Turbokonventering, allmäna tankar/tips

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
Går mitt första år som maskiningensjör och vad passar inte bättre då än att turbo ladda en hoj?:D

så har en del funderingar. ser helst att svar besvaras med litteratur eller era tips, men skulle vilja studera själv och skapa en egen uppfattning

Notera att detta projekt kommer flyta på under en längre tid och är meningen att jag ska lära mig så ska inte halvgöras utan allt ska räknas på.

fundering,1:
vilka hojar passar? (helst insprut) tittat mycket på gixxer (årsmodell)?

2: När jag ska räkna på vad för turbo jag vill ha går jag enbart efter gasflödet jag är ute efter?, men hur blir det att få snurr på den, (antar då att den kommer ladda rätt sent)



3: kylning av turbo (har 2 planer, 1: antingen separat med eget kyl+pump, 2: koppla ihop med original kyl) vad är lättast? känns som separat är lättare vid hanteringen av plocka av locka på.

3.1: följdfråga lite till den över, separat oljesystem eller delat?separat känns lättare, men även där blir det ytterligare saker som ska på ( medan delat så ska den kyla turbo samt ta olja ifrån motorn vilket kräver mer olja i systemet? räknas ut hur?)

5: bränslepump/insprut, funkar original?

6: etanol eller bensin (kluven i denna frågan), då etanol gör att jag slipper ändra kompet eventuellt medan en turbo matad bensinare har rätt rolig karaktär när man väl har högt komp.

7: mappning vem/vart? vill få den ordentligt gjord på bänk (tips I GBG)


Impedansen i insuget ger mycket? värt att lägga ner tid på det? (hade tänkt de)

turbon kommer vara pulsstyrd

kommer brukas vardagligt
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Såvida du inte håller på med ett examensarbete, gör det enkelt för dig och krångla inte till det. Låt turbo dela på vatten och olja. Vilken som helst gixxer utan kardan (vek konstruktion) funkar. Enda nackdelen med E85 är att den kan krångla att starta under +5 grader. Det finns hopers turbo-trådar här att läsa igenom efter bra tips.
 

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
läst igenom ett par st , men märktes att många var gamla (?) så länkar mm till nyttig info funkade inte längre, men kanske bara jag som är dålig att söka i forumet.
det jag egentligen vill ha svar mest på är vilken årsmodell man ska satsa på samt om original insprut/pump räcker till eller om man ska ha ett extra externt som mappas till turbo.

tips på litteratur vore även grymt, läst igenom grunderna i turbo trimning och ett x antal fler böcker
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hur händig är du? Ett bra sätt att välja hoj om man inte är det kan vara att kolla om det finns delar att köpa färdiga. Jag känner lite att du har krånglat in dig på några enskilda frågor, det är inte dessa saker som det hänger på till att börja med.
Börja med att skaffa en lämplig hoj som du kör tills du tycker den blir för långsam, sen börjar du bygga :tummenupp
Jag valde att bygga allt själv och tyckte det var väldigt tidskrävande med mycket saker att lösa på vägen, hade jag valt en Hayabusa t.ex så kan man i princip köpa allt färdigt men det är dyrt och kräver fortfarande att man är hyffsat händig.
 

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
Hur händig är du? Ett bra sätt att välja hoj om man inte är det kan vara att kolla om det finns delar att köpa färdiga. Jag känner lite att du har krånglat in dig på några enskilda frågor, det är inte dessa saker som det hänger på till att börja med.
Börja med att skaffa en lämplig hoj som du kör tills du tycker den blir för långsam, sen börjar du bygga :tummenupp
Jag valde att bygga allt själv och tyckte det var väldigt tidskrävande med mycket saker att lösa på vägen, hade jag valt en Hayabusa t.ex så kan man i princip köpa allt färdigt men det är dyrt och kräver fortfarande att man är hyffsat händig.


händig som få ;) nä men gjort en projekt plan och ser inte så vidare svårt ut, mitt största problem nu är att hitta någon som kan svetsa downpipen så det håller^^

ska kolla upp "7an" har ju ingen bänk och mappa rullande själv medans man loggar är ju lagom skoj när hojen börjar ladda och spikar sönder hela motorn :/
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har du redan hittat hoj och grenrör om du bara behöver en downpipe? Du låter lite som en moppefjunis i dina resonemang, jag skulle som tidigare skribenter råda dig att läsa lite fler trådar så kommer du kunna reda ut lite fler frågetecken.

Jag kikade in på turbo-avdelningen här och du säger dig bara hitta gamla trådar jag hittar flera som max är något år eller yngre med mycket bra idéer. En bra tråd som jag kikade mycket i under mitt byggande är Mr Helmuts bygge på en Fz1. Den finns en bit bak i den forumdelen.

OM det inte ser något vidare svårt ut varför ber du om hjälp här överhuvudtaget?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top