Turbohojen byggs om igen! GSX-R 1200 Turbo.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fett!:tummenupp

Hänt nåt?:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fett!:tummenupp

Hänt nåt?:)

Nja, inte så mycket har hänt. Jag är iofs hemma, men jag är sängliggande pga feber och en massa annat skit. Kämpigt att ta sig till garaget då, trots att det bara är en trappa ner :D Men jag har iallafall hunnit med att gjuta en bula i höger sidokåpa till tryckröret, bilder kommer sen. Hade jag inte gjort en bula där så hade hojen blivit lite för bred. Gjorde en bula i kåpan för oljeslangen från motor till turbo också. Så tight är det... En hållare till mina nya framlampor byggde jag lite snabbt i glasfiber, och den ska gjutas fast i kåpan så fort jag är frisk igen. Bilder kommer när jag varit i garaget igen! :tummenupp (Håller på att laga en glasfiberbakdel till en polares hoj också. Fan vad mycket jag hunnit med ändå :näsblod )
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nja, inte så mycket har hänt. Jag är iofs hemma, men jag är sängliggande pga feber och en massa annat skit. Kämpigt att ta sig till garaget då, trots att det bara är en trappa ner :D Men jag har iallafall hunnit med att gjuta en bula i höger sidokåpa till tryckröret, bilder kommer sen. Hade jag inte gjort en bula där så hade hojen blivit lite för bred. Gjorde en bula i kåpan för oljeslangen från motor till turbo också. Så tight är det... En hållare till mina nya framlampor byggde jag lite snabbt i glasfiber, och den ska gjutas fast i kåpan så fort jag är frisk igen. Bilder kommer när jag varit i garaget igen! :tummenupp (Håller på att laga en glasfiberbakdel till en polares hoj också. Fan vad mycket jag hunnit med ändå :näsblod )

Ser fram emot bilderna!:tummenupp

Ja, för att vara sjuk har du åstadkommit en hel del!:D
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så grymt roligt att se/läsa!

Missat uppdateringen, men det är verkligen kul att följa dina experiment.Gränsen mellan geni och galenskap är hårfin, kolla aldrig hur långt ifrån den du befinner dig!



(Du lär ju vara bortom räddning och någon sjukdomsinsikt är inte önskvärd).
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ser fram emot bilderna!:tummenupp

Ja, för att vara sjuk har du åstadkommit en hel del!:D

Hehe, ja, kanske därför jag blev sjuk. För mycket att göra... :gnissla


Så grymt roligt att se/läsa!

Missat uppdateringen, men det är verkligen kul att följa dina experiment.Gränsen mellan geni och galenskap är hårfin, kolla aldrig hur långt ifrån den du befinner dig!



(Du lär ju vara bortom räddning och någon sjukdomsinsikt är inte önskvärd).

Kul att du gillar bygget :) Hehe, nä, jag ska inte kolla hur nära gränsen jag är... men tjejen pluggar psykologi nu så jag kanske får ett utlåtande trots att jag inte frågat efter det :D
Hmmm, fan vad mycket jobb man lägger på hojen... men det är ju en kulthoj och den tål hur mycket som helst så varför inte? :) Motor i överflöd finns ju, och just nu är det nog chassit (och fjädring och bromsar) som sätter gränserna, men att förbättra det får bli nästa vinters projekt! Lite sugen på amatörbygge med egentillverkad ram... och då kan den ju bli riktigt vass när det svänger också :) Har byggt amatörbyggda bilar innan men ingen hoj, så det börjar bli dags. Jag kan ju inte vara sysslolös på vintrarna. Det går inte.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hehe, ja, kanske därför jag blev sjuk. För mycket att göra... :gnissla


Heh, kan vara så... Jaja, se nu till att krya på dig och bygg sen vidare så att vi får se vart projektet tar vägen!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Heh, kan vara så... Jaja, se nu till att krya på dig och bygg sen vidare så att vi får se vart projektet tar vägen!:tummenupp

Tackar, jag ska försöka krya på mig :) Snart dags att ta en sådan där snaps från apoteket som smakar skit och sedan är det sängen som hägrar igen. Tar nya tag om några dagar! Men jag tror att det kan bli ganska bra, det här bygget :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tackar, jag ska försöka krya på mig :) Snart dags att ta en sådan där snaps från apoteket som smakar skit och sedan är det sängen som hägrar igen. Tar nya tag om några dagar! Men jag tror att det kan bli ganska bra, det här bygget :)

Det tror jag med!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Liten uppdatering! Har krökt till ett avgassystem :) Ska bara svetsa det också. Sitter väl bra där? Hade ju 3-tumsrör rakt ut genom kåpan innan, och jag vill ha grejorna lite mer undangömda än så, så det blev ett 3-tums rör som ska mynna framför bakhjulet. Någon liten jättekort pipa ska på i änden på röret också, men den snidas ihop senare. Ska bara bli någon decimeter längre än röret är nu. Jag får till och med på underkåpan! :) Röret ligger väldigt nära underkåpan, men det tar inte i :) Behövde inte ens gjuta en liten bula i kåpan för röret. Det slapp jag...
På andra sidan blir det en liten bula för att slangen till luftburken (som ska sitta innanför vänster sidokåpa) ska få plats.
Har gjort en liten bula i höger sidokåpa också för att tryckröret ska få plats.
Skickar med en bild på ett tidigt skede i lampinfästningsbygget också :)
 

Bifogat

  • IMG_0286 (Medium).JPG
    IMG_0286 (Medium).JPG
    83.4 KB · Visningar: 398
  • IMG_0287 (Medium).JPG
    IMG_0287 (Medium).JPG
    57.3 KB · Visningar: 394
  • IMG_0288 (Medium).JPG
    IMG_0288 (Medium).JPG
    71.2 KB · Visningar: 404
  • IMG_0289 (Medium).JPG
    IMG_0289 (Medium).JPG
    77 KB · Visningar: 390
  • IMG_0290 (Medium).JPG
    IMG_0290 (Medium).JPG
    48.6 KB · Visningar: 357
  • IMG_0296 (Medium).JPG
    IMG_0296 (Medium).JPG
    30.4 KB · Visningar: 360

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Kommer nog se grymt bra ut med pipan på det sättet :tummenupp
Men svetsa? Du har ju tejpat så fint!:tungan

Skämt åsido. Hur ska du lösa det med dämpare vid besiktning?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kommer nog se grymt bra ut med pipan på det sättet :tummenupp
Men svetsa? Du har ju tejpat så fint!:tungan

Skämt åsido. Hur ska du lösa det med dämpare vid besiktning?

Tackartackar :) Jo, tejpen borde hålla ihop det. Eller inte... :D Hmm, blir nog svetsning ändå...

Inga problem, jag besiktar på rätt ställe :tummenupp Det är kanske inte den rätta lösningen... men hojen ska få laglig ljudnivå eller väldigt nära, så jag tror det ska fungera. Kommer en väldigt liten slutburk och jag ska försöka få den att dämpa tillräckligt. Turbon slår ju sönder en del av ljudet så dämparen behöver inte vara särskilt bra för att lyckas. Vi får se! Annars är det inte så jobbigt att trycka in stålull i röret till besiktningen :D
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, lite bilder på vad som hänt i garaget!

Avgasrör är svetsat. Självklart 3 tum :) Trångt som fan, men det funkade. Bilder nedan. Behövde inte ens gjuta en bula i kåpan för röret. Men avgasbandage lär behövas för att inte smälta kåpan. Blev ganska trångt :D

De andra bilderna föreställer en luftburk som jag plastade ihop. Vill inte köra rundor som jag gjorde innan med ett filter som står rakt ut genom kåpan eftersom det syns för mycket... så i denna burken som passar innanför kåporna om man bänder lite (anslutningen till kompressorhuset ska bli lite kortare än den är på bilden) ska det sitta ett platt filter som suger genom gälar i sidokåpan. Har inte kommit på hur gälarna ska se ut än, men jag kommer nog på något... Bilder nedan!
 

Bifogat

  • IMG_0307 (Medium).JPG
    IMG_0307 (Medium).JPG
    42.8 KB · Visningar: 345
  • IMG_0305 (Medium).JPG
    IMG_0305 (Medium).JPG
    70.2 KB · Visningar: 385
  • IMG_0303 (Medium).JPG
    IMG_0303 (Medium).JPG
    67.5 KB · Visningar: 287
  • IMG_0300 (Medium).JPG
    IMG_0300 (Medium).JPG
    78.5 KB · Visningar: 263
  • IMG_0302 (Medium).JPG
    IMG_0302 (Medium).JPG
    35.1 KB · Visningar: 270
  • IMG_0310 (Medium).JPG
    IMG_0310 (Medium).JPG
    73 KB · Visningar: 295
  • IMG_0308 (Medium).JPG
    IMG_0308 (Medium).JPG
    65.6 KB · Visningar: 321
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag älskar verkligen ditt arbete. Mäktigt att du gör allt själv. Hojen var skitläcker innan och kommer bli ännu läckrare nu med dessa kåpor och den bakdelen.

Dock förstår jag inte varför du ska ha så mycket effekt hehe. Finns nog inget chassie i värden på två hjul som kan utnyttja 300whp eller vad du nu kommer plocka ut ur maskinen. 200 whp hade jag förstått, men 300 på på slangen är hemskt!

Dock gillar jag hojen enormt mycket. Fortsätt i samma anda :yoparty

Btw, hur håller kedjan?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag älskar verkligen ditt arbete. Mäktigt att du gör allt själv. Hojen var skitläcker innan och kommer bli ännu läckrare nu med dessa kåpor och den bakdelen.

Dock förstår jag inte varför du ska ha så mycket effekt hehe. Finns nog inget chassie i värden på två hjul som kan utnyttja 300whp eller vad du nu kommer plocka ut ur maskinen. 200 whp hade jag förstått, men 300 på på slangen är hemskt!

Dock gillar jag hojen enormt mycket. Fortsätt i samma anda :yoparty

Btw, hur håller kedjan?

Kul att bygget uppskattas :) :) Det är ju lite jobb jag lägger ner... gillar inte att bara köpa delar och skruva dit, då finns ju risken att någon annan har likadana grejor. Och det är inte bra. Jag tror att bygget kommer att bli jäkligt bra, om jag får säga det själv :hihi

Mycket effekt vill jag ha :) 300 på slangen är ju ganska mycket, men jag gillar powerwheelies. Inte bara på 1:an, utan även på 4:an och 5:an. Skulle den inte wheela då så känns det ju som man skulle kunna ha mer effekt. Men jag kan ju köra med ganska lång hjulbas också, och då kan man ju utnyttja effekten bättre.

Kedjan håller fint! Inga problem där inte :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Liten uppdatering. Händer inte så mycket i garaget pga exjobb och tenta, men lite händer iallafall...
Tändsystemet sitter på plats, men resten av elsystemet ska byggas om så det är lite jobb med det.
Batteriet har fått ny plats längst bak. Det var enda stället där det kan vara undangömt, men det var trångt som fan... bevis på att det ändå får plats innanför bakdelen syns nedan! Allt är väldigt dammigt på bilderna, men det blir lätt så när kåpor ska slipas...
Avgasröret är lindat med värmebandage så kåporna klarar sig och det är även monterat, och wastegaten sitter också på plats.
Oljepumpen sitter under motorn också, och alla slangar förutom från pump till motor är dragna.
Oljekylare ska jag försöka hitta på någon lösning på. Kanske på sidorna. Originalkylaren hade jag bakom intercoolern innan, men då gick det inte att svänga fullt. Ska försöka fixa det nu...

Så det som är kvar nu är på ett ungefär:
Bygga elsystem
Montera hastighetsmätare
Fixa det sista på oljereturen
Montera framlampor (snart fixat), baklampa och blinkers
Bygga regskyltshållare
Fixa luftintag i vänster sidokåpa för luft in till luftburk
Lacka kåporna
Montera bromsar och slangar
Montera någon typ av oljekylare

Inte så mycket kvar nu :)
 

Bifogat

  • DSC00074 (Medium).JPG
    DSC00074 (Medium).JPG
    99.8 KB · Visningar: 281
  • DSC00075 (Medium).JPG
    DSC00075 (Medium).JPG
    81.3 KB · Visningar: 259
  • DSC00040 (Medium).JPG
    DSC00040 (Medium).JPG
    32.3 KB · Visningar: 264
  • DSC00070 (Medium).JPG
    DSC00070 (Medium).JPG
    97.9 KB · Visningar: 306
  • DSC00069 (Medium).JPG
    DSC00069 (Medium).JPG
    87.6 KB · Visningar: 282

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Härligt att se!
Kul när man varit borta ett tag och får läsa ikapp i alla byggtrådar :)

Hur mycket har du mellan avgasrör och kåpa? Är ju perfekt om du kan testa om avgasbandage är isolering nog så vet jag inför min uppstart då jag är i ganska indentisk sits hehe...

Sen, iaf då man leder in wg i avgasröret så bör man ju ha en slidkoppling så att rören kan expandera olika mkt, frågan är då hur det är med att skruva fast avgassystemet stumt, spänningar när det blir varmt?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Härligt att se!
Kul när man varit borta ett tag och får läsa ikapp i alla byggtrådar :)

Hur mycket har du mellan avgasrör och kåpa? Är ju perfekt om du kan testa om avgasbandage är isolering nog så vet jag inför min uppstart då jag är i ganska indentisk sits hehe...

Sen, iaf då man leder in wg i avgasröret så bör man ju ha en slidkoppling så att rören kan expandera olika mkt, frågan är då hur det är med att skruva fast avgassystemet stumt, spänningar när det blir varmt?


Längst fram har jag ca 2 cm mellan rör och kåpa, och längs bak ligger röret mot kåpan... Får se hur det håller! Annars är det bara att plasta en liten bula, men det är ju lite surt att göra det när kåporna är lackade... men jag provar som det är!

Kör du med extern wastegate? Det är väl rekommenderat att ha någon typ av slidkoppling, men jag har aldrig provat att köra med extern wg så jag har inte haft något behov av en liten bit separat wg-rör. Så jag vet tyvärr inte vad som fungerar och inte fungerar.

Vill också ha turbo :huvet

Bygg :)
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nä, kör inte med extern wg, jag uttryckte mig lite kasst, menade att då avgasröret sitter stumt i turbon och stumt mot ramen en bit bak om man inte åker på samma problematik - spänningar->sprickor?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top