Tvätta inflammerat sår med whisky?

El Phantasmo

Snygg. Sexig. Singel.
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
inte ens en sparkcykel
Stephen skrev:
hade du blivit tagen i tullen och om tulltjänstemännen kunde sitt jobb(vilket jag starkt betvivlar) så hade du torskat för ringa narkotikabrott.... Allt över 60% är lätt narkotika.... En tanke bara....

Jo men det hade varit värre om dom hittat mina tunga droger i väskan :gnissla
*ironi*

Men det där förbudet fick dom väl lov att ta bort eller?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
ett infekterat sår ska i regel tvättas med alsollösning. nya färska sår tvättas med tvål och vatten, eller natriumkloridlösning. har man ingen alsollösning hemma så är ju natriumkloridlösning bättre än ingenting. annars kan man ju göra som i Khao Lak - tvätta med linsvätska!

s9d8as0vjk

Guest
Stephen skrev:
hade du blivit tagen i tullen och om tulltjänstemännen kunde sitt jobb(vilket jag starkt betvivlar) så hade du torskat för ringa narkotikabrott.... Allt över 60% är lätt narkotika.... En tanke bara....

Skitsnack, möjligtvis får man inte ta ombord det på planet då det är tämligen brandfarligt.

96% säljs ju överallt utomlands. Inget konstigt med det egentligen ... bara outspädd sprit. Dom säljer ju tex Stroh 80% på finlandsbåten.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Alsolsprit, eller så köper du utspädd väteperoxidlösning (effektivast) på apoteket och häller på. Det bubblar coolt om det är bakterier i såret! (gör inte ont dock)

Hur illa är det? Det mesta läker ju så småningom, men är det mycket skit kvar i såret så varar det tills kroppen stött ut det främmande ämnet.

Detta är hemmahjälpen. Sen blir det doktorn och tandborsten...

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Mr B skrev:
Skitsnack, möjligtvis får man inte ta ombord det på planet då det är tämligen brandfarligt.

96% säljs ju överallt utomlands. Inget konstigt med det egentligen ... bara outspädd sprit. Dom säljer ju tex Stroh 80% på finlandsbåten.
Fel av mig.. Den regeln har uppenbarligen tagits bort... Tidigare vet jag att det var så men jag var tvungen att kolla på tullverkets hemsida eftersom jag blev osäker..

Jag fick det här svaret:Det finns ingen övre procentgräns för den alkohol som du får ta med till Sverige med undantag för teknisk sprit. Teknisk sprit, dvs. 96 procent odenaturerad sprit och alkoholhaltiga preparat får föras in till landet endast av den som har tillstånd från Läkemedelsverket.

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
Malmö-motard skrev:
Efter senaste vurpan är jag skinnflådd på mitt högra lår. Såret har blivit inflammerat och varar och har sig. Har inget bra att rengöra med. Funkar whisky? :va :hihi

klart man kan, fast detta är thailändskt skit för 19 kr... :tummenupp

Bifogat

• PICT0676.JPG
    PICT0676.JPG
    50 KB · Visningar: 122
  • PICT0678.JPG
    PICT0678.JPG
    40.9 KB · Visningar: 128
  • PICT0679.JPG
    PICT0679.JPG
    53.7 KB · Visningar: 95

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Jag skulle rekommendera en tripp till apoteket och inhandlande av Klorhexidin för typ 25 spänn... klart mer effektivt än whisky =)

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Enda tipset jag kan ge dig är ren sårtvätt dvs. natriumklorid. Finns på små behållare. Däremot är om det varar så rekommenderar jag dig att åka ner till MAS och få det tömt och omlagt.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
flipm0de skrev:
klart man kan, fast detta är thailändskt skit för 19 kr... :tummenupp

tsss det syns ju tydligt att du dricker det istället för att hälla det på benet. Ditt tummen upp avslöjar dej :hihi

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
jag skulle rekomendera en tripp till doktorjäveln. Infektioner är jävulen själv. Före sommaren så tänkte jag att en infektion har väl ingen dött av, sen så kunde jag sova 4 timmar om natten för att jag var tvungen att ligga och hålla armen i en speciell pose för att det inte skulle göra så ont så att jag började gråta ungefär. Det slutade med några snitt, en penicilllinkur och två ärr. Härliga beats

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
MattE. skrev:
Jag var i tyskland för två veckor sen i den där affären i samma byggnad som Media Markt (om ni vet var det är, nära lübeck tror jag),
där fanns en 96%-ig sprit bland vodkan :hihi
Fanns i livigno(skatte paradis i italienska alperna) också!

2L 96% för 3,50€ om jag inte minns fel... Dom kollade lite konstigt på oss tokiga svenskar, gissar att dom har det för att tvätta eller döda råttor :död

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Mr B skrev:

Brandfarligt och farlig brand! ...vi eldade upp en ca halvliter!
Det ville inte börja brinna först så jag stack ner handen o skulle tända igen, jävlar vad jag brände mig!! totalt osynliga lågor :eek:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Ajaj

Inte tvatta med whiskey, vad e detta vilda vastern eller :hihi
Om du inte gar och koper det pa apoteket sa ta o koka vatten, dra i lite salt och lat losas upp varpa du later det svalna, under lock. Skolj sedan saret med detta. Sprit ar sa starkt att dina vavnader bara blir irriterade av det och lakandet fordrojs. Eftersom det varar sa tycker jag att du lika garna kan knalla till din huslakare som kan ge antibiotika eller antiseptiska kramer, det kan ju paga lange annars och du kan fa arrvavnad som du skulle slippa annars.

Tval och vatten ar mycket bra for sartvatt oxa. Men for GUDS skull skrubba inte saret. Lakvavnaden som byggs upp i saret tas da bort och kroppen far borja om pa nytt. Pilla aldig pa saret utan att ha tvattat dina hander nogrant innan.
Lycka till

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...