Tvätt av skinnställ, kemtvätt

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Finns det intresse att vi går ihop och lämnar in skinnställ för tvätt mot vintern?
Jag vet att kemman kan tvätta skinnställ på nygatan 22. Han har en maskin som tvättar stället i perkloretylen, ett specialämne som inte är vattenbaserat. Det löser upp allt fett och hudrester, löss och skabb samt svett och är skonsamt mot lädret. Efteråt så kör maskinen ett program som skonsamt återfettar stället. Jag tror det kostar typ 400kr men jag kan ha fel. per ställ men han vill inte köra skinnställen i små volymer då det är dyrt och krångligt att ställa om maskinen från standardprogrammet.
Skall jag förhandla fram ett pris för klubbmedlemmar, hur ser intresset ut??
Känner han så pass väl att han tvättar mitt ställ gratis om jag skulle vilja lämna in det men jag tänkte kanske fler ville ha tvättat. Kan snacka med han om intresse finns...
:)

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Har ju gått in i "Goretexklubben" så det är ju läge att hänga undan eller sälja stället. Vilket som, så vore det ju bra med ett rent ställ, jag är alltså med.

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Får vi ett bra pris så är det helt klart intressant :tummenupp

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Mitt behöver tvättas, men hur gör tvätten med alla skydd i skinnstället?

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
RJ skrev:
Mitt behöver tvättas, men hur gör tvätten med alla skydd i skinnstället?

Är det möjligt är jag åxå intr. säkert flera åxå från sundsvall.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Ok

verkar som det finns ett visst intresse. ska kolla priser närmare och höra. Jag kan ju fattat allt fel och att det är dyrt, men jag undersöker vad det kan bli för pris. Skydden tar man ju normalt av från insidan av fodret. men om perkloretylen inte skadar dkinnet så tror jag inte det är någon fara för skydden heller, men jag ska fråga han... Pilla ut skydden i dom fall dom är löstagbara får nog ägaren själv göra då inpassningen efter tvätten blir lixom personlig. Alla har ju skydden på olika sätt i sitt eget ställ....

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
750-R skrev:
Är det möjligt är jag åxå intr. säkert flera åxå från sundsvall.

Mitt ställ har fått en hemsk odör i sommar så jag är gärna med, men vill helst höra om dom som fått ställen tvättade tidigare är nöjda?

Mvh Thomas!

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Kan ju va värt att få tillbaka lite vitfärg på stället. Sen sparar det ju lite vikt då insekterna försvunnit. :D

Jag är då med iaf.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Klart med pris

Jag har förhandlat med Tage som äger tvätten nu,det är en vän till mig. Farsa till en av min bästa vänner. Tydligen så var det lite dyrare med tvätt av skinnställ på Ordinarie pris (runt 500 beroende på modell och typ) men jag har fått han att sätta ett enhetspris på 350kronor per skinnställ för medlemmar i UMCC. Det tycker jag själv låter som ett kanonpris. Maskinen tvättar i perkloretylen och detta är skonsamt mot lädret (inte vatten, lösningsmedel, hög som faaan blir man av det iaf...). Efteråt återfettar maskinen lädret med specialfett och det bästa av allt: impregnerar med ett siliconbaserat impregneringsmedel. Inget efterjobb behövs. Men du måste själv ta ur alla plastskydd ur stället innan du lämnar in det. Dom mår inget bra av tvätten och bör inte tvättas med stället. Det tar ungefär en vecka om han får in minst två skinnställ med ungefärligt lika färgen. Av förståelinga skäl så tvättar man ljusa ställ med ljusa osv...
Gå ihop och lämna in så träffas vi på lokalen och luktar gott i våra nya ställ.
Jag antar att han tvättar Gore-tex ställ osså men jag glömde fasiken att fråga. Någon kan väll tipsa dom som sammanställer medlemsförmånerna så alla får nys om detta som vill tvätta...
Jag har alltid uppfattat han som helreko han har haft kemtvätten där i typ över 25år vad jag vet, så han är skicklig...
. har ni frågor så kör förbi han och visa upp stället Kem-Man på Nygatan22 bredvid lottas krog...
Han har tel 090-12 97 55.

Lycka till!! :banana

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Det lät ju billigt! :tummenupp
Ska vi lämna in alla ställ på samma gång eller komma in en och en?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Inlämning

Det går bra att lämna in en och en. Men han måste tvätta två ställ åt gången för att få tilllräckligt i maskinen. Inte bra att köra en och en. Han sa att om man ha på en vecka ungefär är det bäst att lämna in med kompis (2och2). men annars väntar han bara in tills han har på ett till att köra, dvs kan ta lite längre tid bara. Förslagsvis väntar man ju bara till det är slutkört och då spelar ju bara en eller två veckor ingen roll alls... Kom bara ihåg att visa upp medlemskortet så det blir rätt pris...

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Låter ju kanon. :tummenupp Bra jobbat.

Då är det bara vänta tills man ställt av och lämna in stället senare.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras