Tvätta bilen-ställe??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Åkte som jag brukar till min favvo GDS (gör-det-självhall) som ligger vid lackarebäck i mölndal för att putsa upp bilen lite, men icke. Macken har packat ihop för evigt.

Åkte vidare söderut till kållereds OKQ8. Där var det översvämning i tvätthallen...

Fick åka halvvägs till skåne för att få bilen ren! (OKQ8 i kungsbacka)

Så min fråga lyder: Vart kan jag tvätta bilen någonstans??? Jag har dock som krav att jag kan tvätta för hand.

Önskemål:

1. Hyffsat billigt. OKQ8 tar 108:- /tim vilket är helt ok.
2. Det ska finnas högtryck samt vanlig slang + varmt och kallt vatten.
3. Dammsugare.
4. Inga jävla "bommar" som slangen hänger ner ifrån taket och som konstant ligger och suddar mot bilen...
5. Rent och snyggt.
6. Inget polettjafs utan hederlig timdebitering.
7. Sist men inte minst möjlighet att skinna bilen efteråt utan att grannen sprutar ner bilen när du ska köra ut...

Många krav, men det borde inte vara så svårt då det finns en hel massa folk som bryr sig om sina bilar.

Tips tack!!

Bauen

72# Sladdar över allt med noll koll
Gick med
27 Jan 2006
Hoj
(Förra Ex:et R-1:a) Nu: Honda xr-650..
Hildedalsgatan 8b (Billaga) bra priser,, inomhus,,mm,,,,,

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag tvättar på OKQ8 i Partille. Har allt du begär förutom att de har såna där högtryckssprutor som hänger från bom i taket... E ok om man tänker sig lite för o inte har för hög bil tycker jag personligen. Som bonus har de lyftar om man vill vara lite extra nogrann när man spolar skärmhusen :tummenupp

// Jonas

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Den stora tvätt/GDS-anläggningen på Friggagatan åkte jag ofta till.
Bra ordnat och kostade ca en hundring/timme (förköper man 10 timmar tror jag man kommer ner på 80:-/timme.

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
I kurvan bakom siba backaplan finns några sköna lirare som handtvättar bilfan för 80 pix, om du nu inte nödvändigtvis vill göra det själv, kanon såhär på vintern...:)

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Åk till Östergärde industriområde (östergärde Industriväg) så handtvättar de utsidan av bilen för kr 100:-, ut- och invändigt för kr 150:-.

Klart prisvärt, skönt att slippa blöta och skita ner sig i detta väder.

Men mitt alternativ längre upp är ju ännu bättre tom. Men inte fel då de gör sånt då det blir billigare än GDS:)

NenneR1

Skynda Långsamt .
Gick med
21 Oct 2007
Hoj
2007, Yamaha, R1.
Mitt Tipps är Helt OK för mej .

Statoil macken mittemot Stigs Center andra sidan av motorvägen där Scandic backadal ligger Backadalsvägen . Där kör man in i en tvätthall med 6 bilplatser tror jag och två platser för dammsugning inne i tvätthallen .
Där fungerar det så att man tvättar med högtryck mot att man köper poletter men man kan vara lite klokt sparsam också om man vill tvätta sin bil själv , då gör man som alla andra gör som är där man tar sin hink och fyller på med vatten och börjar att tvätta för hand sedan när man är klar så kör man in en polett för att spola av bilen ren och då är man klar .

Alternativ två är ett ställe som redan nämnts BILLAGA mycket bra när man vill både tvätta och meka där har dom bilyft verktyg mm .

Alt 3 är Mjuktvätt . det kosstar men det är mycket bra man kör in bilen personalen sprutar avfettning på bilen spolar rent den tvättar med svamp och schampo , spolar rent en gång till innan man kör in i den mjuka automattvätten . Efter tvätten så har man uteplatser för dammsugning mm + man får annvända deras egna tvättade handukar för att torka rent bilen effteråt . Jag brukar gå till aröd vid bilprovningen men dom finns på olika ställen som tex , Sävedalen , Kungsbacka, Aröd mm.

Alternativ 4 , Om man bor i Hus så tvätta hemma utanför garaget smidigast
:) .

Ha det bra ..

MVH . Nenne

NenneR1

Skynda Långsamt .
Gick med
21 Oct 2007
Hoj
2007, Yamaha, R1.
varför inte stigscenter dom har hand tvätt för 100 kr vet ej på helger

Hej .

Jag kan svara på det där med dom där billiga handtvätten för ca 100kr ,

Verkligen dåligt , visst är det billigt men är man mån om sin bil och sin egen lack på bilen så är det inget ställe man ska tvätta bilen hos .

JAG åkte in där först så avfettar dom den väntar inte utan bara spolar av den med en gång , och alla vet ju att avfettningen ska ju verka i några minuter innan man spolar av den eller hur . sedan så tar dom inte och tvättar bilen uppifrån och neråt utan hur som hellst typ trösklarna och sedan på huven dörsidorna osv , men var och en vet ju att om man tar svampen och tvättar nedre smutsiga delen av bilen så ska man ju åtminstånde tvätta av svampen eller byta svamp typ en svamp för ovansidan av bilen och en annan svamp för undersidan av bilen den mer smutsiga för sig . annars så blir det smårepor i form av cirklar i mitt fall när jag tvättade hos dom .

Andra grej är ju att dom sedan torkar av bilen med ett dåligt sämmskinn alltså smutsigt sämmskinn och då blir det smårepor igen , nä för mig är det en dålig erfarenhet som kosstade mig en mr cap behandling och alldrig mer säger jag bara .
Nä det finns inga genvägar hur billigt det än är , tänk er själva vilket väljer ni en billig motorolja som ni alldrig hört talas om eller en lite dyrare som ett exempel mobil 1 olja till era motorcyklar eller bilar . ???

Ägarna till sådana tvättar verkar mera vara intresserade av att tjäna så mycket pengar för så kort tid som möjligt men där brister kvaliten också till följd av att man missar att tvätta del av bilen fälgarna etc allt för att tjäna pengar snabbt och för att kunderna inte ska vänta i kön som blir då när det är billigt , hellre att jag väntar mera en liten stund och betalar lite mera och att bilen blir tvättad som den ska än att det blir snabbt billigt men dålig kvalite ! Eller vad säger ni ???

MVH / Nenne

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tack för alla tips!

Finns ingen chans att jag låter någon annan skrubba på min bil...

Statoils modell tror jag att jag ratar då jag hatar polettsystem.

Billaga får jag åka och prova! Annars är det OKQ8 gds som verkar gälla. Synd bara att man alltid blir nerstänkt när man ska köra ut sin nyskinnade bil. Sen kan de där bommarna i taket göra mig helt galen.

Fasen alltså. Macken i mölndal som jag nämnde i början var ju perfekt! Separata "garage" och slangen liggandes på golvet. Ok, det var lite skitigt, men det förklaras väl av att han ändå tänkte stänga för gott.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jag var på OKQ8 i kungälv och bytte till vinterdäck och passade på att tvätta bilen då också.
Var där sent på kvällen så det var inte en käft där. Borde ju vara likadant på andra ställen. Att det är mindre folk sent på kvällen alltså :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0