Re: Hojtvätt
Det är ju inte som att tvätta en bil med stora plana ytor. Har du en nakenhoj, så på sin höjd funkar den roterande borsten till framhjul, kåpa och tank. Men mycket med vajrar och friliggande elkablar och kontakter på en hoj, som kanske inte mår bra av spolning med högtryck. Lager till fram- och bakhjul tål säkert en hel del, även om högtrycksspolning bör undvikas, samt vilka även ofta enkelt kan inspekteras vid frekeventa däckyten.
En hoj har ju oftast kedja, de flesta kedjor är infettade snarare än vaxade, så allt blir kletigt som kommer i kontakt med och är i närheten av bakhjulet. Kanske inte så kul för din biltvättborste.
Fotogen, till skillnad mot varnolen, är det som rekommenderas till att rengöra kejdan med. Glöm inte bort att återinfetta den oringsförsedda kedjan med lämpligt medel efter rengöringen.
Jag har hört att man ska undvika diskmedel som ju löser organiska fetter, då även bilvax har detta som beståndsdel. Bilschampo däremot är skonsammare mot billacken, samt löser något bättre petroleumbaserade oljor och fetter såsom från kedjan.
Hårdvax och lackförsegling på rutan och de lackerade ytorna underlättar kommande rengöring.
Jag började med engångssvampar, bilschampo och hink, men tar nu även själv till högtryckstvätten på t.ex. hjulen, hjulhusen, ruta, tank, kåpor och hasplåten.
Använder högtryckstvätten med att till en början blöta hojen, kopplar sen på schampoflaskan och sprutar på ett lödder på hojen som får verka några minuter, innan jag går på med tvättsvampen. Spolar sen rent med högtryckstvätten, använder ett spridarmunstycke men inte det som ger högsta punkttrycket. Torkar torrt med sämskskinnet på ruta, kåpor, tank och skärmar. Ibland tar jag till avfettningsmedel för kedjeskydd och bakhjulet och låter det verka en stund först.