Turboknappen på gamla datorer

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
När PC:n plötsligt blev vanlig, någon gång i början av 90-talet fanns det en liten turboknapp oftast placerad bredvid på/av-knappen. Ofta fanns det en liten display där processorns klockfrekvens stod. Man kunde till exempel välja på 66 eller 33 MHz.

Varför? :va

Varför fanns det för anledning att kunna köra de sirapssega datorerna ännu långsammare?

37193317-yakumo-486-pc-en-scherm.jpg

Därför att en del applikationer inte klarade av att köra så våldsamt snabbt, då stängde du av "turbon" så gick det bra.

Turboknappen :hihi kommer jag ihåg.

Freckt, jag hade ingen om varför det fanns ett sådant alternativ.

Givetvis körde man tvångsmatat hele tin! :yoparty

Därför att en del applikationer inte klarade av att köra så våldsamt snabbt, då stängde du av "turbon" så gick det bra.

Vad var det för applikationer som inte gick att köras snabbt? Varför fanns det så illa programmerade saker? När slutades datorer tillverkas med turboknapp?

Varför finns inte turboknappen idag när datorerna är så fantastiskt mycket snabbare? :va

Vad var det för applikationer som inte gick att köras snabbt? Varför fanns det så illa programmerade saker? När slutades datorer tillverkas med turboknapp?

Varför finns inte turboknappen idag när datorerna är så fantastiskt mycket snabbare? :va

Idag styr man det med mjukvara istället. Bränna exempelvis epromar osv. är det tillämpligt.

Jodå hade skyltfirma i början på 90 talet och på grund av att programmet till plottern var skrivet till en 286 så gick det inte att byta till nått snabbare.

Några år senare kom det ett tillägg som slöade ner datorn:D så att man kunde använda nästa generation datorer.

Jodå hade skyltfirma i början på 90 talet och på grund av att programmet till plottern var skrivet till en 286 så gick det inte att byta till nått snabbare.

Några år senare kom det ett tillägg som slöade ner datorn:D så att man kunde använda nästa generation datorer.

Haha! Underbart. Jag har applikationer där det står att "din dator bör inte ha snabbare processor än 266mhz" osv.

Lite bakvänt men ändå rätt kul i dagens "snabbhetshysteri"

Fanns väll även spel som om man spelade dom på en 286a så gick dom i lagom fart medans om man spelade dom på en brutal 486a så skenade det iväg.
TiM ftw

Fanns väll även spel som om man spelade dom på en 286a så gick dom i lagom fart medans om man spelade dom på en brutal 486a så skenade det iväg.
TiM ftw

TiM, the incredible machine. Höjdarspel!

Så, om jag letar fram disketten där det ligger, disken inte är avmagnetiserad så kan jag ändå inte köra det ii min PC? :gnissla

Så, om jag letar fram disketten där det ligger, disken inte är avmagnetiserad så kan jag ändå inte köra det ii min PC? :gnissla

Blir nog säkert att du får köra med någon emulator isf, men jag vetente.

Beror sig väll på hur gammalt spelet är!

Kanske går att köra i kompatibilitetsläge för win 95/98

Ett helt underbart spel som satte fart på geniknölarna.
Funkar klockrent under Xp också.

TIM
En länk till

Ang.. turboknapp. Testa att spela gamla tetris ( dos ) på en modern maskin.
:)

Last edited:
Har massa orginal spel, så som Full throttle, The dig, Moneky island, Grim Fandango, som inte går å spela på nyare datorer, alla spel hänger sig på grund av att datorn arbetar för snabbt.. Önskar att man hade en knapp så att man kunde klocka ner sin burk till fungerande hastighet...

Tim...

Kunde inte låta bli nu när man sitter/ ligger på hotellet och inte har nåt att göra.
Hittade tim i den ökända bukten, tim, tim II & tim 3
Totalt 7.7 Mb, gick på knappa 30 sek att få ner till datorn.
Nu skall här spelas...

Det fanns väl en massa program som gick blixtsnabbt på den tiden.

Minnena var ju så små dyra att man inte hade plats att krångla till allting
så som man gör nu för tiden.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S