Turboras.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man ska betänka att gängstigningen samt vilken typ av smörjmedel man använder i gängan har AVSEVÄRD betydelse för hur högt trycket blir på själva blocket
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
andersson turbo skrev:
Man ska betänka att gängstigningen samt vilken typ av smörjmedel man använder i gängan har AVSEVÄRD betydelse för hur högt trycket blir på själva blocket

Vad är "lagom" stigning på gängan? Kanske lite luddigt och svårt att svara på.. Men men :gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fräd skrev:
Vad är "lagom" stigning på gängan? Kanske lite luddigt och svårt att svara på.. Men men :gnissla


Nja M10 x 1,25 är ju standard på japanska toppgängor

M12 x 1,75 ( standard) 12/ 9 kvalite är ju lite grovt tyvär men lär ju vara rejält svårt att få tag på mer fingängat
Om man nu inte vill gå in på 1/2 unf hehe men faan då passar ju inte verktygen längre hehe


Det funkar dock klockrent på busorna även om gängan känns väl glappig

105 - 110 nm drar jag på dessa , jag trodde inte de va sant första gångerna men det funkar
Det syns även väl när man " hasar " toppen på planskiva med slipduk att inga

" öar " uppstår = ( deformationer av för högt tryck som syns som upphöjningar när man planar)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
100 Nm på gängstigning 1.75 respektive 50 Nm på gängstigning 1.25, trycket de två utövar på toppen är nog ganska jämförbart - eller räknar jag fel?




Väldigt svårt att räkna kan ja tro då det är olika diametrar och friktionen är av stor betydelse

En större skruv förmår att pressa mer


Det skulle vara intresant att höra nån skruvteknikers uttalande i detta fallet :D
 

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
andersson turbo skrev:
Väldigt svårt att räkna kan ja tro då det är olika diametrar och friktionen är av stor betydelse

En större skruv förmår att pressa mer


Det skulle vara intresant att höra nån skruvteknikers uttalande i detta fallet :D
Det viktiga ar klamkraften i forbandet. Momentet ar som ni antyder svart pga friktion, diameter samt smorjmedel.

Fragade en ingenjor pa Luna ang. detta.
Svar.. Latt anoljad skruv. Hardad bricka, slat. samt friktionshammande medel mellan bricka, skruv.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersson turbo skrev:
Väldigt svårt att räkna kan ja tro då det är olika diametrar och friktionen är av stor betydelse
En större skruv förmår att pressa mer

Det skulle vara intresant att höra nån skruvteknikers uttalande i detta fallet :D


Gängans stigningsvinkel är beroende av bultens diameter. Medelstigningsvinkeln φ är viktigast.
Tan φ = stigningen på gängorn / Π (pi) * medeldiameter på bult

Alltså en fingängad bult med mindre diameter kan ta upp samma moment som en grovgängad med grövre bult diameter. Mer mtrl/yta att fördela åtdragningsmomentet på, mindre friktionsvinkel på gängan.

Åtdragningsmoment
Momentnyckeln visar det totala momentet, fast d egentligen är 2 st,
* Moment2 som går åt för att övervinna friktionen i mutterns anläggningsyta.
* Moment1 som är beroende på gängans stigning. (Här stigningsvinkel har betydelse)
(Ingen större idé med beräkningar då man får slå upp div. som friktionsvinklar på bultar osv.).

Sedan spelar ju mycket mycket in…materialval av bult + mutter, storlek/anläggnings ytan på muttrarna mot toppen har väsentlig betydelse! Ligger bricka i mellan, är det grader på denna, konisk, hårdhet osv. för belastar Du en koppar bricka(större än bulten) med högt åtdragningsmoment på bulten så försvinner delar av dennas funktion att fördela kraften jämt nedåt på toppen.

Sedan vill man ju att pinnbulten ligger åtdragen till en viss procent av dess sträckgräns för den ska uppfylla sin funktion, när d vibrerar o värmen kommer. Därför Herr Andersson behöver dra åt med sin 1 meters? momentnyckel i motorn… :lol

…sen kanske man ska ta hänsyn när man drar åt momentet på packningar som ska fylla sin funktion att stå emot d inre övertrycket i cylindern…stenhårt håller inte alltid bäst…oh blockets gängor...men kanske top-lock muttrar(högre m några deformerade gängor, locktie ger med sig?) till toppen…ja teori o teori…
:va ...därför man tar för sig av Era erfarenheter när man bygger turbo :hihi
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Utan att göra några som helst beräkningar utan mer i ren frustration för att topplockspackningarna gick, så fräste jag en klämkant på 5/100mm i toppen över förbränningsrummen (fräste alltså bort material överallt utom runt förbränningsrummen). Dessutom monterade jag ARP-pinnbultar (M10x1,25) och drog dem 95Nm med deras medföljande pasta (max. rek. moment från dem). Nu verkade det faktiskt som packningen var det enda som hållt...tyvärr kanske man ska säga då den inte fick agera säkerhetsventil längre :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
heliac skrev:
Utan att göra några som helst beräkningar utan mer i ren frustration för att topplockspackningarna gick, så fräste jag en klämkant på 5/100mm i toppen över förbränningsrummen (fräste alltså bort material överallt utom runt förbränningsrummen). Dessutom monterade jag ARP-pinnbultar (M10x1,25) och drog dem 95Nm med deras medföljande pasta (max. rek. moment från dem). Nu verkade det faktiskt som packningen var det enda som hållt...tyvärr kanske man ska säga då den inte fick agera säkerhetsventil längre :confused:

Detonation?

Det låter nästan som att din topp ser ut som en pilbåge mellan bultarna. Läckaget sker emellan pinnbultarna och inte vid pinnbultarna, rajt? Om du har möjlighet, fräs ett 1.00 mm brett spår som är 0.95 mm ljupt i cylindern och ett motsvarande spår fast också 0.95 mm djupt i topplocket. Lägg i 1.00 mm svetstråd på båda sidor om topplockspackningen, dvs i spåren du nyss fräste. Den 5/100-dels millimetern kommer att göra att svetstråden trycks ned i aluminiumet och bildar en (förhoppningsvis) gastät packning. Använder du 1.00 mm koppartråd, fräs bara 0.80 mm djupa spår (och byt o-ring, dvs koppartråd, mellan varje topplocksöppning). Åtdragningsmoment, 60 Nm låter mer rimligt för M10x1.25 på en alu-topp.

Topfuel'ersarna i Staterna kör med o-ring även i topplocket.
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Som jag sa..i ren frustration. Men det höll faktiskt längst den här gången (packningen var trots allt hel) körde IsleOfMan t.o.r. plus en hel del mil hemma innan Roller inte kunde hålla fingrarna i styr :D
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Kan man dra slutsatsen att min topp e död nu?

Hande gärna använt den igen.... det enda synliga var ju alu-sprutet - men om den är sned som en babian så kanske jag måste satsa på en helt ny motor trots allt !
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Tror inte din topp är skrot, men det bör Andersson kunna fastställa. Men får du ändå med en annan topp så ska jag hjälpa dig att snygga till övergången mellan kanal/säte. Även grenröret går att förbättra, om jag inte minns fel var det ganska illa matchat mot toppen. Men som sagt står du med brännvin så skruvar jag. :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Toppen är nog inte död men den kräver nog lite tillsyn
somm allt annat i denna motor
Tyvär tenderar sådant att bli lite dyrt i slutänden
speciellt när man inte har en jättehög med motorskrot å dyka i när man vill ha en liten detalj som annars förmodligen kostar 3874 å fyrtio ( enhetspris på alla saker i en motor hehe)

Man blir förvånad över hur mycke skrot man har efter 5 år med nytt mc märke hehe

bara en så enkel men väldigt förbisedd detalj är att byta oljepumpen efter ett ras , då väldigt mycke particklar letar sig igenom silen

Har själv bytt 2 pumpar i år


Topp packningen i detta fallet va ju inte längre problemet
inte heller deformationer Toppen verkar riktigt grov

Som jag tidigare skrivit, Flerskikts stålpackning modell cometic
är det BÄSTA man kan använda Världseliten är enad på den punkten
äntligen
Nu pratar jag inte om oss amatörer här hemma utan boysen över där som bygger 100 tals turbohojar på ett år samt har NÄRA kontakter med både kolv vevstaks och packnings tillverkarna

Oringat funkar INTE på vattenkylt på luftkylt funkar det kanon
där bryr man sig inte om väldigt små läckage , I topfuel brukar man till och med fräsa evakueringsspår i från oringsspåren i cylindrarna
man låter helt enkelt små mängder passera ut i naturen
otänkbart med vatten i toppen

Har pratat med exempelvis volvomotorbyggare som gärna skulle köra stålpackning ,men dom finns inte till gammla rödblockare

Det lär gå att beställa "custom" men då kostar det nog en del
å kanske jobbit att köpa 100 st för enskilt bruk
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Tror jag kommer slå till på motorn som Heliac hittade till mig, verkar ju bli "billigast". Sen beställer jag en sug-pump från mc-xpress så slipper jag jätten som låter.

Då kommer jag undan med ca 13.000..... i delar. Det ÄR kul med turbo!
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
andersbrink skrev:
Detonation?

Det låter nästan som att din topp ser ut som en pilbåge mellan bultarna. Läckaget sker emellan pinnbultarna och inte vid pinnbultarna, rajt? Om du har möjlighet, fräs ett 1.00 mm brett spår som är 0.95 mm ljupt i cylindern och ett motsvarande spår fast också 0.95 mm djupt i topplocket. Lägg i 1.00 mm svetstråd på båda sidor om topplockspackningen, dvs i spåren du nyss fräste. Den 5/100-dels millimetern kommer att göra att svetstråden trycks ned i aluminiumet och bildar en (förhoppningsvis) gastät packning. Använder du 1.00 mm koppartråd, fräs bara 0.80 mm djupa spår (och byt o-ring, dvs koppartråd, mellan varje topplocksöppning). Åtdragningsmoment, 60 Nm låter mer rimligt för M10x1.25 på en alu-topp.

Topfuel'ersarna i Staterna kör med o-ring även i topplocket.




Den lösningen lurar jag på till min BMW 3,5 sexa. Tänkte dock köra 2 olika diametrar så man s-bockar packningen (koppar). Fel tänkt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
HenRRik skrev:
Den lösningen lurar jag på till min BMW 3,5 sexa. Tänkte dock köra 2 olika diametrar så man s-bockar packningen (koppar). Fel tänkt?

Helt rätt tänkt. Om de två o-ringarna sitter i fodret eller toppen eller på var sida spelar ingen roll.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
andersson turbo skrev:
Toppen är nog inte död men den kräver nog lite tillsyn som allt annat i denna motor

Tyvär tenderar sådant att bli lite dyrt i slutänden
speciellt när man inte har en jättehög med motorskrot å dyka i när man vill ha en liten detalj som annars förmodligen kostar 3874 å fyrtio ( enhetspris på alla saker i en motor hehe)


Tyvärr så var toppen död. Sprickor i förbränningsrummen , på tre av cylindrarna - inte kul. Så det får bli toppen från den nya motor. Massa pill o slit med ny portning samt fräsning.

Jaja.... vad är inte en bal på slottet :argpådato
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Webspy skrev:
Tyvärr så var toppen död. Sprickor i förbränningsrummen , på tre av cylindrarna - inte kul. Så det får bli toppen från den nya motor. Massa pill o slit med ny portning samt fräsning.

Jaja.... vad är inte en bal på slottet :argpådato

Du har väl inte haft sönder min bottendel bara! :näsblod
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top