Går mitt första år som maskiningensjör och vad passar inte bättre då än att turbo ladda en hoj?
så har en del funderingar. ser helst att svar besvaras med litteratur eller era tips, men skulle vilja studera själv och skapa en egen uppfattning
Notera att detta projekt kommer flyta på under en längre tid och är meningen att jag ska lära mig så ska inte halvgöras utan allt ska räknas på.
fundering,1:
vilka hojar passar? (helst insprut) tittat mycket på gixxer (årsmodell)?
2: När jag ska räkna på vad för turbo jag vill ha går jag enbart efter gasflödet jag är ute efter?, men hur blir det att få snurr på den, (antar då att den kommer ladda rätt sent)
3: kylning av turbo (har 2 planer, 1: antingen separat med eget kyl+pump, 2: koppla ihop med original kyl) vad är lättast? känns som separat är lättare vid hanteringen av plocka av locka på.
3.1: följdfråga lite till den över, separat oljesystem eller delat?separat känns lättare, men även där blir det ytterligare saker som ska på ( medan delat så ska den kyla turbo samt ta olja ifrån motorn vilket kräver mer olja i systemet? räknas ut hur?)
5: bränslepump/insprut, funkar original?
6: etanol eller bensin (kluven i denna frågan), då etanol gör att jag slipper ändra kompet eventuellt medan en turbo matad bensinare har rätt rolig karaktär när man väl har högt komp.
7: mappning vem/vart? vill få den ordentligt gjord på bänk (tips I GBG)
Impedansen i insuget ger mycket? värt att lägga ner tid på det? (hade tänkt de)
turbon kommer vara pulsstyrd
kommer brukas vardagligt
så har en del funderingar. ser helst att svar besvaras med litteratur eller era tips, men skulle vilja studera själv och skapa en egen uppfattning
Notera att detta projekt kommer flyta på under en längre tid och är meningen att jag ska lära mig så ska inte halvgöras utan allt ska räknas på.
fundering,1:
vilka hojar passar? (helst insprut) tittat mycket på gixxer (årsmodell)?
2: När jag ska räkna på vad för turbo jag vill ha går jag enbart efter gasflödet jag är ute efter?, men hur blir det att få snurr på den, (antar då att den kommer ladda rätt sent)
3: kylning av turbo (har 2 planer, 1: antingen separat med eget kyl+pump, 2: koppla ihop med original kyl) vad är lättast? känns som separat är lättare vid hanteringen av plocka av locka på.
3.1: följdfråga lite till den över, separat oljesystem eller delat?separat känns lättare, men även där blir det ytterligare saker som ska på ( medan delat så ska den kyla turbo samt ta olja ifrån motorn vilket kräver mer olja i systemet? räknas ut hur?)
5: bränslepump/insprut, funkar original?
6: etanol eller bensin (kluven i denna frågan), då etanol gör att jag slipper ändra kompet eventuellt medan en turbo matad bensinare har rätt rolig karaktär när man väl har högt komp.
7: mappning vem/vart? vill få den ordentligt gjord på bänk (tips I GBG)
Impedansen i insuget ger mycket? värt att lägga ner tid på det? (hade tänkt de)
turbon kommer vara pulsstyrd
kommer brukas vardagligt
Last edited: