Tvätta hela hjälmen

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Är det någon som gjort det?
Jag har en XR-1000 och det går ju f-n inte att ta ut inredningen.
Min bror tvätta hela hjälmen i badkaret och efteråt så tycker han att hjälmen har blivit för stor.
Jag vill också tvätta min hjälm (kan ju bara gissa hur äcklig den är efter 1 sommar:zpy )
Så vilka här har gjort det och har hjälmen (inredning) blivit större efteråt?

Kan tillägga att vattnet blev svart när brorsan tvättade sin, och då är hans hjälm nyare än min.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Har tvättat min Arai Condor i badkaret. Lade en handduk på botten och ställde hjälmen upp och ner på den. Sen i med schampoo och duschmunstycket. Tvättade och gnuggade en stund.

Sen fick den stå och torka upp och ner i rumstemperatur. Detta var på sommaren så det var hyfsat varmt i rummet. Tog ett par dagar sen var den torr och fräsch.

Jag har inte märkt av att den blivit större av tvätten.

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag tvattade med en fuktig klut bara, det luktade åtminstone lite battre..

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Biltema har nått hjälmtvättsprayrengöringskitt som man sprutar på, torkar av och väntar nån timme. Sen är det bara att dra på sig hjälmen och sticka ut och bränna. Luktar inte hallon, men bättre än svett...

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag tvattade med en fuktig klut bara, det luktade åtminstone lite battre..

Klut? trasa eller:va

Biltema har nått hjälmtvättsprayrengöringskitt som man sprutar på, torkar av och väntar nån timme. Sen är det bara att dra på sig hjälmen och sticka ut och bränna. Luktar inte hallon, men bättre än svett...

Ok, det kanske skulle vara nått, men det känns lite som "häll på lite parfym och den är ren".
fast det är väl bättre än ingenting.

Har tvättat min Arai Condor i badkaret. Lade en handduk på botten och ställde hjälmen upp och ner på den. Sen i med schampoo och duschmunstycket. Tvättade och gnuggade en stund.

Sen fick den stå och torka upp och ner i rumstemperatur. Detta var på sommaren så det var hyfsat varmt i rummet. Tog ett par dagar sen var den torr och fräsch.

Jag har inte märkt av att den blivit större av tvätten.

Ok, undrar varför brorsans hjälm blev för stor då? den blev så stor att han måste köpa en ny säger han...

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag använder alltid hjälmhuva, den tvättar jag sedan vid behov i maskin.
Den hjälmhuvan skyddar ju inte bara hjälminredningen från svett och hudfett utan tar även åt sig av vägdamm och annat som fastnat i hjälminredningen.

/J

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
jag har nån rengöringsspray som man sprayar i hjälmen, väntar lite och torkar ur med en trasa. Luktar lite bättre, ser lite renare ut och förmodligen lite bakteriedödande också.
Men om det funkar på riktigt?? Det vete fan :gnissla

Har även tvättat min förra hjälm i duschen utan förändringar av storleken, däremot tog det ett jävla tag innan den torka :tungan

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Min bror tvätta hela hjälmen i badkaret och efteråt så tycker han att hjälmen har blivit för stor.
Jag vill också tvätta min hjälm (kan ju bara gissa hur äcklig den är efter 1 sommar:zpy )

Kan tillägga att vattnet blev svart när brorsan tvättade sin, och då är hans hjälm nyare än min.

Ahaa, tur att man inte är svarthårig då ju.

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Enkelt om man vill. Vänd hjälmen upp och ner, spola rikligt med vatten från duschen, har du ett grovrum med hög kran fungerar det också bra. Ta lite hårchampo och blanda i den ca 1 liter du lämnar i botten på hjälmen och blanda runt. Viktigt att inte ta för mycket, det kan lukta ganska starkt. Använd sedan ena handen och gnugga insidan. Spola sedan ur med rikligt med vatten.

Låt torka några dagar. Sen har du en hjälm som är så gott som ny. :)
Funkar klockrent.

// Wip

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vintertrafik och budjobbande skitar ner inredningen rätt fort. Tvättat min Arai en mängd gånger i badkaret med ovan nämnda metod.
Blir lika förvånad varje gång hur smutsigt vattnet är.
Krymper inte ett skit.

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Det stora företaget vid namn Biltema har ju också en hjälmrengöringsspray, har ju provat den flera ggr i min Arai.

Om det blev rent? Nja vet inte men det luktar ju fräschare! :hjälm :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Klut? trasa eller:va

Ok, det kanske skulle vara nått, men det känns lite som "häll på lite parfym och den är ren".
fast det är väl bättre än ingenting.

Ok, undrar varför brorsans hjälm blev för stor då? den blev så stor att han måste köpa en ny säger han...

Körde han i torktumlaren? :hihi

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
är inte inredningen urtagbar på xr1000 :va

Nix, annars tror jag inte han hade tvättat hela hjälmen ;)

Enkelt om man vill. Vänd hjälmen upp och ner, spola rikligt med vatten från duschen, har du ett grovrum med hög kran fungerar det också bra. Ta lite hårchampo och blanda i den ca 1 liter du lämnar i botten på hjälmen och blanda runt. Viktigt att inte ta för mycket, det kan lukta ganska starkt. Använd sedan ena handen och gnugga insidan. Spola sedan ur med rikligt med vatten.

Låt torka några dagar. Sen har du en hjälm som är så gott som ny. :)
Funkar klockrent.

// Wip
Alltså, jag vet hur man tvättar, jag är en vuxen pojk.
Ville veta om hjälmen har blivit större för någon annan.

Körde han i torktumlaren? :hihi

Nej, men det kanske vore en idè eftersom torktumlaren brukar krympa grejer ;)

Mysig bild btw
attachment.php

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Alltid denna fråga! Hur gör ni när ni tvättar huvudet? Antar att de flesta använder duschen och lika bra går det att duscha hjälmen.

Ta duschmunstycket & spola in i hjälmen. Ta sedan vanligt milt schampoo och massera in i inredningen. Spola sedan varsamt & noga ur schampoot med ljummet vatten. (Balsam & inpackning kan ni skippa) ;) Krama sedan ur det värsta vattnet.

Ställ sedan hjälmen på något underlag så att den får luft ordentligt. Öppna visiret & alla ventilationsmanicker. Tar ett par dagar att få den helt torr så planera tvättningen! :)

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Alltid denna fråga! Hur gör ni när ni tvättar huvudet? Antar att de flesta använder duschen och lika bra går det att duscha hjälmen.

Ta duschmunstycket & spola in i hjälmen. Ta sedan vanligt milt schampoo och massera in i inredningen. Spola sedan varsamt & noga ur schampoot med ljummet vatten. (Balsam & inpackning kan ni skippa) ;) Krama sedan ur det värsta vattnet.

Ställ sedan hjälmen på något underlag så att den får luft ordentligt. Öppna visiret & alla ventilationsmanicker. Tar ett par dagar att få den helt torr så planera tvättningen! :)

Men herregud. Alltså frågan lyder: Har hjälmen blivit större efter tvätt?
Jag vet väl för f-n hur man tvättar en hjälm, det är liksom inte så svårt att lista ut. Vatten + tvål = hmm:va

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Moahahahaha - det börjar likna popnit-tråden :D

Men herregud. Alltså frågan lyder: Har hjälmen blivit större efter tvätt?
Jag vet väl för f-n hur man tvättar en hjälm, det är liksom inte så svårt att lista ut. Vatten + tvål = hmm:va

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy