Tuvängen, för 125or

Gunde000

Gunde
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
Honda VF750F -87
Fan:huvet morbror stack till sin stuga så man kan inte köra...
Hur ser dagen ut? kan man komma senare än 8:a:va
Gunde

Goe

Träningsledare SMC & AI SMC
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
hur blire om det kommer regn
fortsätter man att köra eller`?
Absolut. Regn är inga problem. det går lika bra att köra i regn. =)
Dvs vi berättar hur man gör...
(Fast nu är det så att jag HAR beställt fntastiskt väder så det kommer inte att bli regn...) [SMHI säger såhär idag om vädret på lördag... (se nedan)]

Bifogat

• 125vader.jpg
    125vader.jpg
    22.7 KB · Visningar: 53
Last edited:

Goe

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
Hur ser dagen ut? kan man komma senare än 8:a
Körningarna börjar 9. Före det ska det bli teorigenomgång om flaggor, omkörningar å sånt. Men visst kan vi försöka ordna nåt även senare. Men det kan jag inte lova... Allt beror på hur många som kommer.

Goe

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
Hamburgeri finns!

Glömde helt bort att berätta att Daltons är på plats på Tuvängen på lördag och säljer kalasgoda nygrillade hamburgare, dricka, kaffe, kakor osv.
Så förutom fin körning blir det både sol och goda hamburgare på Tuvängens fina gokartbana. Varmt välkomna allihop!

Gunde000

Gunde
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
Honda VF750F -87
Är det någon som vet hur det funkar med övningskörning på banan.
Måste handledaren köra med i loppet eller?
Gunde

Goe

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
Måste handledaren köra med i loppet eller?
Som jag skrivit tidigare i denna tråd så är övningskörning tillåten. Handledaren behöver inte köra men ska ha uppsikt över banan när övningskörning sker och vara med på genomgångarna.
Det är formellt så att det är handledaren som är "ansvarig förare" dvs precis som i vanliga trafiken.

Goe

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
Tack för svaret:) Skall ni ha någon liknande dag i Västerås ( Hälla) i sommar?
Gunde
Inte nån planerad 125a-dag. Men det blir vanlig körning lite då och då. Den närmaste som jag vet om är den 10 augusti och då är man välkommen även med 125a. Dock osäker på om dom accepterar övningskörning. Men jag ska kolla upp det.

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1200GS
Som jag skrivit tidigare i denna tråd så är övningskörning tillåten. Handledaren behöver inte köra men ska ha uppsikt över banan när övningskörning sker och vara med på genomgångarna.
Det är formellt så att det är handledaren som är "ansvarig förare" dvs precis som i vanliga trafiken.

Är det tillåtet med övningskörning bara för 125? Kommer det att vara tillåtet med övningskörning med annat än 125? Bara detta tillfälle?

Goe

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
Kommer det att vara tillåtet med övningskörning med annat än 125?
Vi som administrerar hojkörningarna på Tuvängens gokartbana är BMWklubbens Stockholmsdistrikt i samarbete med SMC Uppsala och vi har bestämt oss för att vi alltid tillåter övningskörning när vi arrangerar körning på Tuvängen. Evenemanget sköts enligt SMCs riktlinjer och klassas som en SMCkurs varför försäkringarna normalt gäller.

Instruktörerna har SMC grund- eller sporthojsexamination och vi arrangerar alltså kurs - inte race. Buskörning är inte tillåten. Vi lär ut hur man hanterar gasen i kurvor, hur man bromsar effektivt och säkert, hur man använder blicken osv. Och vi har roligt medan vi gör det... :tummenupp
Allt hinns inte med på en halv dags körning men vi kör hela sommaren varannan lördag så det finns många tillfällen att vara med.
Körningar på andra banor tillåter normalt inte övningskörning. Men vi tycker att det är ett bra tillfälle att förmedla korrekta kunskaper till dom som övningskör.
Det går således utmärkt att komma med vilken hoj som helst och övningsköra när vi arrangerar körning på Tuvängen. Samma övningskörningsregler som på allmän väg gäller och handledaren är den juridiskt ansvarige föraren.

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Alla ni som har en 125'a och funderar på detta borde åka. Dels är det helt galet kul oavsett vilken erfarenhet/snabbhet man har, men så är instruktörerna toppen på att hjälpa en bli bättre. Åk åk åk!!!

//H

Skarp92

Hojåkande bushman
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Riktigt lyckad dag! :) Jag hade askul :D Tack för en bra dag :)

Hoppas på att det blir nåt mer liknande det där, alltså en 125:a dag, men då SKA det komma fler 125:eek:r ;)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!