Tvätt utan högtryck

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Finns det stationer (gör-det-själv) som har utan högtryck på vattnet ? Kan inte minnas att jag sprungit på någon sådan vid tvättandet av bilen, men kanske ni vet :)

Raderad medlem 51742

Guest
OKQ8 har jag för mig brukar ha ett anslag i sina GDS-hallar om att det finns ett särskilt munstycke man kan få låna för att få lägre tryck vid hojtvätt. Aldrig provat, då jag enbart tvättar bilen där och aldrig hojen.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Många tvätthallar har ju alternativet avsköljning som inte har lika högt tryck.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
På Preem har de alltid en kran på gör-det-själv stationerna. Ibland sitter det en slang på kranen. Så Ja/Nej/Kanske

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Vad är det för fel med att använda högtryckstvätt ? Man behöver ju inte hålla munstycket så nära det som är känsligt. Öka avståndet och du får en fin dusch utan risk för att skada något.

Raderad medlem 51742

Guest
Vad är det för fel med att använda högtryckstvätt ? Man behöver ju inte hålla munstycket så nära det som är känsligt. Öka avståndet och du får en fin dusch utan risk för att skada något.
Många högtryckstvättar har rätt dåligt vattenflöde, utan sprutar mest luft. Ökar man avståndet blir det rätt kass sköljeffekt. Visst, det funkar, men inte optimalt. Dessutom vill man kanske undvika att av misstag komma för nära och få in vatten på fel ställen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Många högtryckstvättar har rätt dåligt vattenflöde, utan sprutar mest luft. Ökar man avståndet blir det rätt kass sköljeffekt. Visst, det funkar, men inte optimalt. Dessutom vill man kanske undvika att av misstag komma för nära och få in vatten på fel ställen.
Jag har tvättat av hojen otaliga gånger med högtrycken och bara sett till att hålla lite längre avstånd. Jag har aldrig råkat ut för att det skulle vara några problem alls. Visst. Det tar lite längre tid att skölja av för att det är en del luft i strålen men så bråttom har jag inte. Det är inte större skillnad än att det möjligen tar en minut längre tid att skölja av hojen.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har tvättat av hojen otaliga gånger med högtrycken och bara sett till att hålla lite längre avstånd. Jag har aldrig råkat ut för att det skulle vara några problem alls. Visst. Det tar lite längre tid att skölja av för att det är en del luft i strålen men så bråttom har jag inte. Det är inte större skillnad än att det möjligen tar en minut längre tid att skölja av hojen.
Ja, visst funkar det. Det är mer att ifall det finns ett val att använda vanlig vattenslang så gör jag hellre det. Främsta anledningen till att jag inte tvättar hojen i gör-det-själv-hallar är att det är alldeles för bökigt att få med sig spann, tvättgrejer osv. Nu har jag tvättmöjligheter vid mitt garage, men hade jag inte haft hade ett annat vall hade jag förstås använt högtryck i tvätthall eftersom jag varit så illa tvungen, även om det inte är optimalt.

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Vattnet (utan högtryck) är nu löst på smidig plats :)
Se mig om efter en kompressor också då jag ändå behövt en till andra saker, något mindre borde ju duga att blåsa torrt hojen :)

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Förresten har sett att det finns mindre "Blowers" för detaljer till bilar/mc, exempelvis BigBoi BlowR Buddy, någon som provat dessa?
Blåser varm luft, om det skulle vara till en fördel jämfört med en kompressor vet jag ej...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förresten har sett att det finns mindre "Blowers" för detaljer till bilar/mc, exempelvis BigBoi BlowR Buddy, någon som provat dessa?
Blåser varm luft, om det skulle vara till en fördel jämfört med en kompressor vet jag ej...
Annars kan du ju söka på hårtork?

En kompressor blåser kalluft, läs lite om Bernoullis gaslagar tex, och kalluft torkar ganska dåligt. Ska du gå all in, så ska du ju kyla luften till strax under nollan, och kondensera bort all fukt, sen värmer du upp den för att torka hojen. Men då har du plötsligt byggt en hårtork från helvetet som kostar mer än hojen.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS