Turboval till HD 1340

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Din Harley är frecck, den kommer säkert att piska alla Gixxers på bogan"
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Då skulle jag å det bestämdaste råda dig att montera kompressor från Autorotor istället.

:tummenupp
Nu är det ju inte helt utan problem att montera en kompressor heller. Det är så att kompressorn och motorn har fått för sig att vilja snurra åt olika håll. Inget som är några större problem iofs. Vi får se vad det blir, men jag har en lämplig kompressor liggandes ut i fall att det skulle bli den vägen.....

Jag handlade grejjor till en Sportster av en herre som byggt en Turbo Harley.
PMar dig hans mailadress så kan du säkert fråga honom om lite av varje.
Hojen var visst med i ett reportage i Mc nytt.
Att köpa en kåpa över utgåede drevet tog en timme i telefon och då fick jag vet allt om hans turbohoj utan att fråga.:D
Så han assisterar säkerligen! :tummenupp


Angående att bygga turbo på en HD... :tummenupp

Tack för PM:et Kamikaze:tummenupp



BTW,tänkte du trycka genom förgasare eller smälla dit ett EFI-system?Bygger du för strip eller gata?Borde gå att räkna ut hur mycket luft din motor pumpar o sen be nån av turbogurusarna räkna fram en graf för specen på vad du behöver för aggregat.


Jag har tänkt att köra med förgasare till att börja med. Jag har EFI (Megasquirt) på motorn i hojen jag ska köra pro twin bike med, så det kan ju bli ett Megasquirt även på denna hoj om det inte funkar med förgasare.
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Klart du ska ha turbo, hur svårt kan det va? Vissa påstår att jag letar efter en Sportster att turboladda bara för att "alla" säjer det inte blir bra (skulle inte gå nått vidare på en Bonneville iheller, sa vissa en gång i tiden), vi får väl se... men dom elaka rykten att jag överger Triumph för HD är inte sanna, grisar kan inte flyga ännu ;)
 

x devil

supergasar expert
Gick med
22 Oct 2006
Ort
halmstad
Hoj
fire blade
Klart du ska ha turbo, hur svårt kan det va? Vissa påstår att jag letar efter en Sportster att turboladda bara för att "alla" säjer det inte blir bra (skulle inte gå nått vidare på en Bonneville iheller, sa vissa en gång i tiden), vi får väl se... men dom elaka rykten att jag överger Triumph för HD är inte sanna, grisar kan inte flyga ännu ;)

Nizze menar du ???:D :D :D
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
På min 1120cc Bonnie så funkar en TD04-16T utmärkt. Det du ska tänka på är att inte ha för litet avgashus/turbin och inte för stor kompressor. En turbo som räcker till 200hk på en 4 cyl är för liten på avgassidan för en 2 cyl, en som räcker till 400hk har lite för stor kompressor.. så nåt som ligger där i mellan blir förmodligen rätt lagom
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3118471 På min 1120cc Bonnie så funkar en TD04-16T utmärkt. Det du ska tänka på är att inte ha för litet avgashus/turbin och inte för stor kompressor. En turbo som räcker till 200hk på en 4 cyl är för liten på avgassidan för en 2 cyl, en som räcker till 400hk har lite för stor kompressor.. så nåt som ligger där i mellan blir förmodligen rätt lagom
Skickade ett mail till McXpress för en tid sedan, och de rekommenderar också TD04-16T till stora twinnar..
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
På min 1120cc Bonnie så funkar en TD04-16T utmärkt. Det du ska tänka på är att inte ha för litet avgashus/turbin och inte för stor kompressor. En turbo som räcker till 200hk på en 4 cyl är för liten på avgassidan för en 2 cyl, en som räcker till 400hk har lite för stor kompressor.. så nåt som ligger där i mellan blir förmodligen rätt lagom
Kan detta vara nå't? http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~495689__hl~turbo_td04-16t

Rent generellt, hur ser den samlade expertisen på att köpa dylik utrustning begagnat på Tradera och Blocket etc.?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Ähum...alternativ placering :)
Harley-Davidson%20Aerocharger%20Night%20Train.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Här finns det mappar på Mitsu-laddare, hittar dock ej T04-16T. Är det någon som har en map på denna modell??

turboout01.gif
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Går det inte bra ändå om man har en elektrisk returoljepump? Nu har jag iofs inte tänkt att ha aggregatet så där men ändå :confused:
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Klart du ska ha turbo, hur svårt kan det va? Vissa påstår att jag letar efter en Sportster att turboladda bara för att "alla" säjer det inte blir bra (skulle inte gå nått vidare på en Bonneville iheller, sa vissa en gång i tiden), vi får väl se... men dom elaka rykten att jag överger Triumph för HD är inte sanna, grisar kan inte flyga ännu ;)
Jag såg bilder på din hoj från Malmö Jojje! Vad kör du med för grejor på HD:n?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jepp, jag byggde en HD, men till en polare. Jag körde den i Malmö för att se om det funkade och det tycker jag väl att det gjorde. Bara 6.41 men det var för att jag inte lärt mig hur man går i väg med den än, fick bara 5 repor. Det är en 1600cc motor med en T04E (vet ej trim men det är en av dom mindre). Vid 1.3bar får jag ut 203hk på E85 (Megasquirt). Den är som en sugmotor så ska man ha tryck så får man varva rätt bra, men den blir ju snäll att köra eftersom där inte är nån turbokick alls, det bara ökar på.
Bilder:
http://stabbarps-auto.com/images/hd4.JPG
http://stabbarps-auto.com/images/hd3.JPG
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Det är en 1600cc motor med en T04E (vet ej trim men det är en av dom mindre). Vid 1.3bar får jag ut 203hk på E85 (Megasquirt). Den är som en sugmotor så ska man ha tryck så får man varva rätt bra, men den blir ju snäll att köra eftersom där inte är nån turbokick alls, det bara ökar på.
Byggtid för själva turbostuket runt 2 1/2 vecka eller så?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top