Tätad turbo
Micke sr400 skrev:
Jag har förg, på sugsidan då behövs det väl inte trycksättas?
Hej,
Har Du verkligen en tätad turbo-snurra? Det finns massor av otrevliga
problem med sug-turbo. Det första är att det blir ruskigt kallt genom förgasare
och kompressor i turbo, då kondenserar bränslet och förgasningen upphör.
Flera sug-turbo konverteringar har därför vattenvärmd kompressor.
Utan detta får Du usel blandning och ingen extra effekt.
Dessutom skall kompressorn vara tätad (tror det heter karbon-tätning)
för att ej kondenserat bränsle skall leta sig igenom till oljekanalen mitt i turbon, utspädd olja är ju inte så bra för smörjningen vid laddning.
På frågan om de konstiga ljuden på SR'en låter det som om turbin
och kompressor är extremt fel-dimensionerade.
Slutligen angående problemet med laddning av stånkor, det är riktigt
att det är för få pulser /arbetscykel för att tillämpa puls-uppladdning
som man har på bilar (turbon så nära motorn så möjligt för att dra nytta
av energin i pulserna från varje förbränning). Motsatsen till detta är
liktrycksuppladdning. Om man inte kan använda pulserna skall dessa raderas
ut! Detta åstakommer man med en volym mellan motor och turbo,
det finns en tum-regel som jag inte kommer ihåg på rak arm just nu
där volymen skall vara X ggr cylindervolymen i en väl samlad volym
mellan turbo och cylinder. Med detta dödar man pulserna och ger turbon
ett trevligt högt jämnt tryck. Självklart tappar man respons men inte så illa
som det verkar, räkna på luftflödet genom en 600cc stånka mot nödvändligt flöde för att öka trycket i liktrycks-systemet så inser man att
det blir inte så okörbart trots allt.