andersson turbo skrev:
Väldigt svårt att räkna kan ja tro då det är olika diametrar och friktionen är av stor betydelse
En större skruv förmår att pressa mer
Det skulle vara intresant att höra nån skruvteknikers uttalande i detta fallet
Gängans stigningsvinkel är beroende av bultens diameter. Medelstigningsvinkeln φ är viktigast.
Tan φ = stigningen på gängorn / Π (pi) * medeldiameter på bult
Alltså en fingängad bult med mindre diameter kan ta upp samma moment som en grovgängad med grövre bult diameter. Mer mtrl/yta att fördela åtdragningsmomentet på, mindre friktionsvinkel på gängan.
Åtdragningsmoment
Momentnyckeln visar det totala momentet, fast d egentligen är 2 st,
* Moment2 som går åt för att övervinna friktionen i mutterns anläggningsyta.
* Moment1 som är beroende på gängans stigning. (Här stigningsvinkel har betydelse)
(Ingen större idé med beräkningar då man får slå upp div. som friktionsvinklar på bultar osv.).
Sedan spelar ju mycket mycket in…materialval av bult + mutter, storlek/anläggnings ytan på muttrarna mot toppen har väsentlig betydelse! Ligger bricka i mellan, är det grader på denna, konisk, hårdhet osv. för belastar Du en koppar bricka(större än bulten) med högt åtdragningsmoment på bulten så försvinner delar av dennas funktion att fördela kraften jämt nedåt på toppen.
Sedan vill man ju att pinnbulten ligger åtdragen till en viss procent av dess sträckgräns för den ska uppfylla sin funktion, när d vibrerar o värmen kommer. Därför Herr Andersson behöver dra åt med sin 1 meters? momentnyckel i motorn…
…sen kanske man ska ta hänsyn när man drar åt momentet på packningar som ska fylla sin funktion att stå emot d inre övertrycket i cylindern…stenhårt håller inte alltid bäst…oh blockets gängor...men kanske top-lock muttrar(högre m några deformerade gängor, locktie ger med sig?) till toppen…ja teori o teori…
...därför man tar för sig av Era erfarenheter när man bygger turbo