Tvätta hojen

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Är det någon här som har gjort lackförsegling (typ Tefcar) på en MC någon gång?

Hade en Saab förut som hade tefcar-behandling och det blir fruktansvärt fint, och skiten bara ramlar av.

Nackdelen, är ju att ytorna blir väldigt hala. Så om man måste bromsa så finns risk av man inte riktigt får grepp med låren kring tanken.

Någon som har testat?
Vad tror panelen? :)

/H

Jupp... det förtsa jag gjorde med hojen... Det underlättar tvättandet..
Jag gör det 2 ggr per säsong..

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Börja med att du spolar hojen först. (Högtryck rekomenderas) Använd dig sen av nån avfettningsmedel som är menad för hoj tvätt och försäk se om lacken och ev plasten tål detta. Diskmedel gör inte detta på hojplasten. (Hojplasten reagerar och tappar sin lyster/bleknar om du gör det) Börja ned ifrån och upp (detta för att inte små stenar osv inte repar ditt lack) undvik axlar kedja osv detta tar du för hand sedan.
Högtryck - behövs ej, skadar mer än gör nytta har jag lärt mig.

Börjar du nedifrån så får du med dig mer smuts som du då lättare repar de finare delarna med upptill :tummenner
Använd mkt vatten och börja uppifrån och på de minst smutsiga ställena.

Jag vill slå ett slag för att man skall varmköra hojen ordentligt efter tvätt och då inte bara motorn utan köra hojen så lager, bromsar m m blir värme- och vindtorkade. Ställa in den i garaget direkt efter kan ge rostangrepp och kärvande delar.

Jag brukar efter tvätt torka bromsskivorna med t-sprit för att få bort beläggningar och det brukar bli bättre. (ej vetenskapligt undersökt om det är bra). T-spriten är flyktig så efter ett tag så har den försvunnit ändå.

Ja vet en som fråga morsan va han skulle använda på svåra fläckar...

Hon sa SVINTO

Han använde SVINTO på bågen - :yoparty
Svinto med vatten löddrar och repar inte - i alla fall inte på kaminens glas.

Vid svåra flugfläckar kan man annars använda stålborste (om man har en hoj äldre än 2 år då gör det ingenting :rolleyes: ).

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
En fråga som dök upp i 125cc forumet var just med kedjan. En o-ringskedja t.ex hur anser ni att den tvättas bäst. (Blev inget vettigt svar i den tråden)

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
En fråga som dök upp i 125cc forumet var just med kedjan. En o-ringskedja t.ex hur anser ni att den tvättas bäst. (Blev inget vettigt svar i den tråden)

Kör med kedjerengöring från MOTUL CHAIN CLEAN:tummenupp

- Först ställer jag upp hojjen på depåstödet

- Sen sprayar jag kedjan med kedjerengöring runt om låter verka i ca. 5min

- Därefter tar jag en trasa, eller en bit duk av något slag och torkar av kedjan nogrannt så att den blir ren och blank och fri från restar av smörj och skit

- Nu när kedjan är ren så har tar jag kedjepray Motul Chain lube road

- Sprayar jag kedjan runt om samtidigt som jag snurrar på hjulet, dock inte för mkt så det blir i överflöd men tillräckligt och sprayar speciellt vid bakdrevet på överkant av kedjan, ej direkt på

- Låter kedjeprayen torka i ca 15min, så att allt inte bara flyger i väg när man ska ut och åka sedan:)

- sen är det bara ut och gasa :yoparty

lycka till och kör hårt

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vid svåra flugfläckar så gäller fortfarande diskmedel - ytspänningen minskar me lite diskmedel i vattnet så det tränger in i "flugan" o efter ett tag blir den mjuk o lossnar.

Räddniningstjänster som opererar i områden där vattnet är hårt - låg ytspänning brukar dunka i lite diskmedel eller skumvätska i vattentanken för att minska just denna effekt.
Prova själv på en kolbit eller fluga - rent vatten.
Sen vatten me lite magiskt diskmedel i - vattnet me diskmedel absorberas mycket fortare o pärlar sig inte.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Många, många bilrekondare och billackerare förespråkar & använder YES till biltvätt. Tro inte på allt du läser på internet....

Det gör jag inte heller, därför tror jag inte på det ni skriver. Jag bor ihop med en fd bilrecondare och har själv hjälpt till med en och annan bil. Yes har för högt/lågt ph-värde och då blir det gärna fläckar på lackade ytor. Yes ÄR slipande. Ska du tvätta klädslar så, visst använd Yes, men jag skulle använda grönsåpa.

Du skulle väll kunna länka till ETT företag som använder yes som bilschampo. Jag kan länka till ett som INTE gör det...
http://www.tumbabilvard.com/1.html

/Carin

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hödu Stumpan - ja e proffs - ja vill höra mer om de där me slipande.

Ja kan ge en förklarning till det där med Yes - många företag säljer special grejer för 10 gånger priset men i grunden är det i stora drag samma som Yes diskmedel.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jag använde Yes tidigare men det verkade uttorkande på sadeln.. Med bilschampo kan man glatt löddra in hela hojen..

Förstår förresten inte varför det skall blänka så förbannat.. MT´n ser "argare" ut men lite skit! :tummenupp

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Högtryck - ge fan i det!! Tränger in i lager! Är man dessutom dum i huvudet så sabbar man både kylaren och instrumenten på köpet. Är man riktigt skitdum så tvättar man kedjan med högtryck också så vatten tränger in genom o-ringarna. :)

Finns inget så överskattat som högtryckstvätt... om man är rädd om sina saker.

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
5-56 som fettlösare och en ren svamp med en hink blandat vatten/diskmedel gör susen. Min båge har i alla fall inte skurit...
Gärna ett par öl till :tummenupp

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Hödu Stumpan - ja e proffs - ja vill höra mer om de där me slipande.

Ja kan ge en förklarning till det där med Yes - många företag säljer special grejer för 10 gånger priset men i grunden är det i stora drag samma som Yes diskmedel.

Hödu lill.k.u.k tvätta du med yes. jag hoppar över det....:tummenupp (Kanske kostar de 10 ggr mer för att de är 10ggr drygare...)

/Carin

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
De e lungt lilla gumman - de e jag som köper YES o häller i "MUltiflum2000" flaskor o kränger till den lokala mc butiken.

Köp två flaskor denna månad - vi playboys i tvättbranchen hade fest förra veckan så vi hade sönder fågelbadet på ranchen.

Gråsparvarna e sura när fågelbadet e söndersupet.

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
Men snälla...

Det går hur bra som helst att använda högtryck, jag menar vem fan står och blåser med högtrycksmunstycket 1 mm från lager och o-ringar, lite får man väl tänka.

Det bästa med högtryck är att man får bort grus från lackade ytor. Därefter skall man helst använda Bilschampoo med eller utan vax och INTE! diskmedel/såpa etc som har högre ph-värde än vad vanligt bilschampo har. Det kan även innehålla kemikalier som inte har på en lack att göra! dom kan försämra de olika behandlingarna man gjort på sin lack. Yes är ett bra diskmedel, det är drygt och löser upp fett bra, vax är också en typ av fett. Använd inte YES om du inte vill vaxa hojen efteråt, eftersom du förtunnar/tar bort lackskyddet. Diskemedel löser alltså upp vaxet som redan är på hojen, därmed har du inget skydd...

Tjatigt men så är det...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM