TURBO trike- Mr ABARTH

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Detta är det färdiga insuget (det enda som saknas är gummi packningen vid gavlarna).. Jag måste nog säga att det utseendemässiga resultatet blev aningen över förväntan :) Hoppas bara att det funkar också :)
125-2507_IMG.jpg

125-2504_IMG.jpg

125-2509_IMG.jpg


Har byggt om oljesumpen också, med några skvalpplåtar.
125-2512_IMG.jpg

125-2511_IMG.jpg


Sådärja!! Bränsleskenan monterad tillsammans med insug o catchtank :up: MYCKET aluminium blir det!! Och mer ska det bli- Kylare, IC, mm. SEN SAKNAS JU BARA ATT POLERA UPP ALLTING!!!!!! :-D
125-2516_IMG.jpg

125-2517_IMG.jpg

125-2520_IMG.jpg

125-2523_IMG.jpg
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
mrabarth skrev:
Detta är det färdiga insuget (det enda som saknas är gummi packningen vid gavlarna).. Jag måste nog säga att det utseendemässiga resultatet blev aningen över förväntan :) Hoppas bara att det funkar också :)

Brutalt bygge! :tummenupp

Skulle förmodligen inte våga åka i en sån tingest! :eek:
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Skitcoolt
skitsnyggt
Aber....
hur har du tänkt att få fäste med bakhjulet ?
Har hört om diverse liknande projekt som stupat på att bakändan kanar omkring hejdlöst då bakhjulet inte får något fäste när det kränger i kurvorna?
Plus att mc-fälgar inte pallar sidolast så bra.

Men du kanske har en fiffig lösning? Tell us pleeeese!
 

race

ninja hooker
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Baylake
Hoj
Kawa zx6r -98
verkligen coolt bygge!!

men hur blir väghållningen när den har två hjul fram å ett bak?? kommer den gå på ställ genom alla kurvor pga av den höga turbo effekten lr kommer den lätta bak pga av att den e så bred fram?? :va


anders :)
 

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Pebl skrev:
Skitcoolt
skitsnyggt
Aber....
hur har du tänkt att få fäste med bakhjulet ?
Har hört om diverse liknande projekt som stupat på att bakändan kanar omkring hejdlöst då bakhjulet inte får något fäste när det kränger i kurvorna?
Plus att mc-fälgar inte pallar sidolast så bra.

Men du kanske har en fiffig lösning? Tell us pleeeese!

Tjenare! Tja, fäste är ju ett kapitel för sig :) . Jag har läst mkt om olika konstellationer på tre hjul (då jag inte provat själv). Ska försöka att göra det kortfattat.
All viktförflyttning vid krängning (kurvtagning) kommer att påverka det yttre framhjulet, då inte bakhjulet är ett "stödben". Vid ökad vikt på en friktionsyta (yttre framdäck) kommer den att tappa greppet snabbare (vid lägre G) i beroende till den ökade viktförflyttningen (svävare kurva/högre hastighet). Bakhjulet kommer inte att få försämrad friktion eftersom det endast ska hantera krafter i sidled (ej viktförflyttning) Skulle man ha samma friktionskoeficient på bakhjulet som på det yttre framhjulet, så kommer det att understyra massvis. Nu har jag även ett inre framhjul som hjälper till att minska understyrningen (dock minskar friktionen även här pga negativ viktförflyttning samt possitiv camber). Skulle karossen kränga (mjuka framdämpare) vid sväng kommer även bakhjulet att få possitiv camber= sämre friktion- vilket måste förhindras genom att ha mkt hårda framdämpare eller krängningsfjäder. Pga alla icke billika symtom som man får om man plockar bort ett hjul är viktfördelningen mkt viktig gällande ballansen i farkosten (över/understyrning). Enligt dessa kompendium ang uppförande på trike: Om man förenklar "en del"- Den tyngsta delen (fram/bak) kommer att slajda "tappa greppet" först. Min trike har ca 60/40 (fram/bak) viktfördeling utan passagerare. Jag ska montera bildäck bak för att öka friktionsytan. Min trike kommer i teorin att bli understyrd samt "power oversteer" vilket är precis det jag vill för att få ett säkert högfartsbeteende samt rolig på kurviga vägar.

MC fälgen klar ju av de ruggigt grova "highsider" kast som kan bli på hojarna. Så jag är inte så orolig att denna kommer att gå sönder- såvida jag inte sladdar in i någon kant eller nåt. :rolleyes:
Hoppas du förstår hur jag menar :)
 

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
SAXAT från en annan tråd
Inskickat av AndersD

Citat:
Inskickat av mrabarth
... amatörbyggt fordon- regat som en "trehjulig motorcykel med karosseri" ...


Innebär det att man kör den på vaddå, A- eller B-kort ?
Hur ska den se ut... ?
Min designer-kompis kunde inte hålla fingrarna från en bild jag skickade...
Sorry, jag sabbar din tråd, ska sluta



Man kommer att köra den på B-kort med midlebälteskrav fram och bak. Mao. behöver jag inte använda hjälm "men det ska jag använda iaf".
Det var en annan variant av design må jag säga :) KUL!! Mer sånt :tummenupp

Bilden inskickat av AndersD: :)
attachment.php
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det var just det att karossen kan kränga som var min anledning till oro när det gäller bakhjulsgreppet.
I princip kommer bakhjulet luta när karossen kränger och då får du mindre yta mot marken, Om mangår från,säg 200mm anligg mot backen och plötsligt minskar detta till 70-100mm är det ju inget mysterium om det blir problem med greppet. Detta brukar vara trehjuliga fordons akilleshäl, kan ju motverkas med krängningshämmare men helt och hållet löser nog inte detta problemet.

Frågan är om det är något problem för sidvagnsåkare (racing), de har väl iofs inte så mycket fjädringsväg + de har en burkslav + annan konstellation när det gäller hjulens placering.

En tanke om mc-fälgar dock: när man får highsider lutar i regel hjulet kraftigt så du får lasten mer riktat mot navet än längs med axeln som du får i en bil, dessutom är vikten inte speciellt stor på en mc. Jag är tror att du knäcker fälgen.
 
Last edited:

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Väldigt smidigt... med B-kort menar jag! Ska hälsa designer-kompisen att det var uppskattat!

Guud, va projekt-sugen jag blir, och så ligger det en motor här och skräpar, som av en händelse !?

Har du räknat ut geometrin "för hand" eller har du nåt program ?

När du har spikat karossdesignen får du ju visa, ska det plastas ? i vinter ?

/Anders
 

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
AndersD skrev:
Väldigt smidigt... med B-kort menar jag! Ska hälsa designer-kompisen att det var uppskattat!

Guud, va projekt-sugen jag blir, och så ligger det en motor här och skräpar, som av en händelse !?

Har du räknat ut geometrin "för hand" eller har du nåt program ?

När du har spikat karossdesignen får du ju visa, ska det plastas ? i vinter ?

/Anders

All geometri har jag räknat ut för "hand".
Karossdesignen måste spikas inom 2-3veckor veckor för då drar det förmodligen igång... Helst tidigare så jag hinner göra en "riktig" ritning mer riktiga mått mm. :tummenupp
Först gör jag en plugg av styrenplast som spacklas upp med hjälp av gipsputs. lackas och poleras och till sist vaxas (massvis). Sen gjuts allt av så det blir en "flerdelad" negativ gjutform. Och till sist laminerar jag i formen till ett mkt lätt och fint resultat (förhoppningsvis) :)

Pebl:Att tillägga kan jag konstatera att karossen inte kränger i princip något alls vid kurvtagning, så den possitiva cambern på bakhjulet blir inte så farlig. Jag tror inte heller att bakfälgen kommer att gå sönder riktigt så lätt som du säger.. Men, den som lever får se :tomten
Det var en bra tanke iaf :tummenupp

MVH/ Micke F
 
Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top