Turbomata stånka?

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Hangö,Finland
Hoj
KTM 600-92
Nån som provat att lägga turbo på en encylindrig 600? Vad för turbo lönar det sig att prova på, kan det funka med nån liten TDI-hårtork t.ex. en Garret t-15?
Vad annat behövs? (bränslepump, regulator m.m.)??
MVH
Niklas
 

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Hangö,Finland
Hoj
KTM 600-92
Seen That!

Jo, jag har sökt!!.Men på den tråden nämns inte vad för snurra som används. Snackas en del om problem med pulser, en stånka har ju betydligt färre arbetstakter i minuten än en "normal" maskin, hur stort problem är detta, och vad kan man göra.
Säkert omöjligt att få plats med en vettig IC men hur skulle en enkel vatteninsprutning funka(hm 80-tal..)?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
angående takterna har jag bara läst om sånadära pleniumkammare elle va de heter ..borde juh funka.

men de är inte mycke forskat i dom här områdena så kunskapen är inte allt för stor.... :3freak skulle självvilja veta :(
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Norre999 skrev:
Jo, jag har sökt!!.Men på den tråden nämns inte vad för snurra som används. Snackas en del om problem med pulser, en stånka har ju betydligt färre arbetstakter i minuten än en "normal" maskin, hur stort problem är detta, och vad kan man göra.
Säkert omöjligt att få plats med en vettig IC men hur skulle en enkel vatteninsprutning funka(hm 80-tal..)?

Inte för att jag är någon expert, och speciellt inte på turbomatade stånkor.
Men jag tror att det är nödvändigt att ha en intercooler på en turbomatad stånka, så att man får någon form av tryckutjämning. Annars så kommer trycket att variera ganska mycket pga. pulserna kommer relativt sällan jämfört med en 4 cylindrig. Turbinaxel hastigheten kommer att variera kraftigt.

R1 T
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Ja detta är intressant!
Jag ställde en fråga i tråden som ozeo länkar till. Men ägaren hade tydligen ingen lust att besvara den.

Citerar mig själv:
Fighterized skrev:
Men hur funkar det egentligen med turbo på en encylindrig fyrtaktare?
Får man inte väldigt konstig drivning av turbinen, iom. att man bara har en avgaspuls vart annat varv?

Är det så att man måste ha ett speciellt agg. avsett för just encylindriga motorer?


Anledningen till att jag frågar är att för ett tag sedan, hade jag en maskin-lärare som behövde lite tips, då de i en annan klass funderade på att överladda en stånka till en formel-bil. Jag hade inget bra svar, utan satt där som en idiot. :tomten


Här finns det ju några riktiga rävar när det gäller Turbo.
Är det någon som vill reda ut detta?
 

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Hangö,Finland
Hoj
KTM 600-92
pulser

Vad för negativt är det egentligen med de här pulserna. På åtminstone bilmotorer försöker man ju ta tillvara pulserna genom korta grenrör?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jo men på en bil har man 4 pulser(4cyli)
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Fighterized skrev:
Ja detta är intressant!
Jag ställde en fråga i tråden som ozeo länkar till. Men ägaren hade tydligen ingen lust att besvara den.

Kanske inte så konstigt om han har lagt ner massor av tid på att lösa en hel del problem, han pratar ju om att försöka starta en rörelse och sälja turbopaket till stånkor!
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Blue skrev:
Kanske inte så konstigt om han har lagt ner massor av tid på att lösa en hel del problem, han pratar ju om att försöka starta en rörelse och sälja turbopaket till stånkor!

Jo, jag förstår att det är därför.
 

Micke sr400

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha sr 400
turbo stånk

Hej såg att fler har funderingar om turbo på stånka!!
Jag har en Yamaha sr 400 som jag har monterat en IHI rhb5 turbo på (utan wastegate)Trodde att skiten skulle flyga i bitar men icke!
Har inte någon ladd mätare ännu men man hör hur turbon "viner" så lite måste
det ju ladda.
Vad som händer är att vid ca3-4000 varv samtidigt som det börjar tjuta om turbon då känns motorn som den kvävs men att turbon jobbar för fullt.
Förklara det! Effekt mässigt är den som orginal!!
Kan kanske vara fel på tändningen för markeringen hoppar väldigt lustigt.
Har bytt cdi box utan resultat.
Nu ger jag snart upp!!!
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Micke sr400 skrev:
Hej såg att fler har funderingar om turbo på stånka!!
Jag har en Yamaha sr 400 som jag har monterat en IHI rhb5 turbo på (utan wastegate)Trodde att skiten skulle flyga i bitar men icke!
Har inte någon ladd mätare ännu men man hör hur turbon "viner" så lite måste
det ju ladda.
Vad som händer är att vid ca3-4000 varv samtidigt som det börjar tjuta om turbon då känns motorn som den kvävs men att turbon jobbar för fullt.
Förklara det! Effekt mässigt är den som orginal!!
Kan kanske vara fel på tändningen för markeringen hoppar väldigt lustigt.
Har bytt cdi box utan resultat.
Nu ger jag snart upp!!!

Har du trycksatt förgasarna? har du någon tryckregulator till soppan?
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Micke sr400 skrev:
Jag har förg, på sugsidan då behövs det väl inte trycksättas?

Helt rätt. Du kanske har för liten förgasare, för små munstycken m.m Ställ hojen i en dyno-bänk, så får du reda på lambda värdena.

Jag hade en sug-turbo på en Honda CB 900 någon gång på 80-talet, och på den fick jag öka munstyckena ganska mycket både luft och huvud munstycke, har för mig att jag hade en dellorto 40 mm.

Hur vågar du åka utan wastegate och tryckmätare :confused:

R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
 

Micke sr400

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha sr 400
sr400

R1 T skrev:
Helt rätt. Du kanske har för liten förgasare, för små munstycken m.m Ställ hojen i en dyno-bänk, så får du reda på lambda värdena.

Jag hade en sug-turbo på en Honda CB 900 någon gång på 80-talet, och på den fick jag öka munstyckena ganska mycket både luft och huvud munstycke, har för mig att jag hade en dellorto 40 mm.

Hur vågar du åka utan wastegate och tryckmätare :confused:

R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
Det är ingen dyr hoj precis och på budget experiment nivå!
Har skaffat tryckmätare idag.
Men det måste va något allvarligt fel när det inte går att få den varva mer än ca4500 då låter den hel kvävd fastän turbon tjuter!!
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Är det så att hela iden med turbo på en encylindrig motor "står & faller" med valet av agg. Man måste alltså ha en extremt lättdriven snurra, som är skräddarsydd för just encylindriga motorer?

Det är väl där "problematiken" ligger, i övrigt är det ju inte några märkvärdigheter som skiljer sig ifrån övriga motorer.
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Och när man funderar lite till så kommer man snart fram till insugs-sidan. Samma sak där, insugsventilen öppnar vartannat varv - vilket borde resultera i ganska kraftiga tryckskillnader..det kan säkert ställa till det, speciellt om man kör med förgasare.
 

c.xp

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZR 1000
Tätad turbo

Micke sr400 skrev:
Jag har förg, på sugsidan då behövs det väl inte trycksättas?

Hej,
Har Du verkligen en tätad turbo-snurra? Det finns massor av otrevliga
problem med sug-turbo. Det första är att det blir ruskigt kallt genom förgasare
och kompressor i turbo, då kondenserar bränslet och förgasningen upphör.
Flera sug-turbo konverteringar har därför vattenvärmd kompressor.
Utan detta får Du usel blandning och ingen extra effekt.
Dessutom skall kompressorn vara tätad (tror det heter karbon-tätning)
för att ej kondenserat bränsle skall leta sig igenom till oljekanalen mitt i turbon, utspädd olja är ju inte så bra för smörjningen vid laddning.

På frågan om de konstiga ljuden på SR'en låter det som om turbin
och kompressor är extremt fel-dimensionerade.

Slutligen angående problemet med laddning av stånkor, det är riktigt
att det är för få pulser /arbetscykel för att tillämpa puls-uppladdning
som man har på bilar (turbon så nära motorn så möjligt för att dra nytta
av energin i pulserna från varje förbränning). Motsatsen till detta är
liktrycksuppladdning. Om man inte kan använda pulserna skall dessa raderas
ut! Detta åstakommer man med en volym mellan motor och turbo,
det finns en tum-regel som jag inte kommer ihåg på rak arm just nu
där volymen skall vara X ggr cylindervolymen i en väl samlad volym
mellan turbo och cylinder. Med detta dödar man pulserna och ger turbon
ett trevligt högt jämnt tryck. Självklart tappar man respons men inte så illa
som det verkar, räkna på luftflödet genom en 600cc stånka mot nödvändligt flöde för att öka trycket i liktrycks-systemet så inser man att
det blir inte så okörbart trots allt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top