Tjo!
Genomblåsning förhindras genom justering av avgasventilerna, de måste givetvis arbeta avstämt i förhållande till laddtrycket... Problemet som uppstår vid turbo, men inte vid kompressor, är att avgasmotståndet vid användning an en turbo inte kan justeras fram till optimal nivå utan förblir på den nivån turbinen skapar, medan man med kompressor inte har ett sådant statiskt avgasmotstånd utan kan justera som sagt med ventilerna så som man önskar...
Du och jag skall nog inte ta en diskussion kring vilket som är att föredra, turbo eller kompressor, efterom en sådan diskussion inte leder någonstans då vi nog har olika inställningar här som vi inte avviker från...
Vill du se hur skön och go en bil blir med kompressor behöver du bara se på Aston Martin's V12-kompressor. Skulle du hellre köra en turbomatad japan? Tror inte det...
Effektförlusten på 30% för drivning av kompressorn är inte heller densamma i teorin som i praktiken, vinster och fördelar med kompressorn väger på många sätt upp mot eventuella nackdelar...
PS. Vid närmare eftertanke har du nog givetvis rätt i att det blir mer komplicerat med kompressor än med turbo på t.ex. en cross. Inte bara avgasventiler utan även drivning behöver ju specialbyggas...
Var nog fel av mig att skriva att det var enkelt att kompressormata en cross, hursomehelst, om man är beredd att bygga drivning och avgasventiler samt justera detta seriöst så bör man få en trevlig motorkaraktär jämfört med hur turbon skulle misshandlat en så liten motor med turbolagg och tråkig effektkurva...
Iskall skrev:
Från Snowriders Forum !
En kompressor är mycket svår att använda på 2T motorer då man ökar insugstrycket men inte avgasmottrycket.
Vid BDC blir det enorma färskgasförluster.
På 4T fungerar kompressor(hjälpligt) men är underlägset turbo gällande prestanda då man kör på bensin och ni nästan alla andra aspekter också.
Turbo är framtiden, kompressor är historia.
Minst 30% går till drivning, kolla remdimensionen på en dragracer.
Har någon en kompressormotor i en skoter eller i en mc som fungerar bjuder MC Xpress på bänkning, hör av er.
__________________
Alf Sundström SnowRider / MC Xpress
Du kommer att blåsa gasen genom motorn när kolven är i det nedre läget, och då kan man inte bygga upp något högre tryck, och därmed ingen vettig effekt heller
/S
Se även Länk
Snowrider Forum
Läs vad Alf skriver om Kompressor vs Turbo