Turbokonvertera en 4-hjuling!!

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
Hej!
Är ny på detta forum och tycker det verkar gör bra av det som jag har sett :)

Är så att jag att jag har en yamaha raptor 700, Skulle vilja turbokonvertera denna men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med laddstyrningen.
Eller kan man slappa fjädern i WG så att den öppnar vid ett visst tryck??
Vilken turbo är lämplig för ändamålet?? Har läst att SMARTS kkk KB31 skulle vara lämplig.
Har ett gäng med saab turbosar liggandes hemma.
Blir en T25a för stor tro??

Tar imot alla fakta som bara går :)

Och jag vet att dahlbäck säljer kitt till dessa, Problemet är att jag inte vill lägga 40k på en sådan sats.
Får jag bara tag i en lämplig turbo och vet hur jag ska styra laddet så får jag tag i allt annat för max 5000kr

Mvh joacim
 

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Ort
smålandsstenar (skeppshult)
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Vet inte riktigt hur du menar, men wastegatens uppgift är ju att styra laddtrycket. Dom sitter ju alltid inbyggda i bilaggregaten. Lastbilsagg som jag krånglat med till min bmw har ju ingen wastegate, då får man montera en extern sådan
 

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
Vet inte riktigt hur du menar, men wastegatens uppgift är ju att styra laddtrycket. Dom sitter ju alltid inbyggda i bilaggregaten. Lastbilsagg som jag krånglat med till min bmw har ju ingen wastegate, då får man montera en extern sådan

Precis, Men kan man slappa membranten i WG så att den bara årkar hålla till ett visst ladtryck för att sedan öppna, Eller är det bättre att skaffa en dump med slappad fjäder som öppnar vi ett visst laddtryck, Eller finns det några färdiga satser som ämnar sig för ladtrycks styrning, Så att man har kolla på spikningar och så
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Wastegaten styr enbart laddtrycket. Ställer du till 0,1 så öpnnar den vid 0.1 så du inte får mer ladd än så. Dumpens uppgift är en helt annan.
 

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
Wastegaten styr enbart laddtrycket. Ställer du till 0,1 så öpnnar den vid 0.1 så du inte får mer ladd än så. Dumpens uppgift är en helt annan.

Jo jag fattar detta :) Jag har skruvat turbos ett tag så jag fattar hur det funkar :)
Det jag menar är att jag borde ju kunna Wg för att styra laddet så, Alltså
Vill jag att dt ska ladda max T.ex 1,0 bar, Så öppnar den när laddet kommer upp i rätt värde, Öppen WG = inget lad.
Eller finns det färdiga system att köpa för styrningen, Så att allt går genom en magnetventil som styr WG??
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
det går ju en slang mellan WG å kompressorhus/plenum ,,, sitter slangen fast mellan dessa 2 så har du ett grundtryck, på vad vet jag inte men tex tar du bort slangen så öppnar inte WG alls å du har max ladd för den turbon, så om man på den slangen sätter ett T-Kors med en extraslang på å i den ändan av slangen så finns det laddtryckjusterare i form av typ en ratt att justera laddtrycket med :tuttar
 

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
det går ju en slang mellan WG å kompressorhus/plenum ,,, sitter slangen fast mellan dessa 2 så har du ett grundtryck, på vad vet jag inte men tex tar du bort slangen så öppnar inte WG alls å du har max ladd för den turbon, så om man på den slangen sätter ett T-Kors med en extraslang på å i den ändan av slangen så finns det laddtryckjusterare i form av typ en ratt att justera laddtrycket med :tuttar


Eller göra små hål i slangen = bonnatrim :yoparty
Jag ju ha så att jag kan se hur laddet ligger = mätare + att jag vill kunna ställa laddet.
Finns det någon knacksensor som kopplas vid sidan om, Så att jag kan se när den spikar?? Alltså som en knacksensor på en bil fast en som inte är inkopplad i något system, Bara en med en lampa eller dylik så att jag kan se spikningen
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Det finns knacksensorer att köpa ja.

Och om du nu skruvat en del turbo och wg som du skriver borde du väl veta det grundläggande? Och ändå är det just detta du frågar om?
Borra hål i slangen a´la bonnatrim e INGEN bra idé. Det borde du också veta. Styrning i form av en simpel pysventil e ju nästan gratis i sammanhanget...
 

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
Det finns knacksensorer att köpa ja.

Och om du nu skruvat en del turbo och wg som du skriver borde du väl veta det grundläggande? Och ändå är det just detta du frågar om?
Borra hål i slangen a´la bonnatrim e INGEN bra idé. Det borde du också veta. Styrning i form av en simpel pysventil e ju nästan gratis i sammanhanget...

Haha, Det där med att borra hål i slangen vet jag är bonnatrim = Inget för mig,
Det jag menade när jag skrev så var att jag påpekade för tohlzen att "Eller göra små hål i slangen = bonnatrim" Eller som han skrev att man kunde sätta en slang med skruv på,
Jag har inte direkt någon lust att köra med bonnatrim på en maskin som kostar över 100k ...
Ja jag har skruvat turbos en del med dock aldrig skruvat det på mc + att det sitter ju orginal laddstyrning på bilarna, Inget som man behöver pilla dit själv,
Var därför jag frågade om detta då jag undrade om det fanns någon sats att köpa och koppla in.
Har skruvat mycket saab och dom enda fulltrycks saabarna som kör utan elektroniskt laddstyrning är ju dom gammla 99a turbosarna.
Dom har jag heller aldrig skruvat något med!!
Missförstå mig inte :rolleyes:

Vet du vart man får tag i mätare till knacksensorn då??
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Eftersom du säger dig ha skruvat turbo en del borde du känna till exempelvis Svensk turboservice eller GIK turboteknik, de har vad du söker. Elektronisk laddtrycksstyrning är inget du måste ha, mekanisk wg funkar finfint sålänge du inte ska ta ut absolut maxeffekt.

Eller har du bara bytt ett turboaggregat på din bil?
Det finns hur mycket som helst att lära/läsa i ämnet, lycka till!

Edit: Nu fattar jag vad du menar. Det behövs ingen elektronik för att begränsa laddtrycket, Det kan ske helt på mekanisk väg med den wg som sitter på aggregatet. Det är då laddtrycket som arbetar mot ett fjädertryck, när fjädertrycket övervinns öppnar wg och laddtrycket regleras.

Om du vill öka/minska laddtryck justerar du längden på staget som går ut från wgklockan. Öka kan du bara göra till en viss gräns sen måste du köpa en större klocka/hänga på mera fjäder/eller pysventil, vilket man gör är en smaksak.
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
En reflektion... Du ska turbokonvertera en enstånka, men frågar saker som är väldigt basic?
 

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
Eftersom du säger dig ha skruvat turbo en del borde du känna till exempelvis Svensk turboservice eller GIK turboteknik, de har vad du söker. Elektronisk laddtrycksstyrning är inget du måste ha, mekanisk wg funkar finfint sålänge du inte ska ta ut absolut maxeffekt.

Eller har du bara bytt ett turboaggregat på din bil?
Det finns hur mycket som helst att lära/läsa i ämnet, lycka till!

Edit: Nu fattar jag vad du menar. Det behövs ingen elektronik för att begränsa laddtrycket, Det kan ske helt på mekanisk väg med den wg som sitter på aggregatet. Det är då laddtrycket som arbetar mot ett fjädertryck, när fjädertrycket övervinns öppnar wg och laddtrycket regleras.

Om du vill öka/minska laddtryck justerar du längden på staget som går ut från wgklockan. Öka kan du bara göra till en viss gräns sen måste du köpa en större klocka/hänga på mera fjäder/eller pysventil, vilket man gör är en smaksak.


:confused: :confused:
Jag och kontaktat GIK via mail om saken men dom har inte svarat än.

Det enda jag ville veta var om det var någon bra ide att styra det så här.
Och när jag ändå var i farten så kunde jag ju lika gärna montera ett helt elektriskt system om det finns det.
Man vill ju inte köra på gränsen om det ändå finns system som gör detta lättare,

Och som jag skrev förut,
Jag har typ aldrig rivit i dom elektriska källorna till laddstyrningen.
Och NEJ, Jag har inte vara bytt en turbo.
Jag har renoverat och uppgraderat en del också, Om nu en uppgradering från 200hk till 550hk räknas som det:confused:
Sen har jag ju inte gjort detta på någon mc förut.
Men så som du skrev om WG hade jag tänkt att göra från början, Skulle bara kolla om det fanns ett system att installera så att laddet ställs ner vid spikning och dylik..

Nu kan jag börja bygga på allvar :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
haru läst trådar här om att turbo konvertera stånkor?

jag prova skicka ett mail till mc-express o fick svar att det finns inget gemensamt hur man trimmar en stånka.. verkar som alla vill ha så olika saker..
 

CB

Fartglad
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1-02:a
Spikningar kan du ju avstyra genom att styra så du får rätt mängd soppa osv...

Men om du nu uppgraderat en bil fråmn 200 till 550 kusar så borde du ju ha benkoll på hur allt sånt styrs och fungerar...
 

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
Spikningar kan du ju avstyra genom att styra så du får rätt mängd soppa osv...

Men om du nu uppgraderat en bil fråmn 200 till 550 kusar så borde du ju ha benkoll på hur allt sånt styrs och fungerar...

Jo det vet jag väl, Men det kan ju kännas skönt att ha en säkerhet där ju, Om något skulle gå fel.
Jag behöver väl inte ha benkoll på det vid en sådan uppgradering!
Sån sköter dom som mappar ju :)
Är inte hemma på elen, Det mekaniska är bättre.
Det var fan vad alla hänger upp sig på det då!!
 

dr-Linus

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Nyköping
Hoj
gasgas 200 och 450 mm
Wastegaten har precis den funktionen som du pratar om. Den öppnar vid ett visst tryck, det är det som är vitsen med den. Vill du inte ha någon styrning gör du som sagts ovan och justerar staget. Annars finns det wastegateklockor att köpa hos turboföratag som öppnar vid olika tryck tex, 1,2 eller 1,0 bar eller så använder du en pysventil som lurar wastegaten (samma princip som att sticka hål på slangen). Vill du ha styrning så är ju inte en konventionell pysventil något att ha. Den ställer man ju bara in på ett visst värde och sen är det det som gäller, då kan inte systemet själv ändra trycket om det känner av spikning. För att kunna göra det måste den här pysventilen kunna skötas på elektronisk väg och det sköts på 99% av alla turbobilar efter 1980-talet med en magnetventil.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top