Tvätta Hojen!

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Hmmm, jag använde Sonax hårdvax nu senast, och tyckte det var skitbra. Nu har det inte legat på tillräckligt länge för att jag ska veta hur "long lasting" det är, men att applicera och polera av det var grymt smidigt pga. att det var så otroligt tunnflytade. Vad är dina erfarenheter eftersom du tycker det var kass?

Jämfört med Turtle så torkade det långsamt, och sen kände man faktiskt skillnad på ytan efteråt. Med Turtle så blir det väldigt mjukt )eller hur man ska förklara det) blankt och fint. Jag tycker inte att Sonax vaxet fick till den fina ytan alls.

Men det är ju dock bara min personliga åsikt :gnissla
 
Last edited:

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Jämfört med Turtle så torkade det långsamt, och sen kände man faktiskt skillnad på ytan efteråt. Med Turtle så blir det väldigt mjukt )eller hur man ska förklara det) blankt och fint. Jag tycker inte att Sonax vaxet fick till den fina ytan alls.

Men det är ju dock bara min personliga åsikt :gnissla

Ahaa, alltid kul att höra motiveringen i alla fall. Jag har precis börjat köra Sonax-produkter nämligen, först deras polish, sedan deras hårdvax och tyckte det blev schysst, men framförallt imponerades jag av att det var väldigt lättarbetat. Hårdvaxet torkade på under minuten för mig. Turtle har jag användt förr, och resultatet vart minst lika bra, men tyckte det var jobbigare att stryka ut och torka av, tjockare, och trögare. Men att saker är "lätt" brukar ofta ha en baksida... återstår att se.
 

osc

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
ER-6n -08
Jag tycker sonax professional funkar bra. Använder vax och cleaner. Viktigt att använda cleanern för att få ett bra resultat med vaxet. Jag tycker professional är bättre än vanliga röda sonax. Är dessutom billigare, säljs på 1L flaskor.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Well köpte schampo och vax på biltema. Tvättade hojen och vaxade, tycker nog det blev bra resultat för att vara första gången! Smörjde in kedjan med någon smörja tjejens farsa brukar ha till crosshojarna. Ska se imorgon om det ser bra ut eller om man får försöka hitta kedjevax.

Dock fick jag lite av lackrengöringen på plastdetaljer som genast blev typ blekta. tog WD40 på dom och smörjde in, får se hur de ser ut imorgon. Får väl testa silikonspray eller något annars.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
På fälgar, drev, motorkåpor, sving etc har jag faktiskt 5-56 - det är det enda av det jag använt som funkar bra på dem ytorna och där det är mycket olja/fett. Till kåpor, tank etc har jag Sonax Bilpolish och sedan deras hårdvax.
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
På fälgar, drev, motorkåpor, sving etc har jag faktiskt 5-56 - det är det enda av det jag använt som funkar bra på dem ytorna och där det är mycket olja/fett. Till kåpor, tank etc har jag Sonax Bilpolish och sedan deras hårdvax.

5-56 på dreven är en dålig idé, för dreven är i kontakt med Kedjan, och i den vill man då inte ha 5-56, inte ens i närheten.
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Biltema har "lysfotogen" finns både på dunk och 1 litersflaska! :)

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=75986

Kostar runt 29 kr litern nästan ingenting jämfört med så kallade specialmedel!

Funkar skitbra och effektivt! :tummenupp Och är samtidigt skonsamt!

Köpte "ny" hoj nyss och upptäckte att min kedja inte alls var svart utan guldfärgad! :D Tack vare lysfotogenet!
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Undvik högtryck nära hjullager, svinglager osv.

Undvik avfettning på kedja. Det är väl ungefär detta du bör veta. Resten är upp till dig. Det är inte så svårt att få ren en hoj :)
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
5-56 på dreven är en dålig idé, för dreven är i kontakt med Kedjan, och i den vill man då inte ha 5-56, inte ens i närheten.


Nja alltså inte på själva kuggarna där kedjan går utan på "sidorna" om man säger. Där brukar komma olja/fett som inte går bort med bara vanlig avfettning eller schampo.
 

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Jag har jobbat med reconditionering i 20 år och använder nästan uteslutande Mequiar`s produkter finns en produkt för alla ändamål kan jag lova!
Det där med diskmedel är lite klurigt , den är skonsam mot dom flesta ytor men är inriktad att ta bort t.ex animaliska fetter , och nästa alla waxer har nästintill indentiskt uppbyggnad som liknar i grunden animaliska fetter , så den är inte skonsam mot wax...

http://www.meguiars.com/

/Juha
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Vad säger ni om medel för avgasrörets missfärgning? Kromet blir lätt brunt. Vad jag förstått har i mitt fall BMW en spray/medel som tillbehör. Det lär kosta skjortan som vanligt så finns det något bra 'mindre dyrt' alternativ? Likaså kedjespray tips på fabrikat?
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Många bra tips i tråden!

Lysfotogen var en riktig höjdare, och sen luktar det ju gott också :tungan

Vill rekommendera MC-Power från PLS i Skövde, egentligen framtaget för crosshojar i samarbete med Crossgymnasiet i Tibro men är överjävligt även på gathojen och bilen

Löser insekter, smuts och damm och det lämnar en blank yta efter sig. Tar inte olja särskilt bra men det löser man med fotogenet.

Var och handlade en ny femlitersdunk igår, 1 del medel och 5 delar vatten vid hård nedsmutsning och 1:20 vid lättare nedsmutsning så det är drygt så det räcker.

Går att använda både som "avfettning" i spruta eller som schampo i tvätthinken.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Använd INTE Aoutosol på kromade ytor! Det innehåller slipmedel!
Använd vanligt bilvax eller kromputsmedel ex från Biltema.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hojen tvättar jag innan jag tar ut den för säsogen och sen en gång när säsongen är slut!

Under säsong görs enbart nödvändigt underhåll och eventuellt en avspolning med högtrycken!

Lysfotogen är grymt bra¨då det både gör rent och smörjer lite!
 

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Västkusten
Hoj
Cb-500. Cafe proj
Lånar tråden lite.

Någon som har erfarenhet av att vaxa obehandlade plastytor? Alltså Thermoplast (stavning), kåpor som sitter standard på tex Ktm/Husa eller dyl. Utan dekaler och utan lack. Det är väl en ganska fet plast egentligen, men borde inte vara omöjligt att få lite finish på den med?
Eller?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Använd INTE Aoutosol på kromade ytor! Det innehåller slipmedel!
Använd vanligt bilvax eller kromputsmedel ex från Biltema.

Eeeeeh... Fast det är väl just meningen?? :va
På Autosol tuberna står det ju t.o.m. kromglans...
Jag polerar både rör och dämpare med autosol och dessutom med maskin
och inte släpper nå krom då inte...
Bilvax på avgasröret är ju helt meningslöst eftersom det bränns bort på 2½ sekund...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Eeeeeh... Fast det är väl just meningen?? :va
På Autosol tuberna står det ju t.o.m. kromglans...
Jag polerar både rör och dämpare med autosol och dessutom med maskin
och inte släpper nå krom då inte...
Bilvax på avgasröret är ju helt meningslöst eftersom det bränns bort på 2½ sekund...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=277584
Läs vad Coppertail skriver.
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1167
Alltså...autosol repar krom... Ta en bit undanskymd bit krom på hojen och gnugga lite med autosol. Du kommer att upptäcka att när du jämför den autosolbehandlade ytan med en obehandlad yta så ser du fina repor i kromet och att ytan blivit svagt gulaktig.
//Kent@
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top