turbofiddy

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
får väll ta å lägga in lite bilder info om mitt senaste projekt.
har hitills bara hållt på med bilar å köpte min FYM för å ha nått att leka med, som vanligt spårade det ut å jag rev isär den för "smärre" uppdateringar :yoparty

började med å skaffa större kolv(117cc) rejskammaxel, sen tog jag å ringde upp en vän på topplocksverkstaden ,kallas "musen" å är väll mest känd inom bilkretsar, (www.topptrim.se)
lämnade in cylindern för borrning å portning av toppen, samt ventilsätesjobb å justera in nya kammen,.

iom att jag har megaquirtkonverterat en hel rad med bilar tänkte jag att det kunde va en kul grejj med ett mappningsbart tändsystem, att det vidare finns utgång för launchcontroll gör ju det hela ännu bättre.
senare kommer jag även koppla in insprutningsystemet på hojjen men det får bli senare när jag har mer tid.

hojjen går en hel del bättre än orginal å börjar bli rätt så farlig iom att den går på bakhjulet på samtliga växlar, med en toppfart på 95 kmh, (som begränsas av att jag inte får tag på högre drevning) skulle upskatta att det tar nånstans drygt 6 sekunder för stillastående-toppfart :D '

håller på å mappar in tändbiten nu, har bara grovinställt få provkört i dagsläget, planen är å mappa den med konstant launc vid fullgas, dvs att den bränner rejält i grenröret vid fullgas ända tills man får upp ladd, turbon är ju en MHI t025 så den är aningen för stor så den är lite seg å få upp ladd i dagsläget, men hoppas det blir bättre med rätt tändkurva :gnissla

spana in bilderna å sänd lite konstruktiv kritik :tummenupp

här är direktlänk till projekttråd med bilder på hemsidan för dem som inte kan se direkt här
http://www.projekteffekt.se/_dok/index.asp?ID=436

nya prylarna har anlänt
nyagrejjor.jpg


efter porting
insugefter2.jpg


avgasefter2.jpg


tog olja ut till turbon via kanalen till kammaxeln, sen fixxade en retur via en nybyggd kammkåpa.

oljereturen.jpg


Megasparket
mset.jpg


förstå provrepan
004_8okt2006.jpg
 
Last edited:

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
resten av motorn ska klara det, kopplingen är förståss uppgraderad,
ramen brukar inte va några problem så länge man inte väger en jävla massa å hoppar med dem, jag väger rätt lite å leker mest på asfalt än så läge så bör va rätt lungt!

max laddtryck ligger hitills på drygt 0.35, men förhoppningsvis så blir det ändring på det när jag får nya tändystemet å lira som det ska. va nere i garaget idag å lödde ihop det sista å lyckades bränna tranistorn som agerar tändmodul. måste råkat fippla nän inställning i proggvaran fel, antagligen fel laddningstid för den tändspolen jag använder. :huvet blev det inget mappa i helgen iallafall :mad:

jo kommer film senare. har en film innan trimmminngen börja, dvs i sugformat från i våras, slänger väll upp den så länge :D

http://www.projekteffekt.se/_dok/index.asp?ID=417


spana in hemsidan om ni vill kolla våra andra roliga/galna projekt :D
http://www.projekteffekt.se
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Riktigt häftigt !! :tummenupp

film film film film film film film film film film film film film film
film film film film film film film film film film film film film film
film film film film film film film film film film film film film film
film film film film film film film film film film film film film film


;)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
knotan skrev:
2534028lyckades bränna tranistorn som agerar tändmodul. måste råkat fippla nän inställning i proggvaran fel, antagligen fel laddningstid för den tändspolen jag använder. :huvet blev det inget mappa i helgen iallafall :mad:
Jag tror att den gått sönder av den höga spänning som spolen skapar när den urladdas. Du kan byta ut transistorn till en som tål betydligt högre spänning eller sätta någon form av skyddsdioder.

Använder du CDI-tändning?

Förresten, vad fick dig att välja TD025?
Vilken kompressor har den?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
knotan skrev:
2533536
spana in bilderna å sänd lite konstruktiv kritik :tummenupp

Dina bilder är lagrade på "Gate9 Productions" ip 82.96.16.156 och blockeras av de flesta ip-blockare som använder listorna som genereras av t.ex. Blocklist Manager.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
Jag tror att den gått sönder av den höga spänning som spolen skapar när den urladdas. Du kan byta ut transistorn till en som tål betydligt högre spänning eller sätta någon form av skyddsdioder.

Använder du CDI-tändning?

Förresten, vad fick dig att välja TD025?
Vilken kompressor har den?[/QUOTE]
transistorn är den som rekomenderas av "tillverkarna" är en vb921 å det är visst den som är bäst lämpad, prata med killen som byggt sprutet, å han visste med sej att han hade använt en rätt snål kylfläns till den med motiveringen att jag bett han bygga så kompakt som möjligt, sen så trode han det skulle räcka till en 1cyl.
han skickar en ny transistor å en större fläns till mej så jag har dem på måndag å lödes om det direkt då!s
sen kan jag ha missat å ställa in korrekt laddningstid på spolen, kollade inte så noga på det efter att jag väl fick igång den :huvet

nej jag kör inte cdi. fick det inte att lira med megasquirtet så fick bli konventionellt istället

anledningen til att det blev en t025a var att jag fick den gratis, är inducer 30 på både kompressor å turbin.

däck finns nytt men tänkte jag skulle filma när jag driftar punka på det som sitter :D sen blir det dubbade crossdäck för vintern så känns lite onödigt att åka dubbat på barmark :tungan

la in en direktlänk högst upp i tråden för dem som inte kan se bilderna direkt.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
blir det en få få pulser från en en stånka för att driva en turbo... brukar väl tom bli segt på en twin...
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
jo, är väll inte mycket till ström av avgaser för å driva igång snurran,
men det funkar väll hyggligt, motorn är långt ifrån optimalt byggd iallafall!

hade visst lagt på ALDELES för mycket dwell på spolen därav att kretsen brann, hade räknat HELT fel så va inte så konstigt HEHE!!

men får en ny på måndag eller tisdag så ska vi fortsätta leka!!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
knotan skrev:
2542406hade visst lagt på ALDELES för mycket dwell på spolen därav att kretsen brann, hade räknat HELT fel så va inte så konstigt HEHE!!

men får en ny på måndag eller tisdag så ska vi fortsätta leka!!
Om du har en bra kylfläns klarar den nog för lång dwell också.

Har du fått snurr på den igen?
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
nej, snubben hade missat å skicka den :(
han skulle skicka den ikväll så har den väll till på fredag,
har en del annat att stå i så kanske va lika bra, men under helgen ska den väll va körbar igen hoppas jag :)
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
nu är den iallafall körklar igen, som som vanligt med alltiongs jävlighet så späöregnar det så tyade inte å provåka idag :(

få se om det är bättre väder senare i helgen så ska jag utmana polarens gasgas 200 :arsele
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top