Turboknappen på gamla datorer

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
När PC:n plötsligt blev vanlig, någon gång i början av 90-talet fanns det en liten turboknapp oftast placerad bredvid på/av-knappen. Ofta fanns det en liten display där processorns klockfrekvens stod. Man kunde till exempel välja på 66 eller 33 MHz.

Varför? :va

Varför fanns det för anledning att kunna köra de sirapssega datorerna ännu långsammare?

37193317-yakumo-486-pc-en-scherm.jpg

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Därför att en del applikationer inte klarade av att köra så våldsamt snabbt, då stängde du av "turbon" så gick det bra.

Dominator-Rocks

Guest
Turboknappen :hihi kommer jag ihåg.

Freckt, jag hade ingen om varför det fanns ett sådant alternativ.

Givetvis körde man tvångsmatat hele tin! :yoparty

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Därför att en del applikationer inte klarade av att köra så våldsamt snabbt, då stängde du av "turbon" så gick det bra.

Vad var det för applikationer som inte gick att köras snabbt? Varför fanns det så illa programmerade saker? När slutades datorer tillverkas med turboknapp?

Varför finns inte turboknappen idag när datorerna är så fantastiskt mycket snabbare? :va

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Vad var det för applikationer som inte gick att köras snabbt? Varför fanns det så illa programmerade saker? När slutades datorer tillverkas med turboknapp?

Varför finns inte turboknappen idag när datorerna är så fantastiskt mycket snabbare? :va

Idag styr man det med mjukvara istället. Bränna exempelvis epromar osv. är det tillämpligt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jodå hade skyltfirma i början på 90 talet och på grund av att programmet till plottern var skrivet till en 286 så gick det inte att byta till nått snabbare.

Några år senare kom det ett tillägg som slöade ner datorn:D så att man kunde använda nästa generation datorer.

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Jodå hade skyltfirma i början på 90 talet och på grund av att programmet till plottern var skrivet till en 286 så gick det inte att byta till nått snabbare.

Några år senare kom det ett tillägg som slöade ner datorn:D så att man kunde använda nästa generation datorer.

Haha! Underbart. Jag har applikationer där det står att "din dator bör inte ha snabbare processor än 266mhz" osv.

Lite bakvänt men ändå rätt kul i dagens "snabbhetshysteri"

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Fanns väll även spel som om man spelade dom på en 286a så gick dom i lagom fart medans om man spelade dom på en brutal 486a så skenade det iväg.
TiM ftw

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Fanns väll även spel som om man spelade dom på en 286a så gick dom i lagom fart medans om man spelade dom på en brutal 486a så skenade det iväg.
TiM ftw

TiM, the incredible machine. Höjdarspel!

Så, om jag letar fram disketten där det ligger, disken inte är avmagnetiserad så kan jag ändå inte köra det ii min PC? :gnissla

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701 och en Viffer
TiM ftw

Tror att bl.a. Wing Commander var ett sådant spel... lite småjobbigt när allt gick supersnabbt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
hehe, minns att t.o.m. Quake vart sådär, gick i ultra-tempo på en 450 Mhz några år senare :)

Dominator-Rocks

Guest

Så, om jag letar fram disketten där det ligger, disken inte är avmagnetiserad så kan jag ändå inte köra det ii min PC? :gnissla

Blir nog säkert att du får köra med någon emulator isf, men jag vetente.

Beror sig väll på hur gammalt spelet är!

Kanske går att köra i kompatibilitetsläge för win 95/98

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Ett helt underbart spel som satte fart på geniknölarna.
Funkar klockrent under Xp också.

TIM
En länk till

Ang.. turboknapp. Testa att spela gamla tetris ( dos ) på en modern maskin.
:)

Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Har massa orginal spel, så som Full throttle, The dig, Moneky island, Grim Fandango, som inte går å spela på nyare datorer, alla spel hänger sig på grund av att datorn arbetar för snabbt.. Önskar att man hade en knapp så att man kunde klocka ner sin burk till fungerande hastighet...

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Tim...

Kunde inte låta bli nu när man sitter/ ligger på hotellet och inte har nåt att göra.
Hittade tim i den ökända bukten, tim, tim II & tim 3
Totalt 7.7 Mb, gick på knappa 30 sek att få ner till datorn.
Nu skall här spelas...

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det fanns väl en massa program som gick blixtsnabbt på den tiden.

Minnena var ju så små dyra att man inte hade plats att krångla till allting
så som man gör nu för tiden.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen