Tvätta hela hjälmen

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Flera men bara Hondor
Brukar glömma hjälmen på styret när det regnar, ett par timmar senare är den vattenfylld och ren och inte har den blivit större:gnissla :D

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Är det någon som gjort det?
Jag har en XR-1000 och det går ju f-n inte att ta ut inredningen.
Min bror tvätta hela hjälmen i badkaret och efteråt så tycker han att hjälmen har blivit för stor.
Jag vill också tvätta min hjälm (kan ju bara gissa hur äcklig den är efter 1 sommar:zpy )
Så vilka här har gjort det och har hjälmen (inredning) blivit större efteråt?

Kan tillägga att vattnet blev svart när brorsan tvättade sin, och då är hans hjälm nyare än min.

Brukar trycka ner min Arai i en stor hink me ljummet vatten o mild flytande tvål som luktar gott. Sen får den stå så över natten. Sen e de bara skölja rent så gott de går.
Inredningen blir fluffigare o tajtare, lite av nykänsla faktiskt!! :)

//Micke

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jag tvättar min Arai ganska ofta. Plockar ur inredningen och tvättar med schampoo i duschen. Eftersom jag med min Förra arai (Den jag har i avatarbilden, eller vad det heter) inte kunde ta ur inredningen, utan bara tvättade rakt av med schampoo i duschen, så gör jag likadant med resten också. De har aldrig blivit större, tvärtom känns den tightare efteråt.''Har gjort likadant med en massa olika hjälmar, aldrig några problem.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nix, annars tror jag inte han hade tvättat hela hjälmen ;)

Alltså, jag vet hur man tvättar, jag är en vuxen pojk.
Ville veta om hjälmen har blivit större för någon annan.

Nej, men det kanske vore en idè eftersom torktumlaren brukar krympa grejer ;)

Mysig bild btw
attachment.php

Om inredningen krypmer...... ja.... vad händer med hjälmen? Jo den borde rimligtvis bli större invändigt. Eller?

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Kör med huva så slipper ni hjälmar som stinker. Huvan börjar lukta obehagligt redan efter en vecka, den hjälmen (i sin femte säsong nu) hade jag garanterat slängt för länge sen annars :)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Är det något som ska hända med hjälmen så är det att bli tightare efter tvätt.

Torka inte över element eller dylikt bara som vissa får för sig:lol
Sabbar frigoliten.

Xr1000 ska ha löstagbara kindkuddar.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Sorry, liten misstolkning av mig.:rodnar

Lugnt :fyllisar

Är det något som ska hända med hjälmen så är det att bli tightare efter tvätt.

Torka inte över element eller dylikt bara som vissa får för sig:lol
Sabbar frigoliten.

Xr1000 ska ha löstagbara kindkuddar.
Det hade ju givetvis varit det bästa.

Jo, kindkuddarna går att ta loss, men resten sitter där det sitter:mad:

Kör med huva så slipper ni hjälmar som stinker. Huvan börjar lukta obehagligt redan efter en vecka, den hjälmen (i sin femte säsong nu) hade jag garanterat slängt för länge sen annars :)

Jo jag kommer ihåg när man var kepsmongo. Innerkanten i kepan såg ju inte sååå fräsch ut efter några månader.
Tycker dock inte att hjälmen luktar så farligt, har varit ganska noga med att vara nyduschad innan jag ger mig ut.
Men den måste nog tvättas på ett lr annat sätt:zpy

Börjar gilla denna tråden haha

Last edited:

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Att många tvättar sina Arai-hjälmar md gott resultat förvånar mig inte, det står ju till och med i instruktionsboken att man kan göra det. Vad gäller andra hjälmmärken så är det nog lite olika. Du behöver kanske inte dränka hela hjälmen, fukta lätt med en svamp eller nått. Det kan ju bara bli bättre...
Jag har förövrigt inte tvättat min Arai på 3 år, luktar inte speciellt illa för det, men jag kanske tvättar håret oftare än du :D

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Att många tvättar sina Arai-hjälmar md gott resultat förvånar mig inte, det står ju till och med i instruktionsboken att man kan göra det. Vad gäller andra hjälmmärken så är det nog lite olika. Du behöver kanske inte dränka hela hjälmen, fukta lätt med en svamp eller nått. Det kan ju bara bli bättre...
Jag har förövrigt inte tvättat min Arai på 3 år, luktar inte speciellt illa för det, men jag kanske tvättar håret oftare än du :D

Jag tvättar visst ofta, minst 1 gång i veckan iaf.
Men annars så var det ett bra tips.

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Jag tvättar visst ofta, minst 1 gång i veckan iaf.
Men annars så var det ett bra tips.

Då bara kindkuddarna gick att ta lös (enl. duells) på min Shoei syncrotec, följde jag lite nervöst rådet i denna tråd. In i duschen, shampo i, överdoserade lite :arsele Gnuggade runt och fick skölja länge pga överdoseringen. Torkade i två dygn i normalvarmt rum och blev som ny.:tummenupp

Stoppningen fick tillbaka sin elasticitet, och hjälmen blev mindre och sitter nu som gjuten. :D

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
jag har 4 hjälmar varav den ena, en ARAI, är säkert 7 år gammal och den har mig veteligen aldrig blivit tvättad :D luktar säkert gandalf men inget jag känner av :tummenupp

saken är den att tanken att tvätta hjälmen aldrig slagit mig, ska testa i helgen!

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
jag har 4 hjälmar varav den ena, en ARAI, är säkert 7 år gammal och den har mig veteligen aldrig blivit tvättad :D luktar säkert gandalf men inget jag känner av :tummenupp

saken är den att tanken att tvätta hjälmen aldrig slagit mig, ska testa i helgen!

Tvätta och avlägg rapport :mattias

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
blöta lite med ljummet vatten o yes-medel funkar finfint..

(låt medlet torka in istället för att skölja ur, så är du renare om huvet när du tar av hjälmen än när du tar på den :tungan )

sen om det ändå luktar gamle ole , så funkar febreeze jättebra som nödlösning.
dödar allt stink, från ingrodda marschkängor till inpyrda soffor, o även hjälmar :tummenupp

var dock försiktig med graderna på vattnet, eftersom en del "stöt-absorberande material" (läs frigolit) inte klarar varmare vatten än 50 grader trots att solen kan åstadkomma mer.. mysko..

min gamla hjälm spolade jag i varmt vatten i från duschen, blev tydligen lite för varmt, eftersom frigoliten sprack där inne o började smula efter att jag provade den när den torkat. :rolleyes:
(var iofs billigt skräp)

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tvätta hjälmen i badkar med massa vanligt tvättmedel + grönsåpa.
Grönsåpa dödar äckliga tjejbaciller:tuttar o vanliga baciller.

Sen sköljer man hjälmen många gånger - så allt tvättmdel garanterat är borta från fodret - sen en genomdränkning i vatten med svag såpa lösning.

Sen dropptork nån timma - sen bör man använda en klen fläkt för att torka ur den någorlunda fort.
Annars lär överlevande baciller fort ta över hjälmen igen i fukten.

Grönsåpan ger en viss antibakteriell behandling om den används i sista sköljvattnet.
Samt att hjälmen torkas någorlunda fort

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...