Turbomata blade med etanol som bränsle ?

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
om man kör på e85 o räknar med den ökade bränsle förbrukningen så kostar det ca 8,50kr milen att köra , om bilen drar 1 liter milen på vanlig bensin
 

Badbowtie

Good enough is not good enough
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Piteå
Hoj
Cbr Turbo (SÅLD), HMS Chopper, 65´ Chevelle
Problemet med att turbo konvertera utan att sänka kompet är att få sakerna att hålla, övertrycket som turbon ger ökar ju den aktuella kompressionen.
Om du då inte har sänkt "kompet" så kommer du få en hiskelig påfrestning på motorn, det första som far är väl topplockspackningen men om man har otur så far väl det mesta, kör själv en Cbr 900 turbo, där jag har sänkt kompet ganska mycket, och enligt tillverkarna av packningen så ska man inte ladda mer än 0.7 för att få driftsäkerhet.

Men å andra sidan "gasa tills d rasar" jag har då laddat 1.3 och d höll.
Rolig idé, jag tycker du ska försöka
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Badbowtie skrev:
Problemet med att turbo konvertera utan att sänka kompet är att få sakerna att hålla, övertrycket som turbon ger ökar ju den aktuella kompressionen.
Om du då inte har sänkt "kompet" så kommer du få en hiskelig påfrestning på motorn, det första som far är väl topplockspackningen men om man har otur så far väl det mesta, kör själv en Cbr 900 turbo, där jag har sänkt kompet ganska mycket, och enligt tillverkarna av packningen så ska man inte ladda mer än 0.7 för att få driftsäkerhet.

Men å andra sidan "gasa tills d rasar" jag har då laddat 1.3 och d höll.
Rolig idé, jag tycker du ska försöka

Fördelen med E85 är att du oftast inte behöver sänka grund kompet då spriten kyler så mycket samt att det brinner långsammare så på något lustigt sätt så går det inte alltid bara gå på ron+mon/2, det stämmer att cylindertrycket ökar men om man inte gör helt fel och hamnar en bra bit över 3000psi (i cyl pres.) så ska man klara sig ;). Knack index är löjligt lågt




Edit: Kul att veta, en kolv i en volvomotor (eller en med liknande förhållande) utsätts för nästan 5000g (4950) vid TDC i 9000rpm ("bara" 3000g vid 7000rpm) gäller att det är lätta grejjer när man ska varva. :banana
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top