tvätta hojjen?

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
08
Hoj
ER6f
det har blivigt dax för att tvätta hojjen för första gången, då jag aldrig har tvättat en motorcykel förut så undrar jag vad man bör tänka på, något man ska undvika att göra och självklart mottages gärna tips på "tvättmedel" och andra produkter man bör använda sig av.

jag har en kärscher högtryckstvätt med ett borstmunstycke som jag tvättar bilen med, funkar sånt till hojjen? det blir lixm färdigblandat med bilschampoo.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Undvik högtryckstvättar till hojen då du trycker in vatten i lagren och på andra ställen där du inte vill ha det! Handtvätta med svamp och spola sedan av med vanlig vattenslang!
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Undvik högtryckstvättar till hojen då du trycker in vatten i lagren och på andra ställen där du inte vill ha det! Handtvätta med svamp och spola sedan av med vanlig vattenslang!


Kan väl spola med munstycket en bit ifrån hojen, då funkar det bra ändå.
Tror att du ska undvika tvättmedel med citrus i, aluminium blir fult av det
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Någon skrev i en tråd att avfettningsmedel gör fula märken på aluminium, som även är svåra att få bort.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Man kan använda avfettning för aluminiumfälgar!
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag kör med Biltemas MC-rengöring, svamp med inbakat tvättmedel sen sköljer med vatten. Funkar kanon.
 

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
YES-diskmedel

Fick tipset att använda YES-diskmedel.
Det funkar kanon! Löser fett och ger en mjuk och fin yta
 

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Re: Hojtvätt

Det är ju inte som att tvätta en bil med stora plana ytor. Har du en nakenhoj, så på sin höjd funkar den roterande borsten till framhjul, kåpa och tank. Men mycket med vajrar och friliggande elkablar och kontakter på en hoj, som kanske inte mår bra av spolning med högtryck. Lager till fram- och bakhjul tål säkert en hel del, även om högtrycksspolning bör undvikas, samt vilka även ofta enkelt kan inspekteras vid frekeventa däckyten.

En hoj har ju oftast kedja, de flesta kedjor är infettade snarare än vaxade, så allt blir kletigt som kommer i kontakt med och är i närheten av bakhjulet. Kanske inte så kul för din biltvättborste.

Fotogen, till skillnad mot varnolen, är det som rekommenderas till att rengöra kejdan med. Glöm inte bort att återinfetta den oringsförsedda kedjan med lämpligt medel efter rengöringen.

Jag har hört att man ska undvika diskmedel som ju löser organiska fetter, då även bilvax har detta som beståndsdel. Bilschampo däremot är skonsammare mot billacken, samt löser något bättre petroleumbaserade oljor och fetter såsom från kedjan.

Hårdvax och lackförsegling på rutan och de lackerade ytorna underlättar kommande rengöring.

Jag började med engångssvampar, bilschampo och hink, men tar nu även själv till högtryckstvätten på t.ex. hjulen, hjulhusen, ruta, tank, kåpor och hasplåten.

Använder högtryckstvätten med att till en början blöta hojen, kopplar sen på schampoflaskan och sprutar på ett lödder på hojen som får verka några minuter, innan jag går på med tvättsvampen. Spolar sen rent med högtryckstvätten, använder ett spridarmunstycke men inte det som ger högsta punkttrycket. Torkar torrt med sämskskinnet på ruta, kåpor, tank och skärmar. Ibland tar jag till avfettningsmedel för kedjeskydd och bakhjulet och låter det verka en stund först.
 

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
08
Hoj
ER6f
tack för alla svaren, jag tror att jag är redo att börja tvätta =)

måste bara åka och köpa lite tvättprodukter först...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top