saknar returledning.
124-2440_IMG.jpg

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
:tuttar Hehe! Tja den möter ett mkt bättre öde i mitt bygge än liggande på en skrot i stockholmstrakten- skulle jag tro. Ramen var krökt vid styrkronan efter en närkontakt med en betongbrunn på väg ut på en åker :näsblod
Inte kul för honom, men kanon för mig!!

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...