Tvätta/polera matt aluminium

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Efter ett par resultatslösa sökningar på såväl forumet som Google så är det dags att fråga. Ärendet har avhandlats i tidigare trådar, men utan några bra slutsatser.

Hojen är bytt och nya ljuddämparna är i matt aluminium (LeoVince för att vara specifik). De är aningen skitiga med lite oljestänk, samt har även någon "utsmetad" gammal fläck som tidigare ägare gjort något tafatt försökt att få bort. På tidigare hojar har ljuddämparna varit blanka, så då har det bara varit att gå lös med autosol för att få ordentligt rent. Men vad ska jag använda på matt aluminium för att uppnå status knullputs (nu snackar vi inte rent, nu snackar vi knullputs)?
  • Rödsprit eller något förtunnande? Räcker det för de petroleumbaserade fläckarna, och vad efterpolerar jag isf med?
  • Autosol? Vad jag har förstått blir det lätt överarbetat och skapar "blanka" ytor i den annars matta grundytan?'
  • Slipa om ytan?

:brinnerup

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Din matta yta är troligen eloxering du pratar om.
Skall du polera den med autosol så får du ett helvete men allt går.
Börja med kallavfettning / diesel / fotogen om du bara vill ha allt rent.

Att få en fin yta osv... polera bort all eloxering... slipa/borsta bort all eloxering eller eloxera om. alltså rätt jobbigt.

Du kan experimentera med att etsa med basiskt... men stor risk att det blir fult.

Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Om det är en eloxerad pipa som du har att brottas med så har jag hört att tex ungsrengöring ska ta bort eloxeringen hyffsat smidigt.
Sedan är det bara att börja slipa. Börja med ett grovt papper sedan finare och finare för att avsluta med polermedel. Det du gör i detta momentet är det som visar sig i slutresultatet så var noggrann.
Om ytan är jämn från början behöver du inte börja med ett jättegrovt papper.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Ytan är jämn och hel, men skitig. Börjar med att gå på med avfettning/fotogen och ser hur pass fin den blir. Tack för tips.

honda_919_6358.jpg

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Ytan är jämn och hel, men skitig. Börjar med att gå på med avfettning/fotogen och ser hur pass fin den blir. Tack för tips.

honda_919_6358.jpg

Jag har en exakt likadan på min Fireblade, den var svartprickig och allmänt ful undertill. Jag tog bara avfettning (ej miljövänlig variant!) som fick ligga på, och putsade därefter. Blev superfin efter typ tre omgångar :)

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Jag har jobbat med aluminium i 16 år så lite har jag lärt mig...
den matta ytan är naturanodisering/eloxering. Dvs aluminiumets naturliga korrosionsskydd utökat till 10-15µm på elektokemisk väg.
Den består av aluminiumoxid, ett av de hårdaste ämnen som finns.
Går att slipa bort, men det är rätt jobbigt...

Fläckar av smuts/asfalt tas bäst bort med fotogen, starka basiska avfettningsmedel fräter på ytan och orsakar vita fläckar/flammighet.

Vill du ha en spegelblank yta så är det bara att gno som gäller.
All anod måste slipas bort, därefter måste ytan poleras. Börja med våtslippapper finare och finare, och sist autosol.
Har du fritidsproblem så gör du allt för hand...annars är nog en slipmaskin att föredra.
MEN...säg den lycka som varar...när du väl fått upp glansen så kommer du att märka att dagen efter är burken matt igen...det är aluminiumets egenskap att snabbt som ögat bilda ett tunt lager aluminiumoxid för att skydda mot vidare korrosion som spökar. Är det dessutom fukt /regn inblandat så går det ännu fortare.

Alltså:
Vill du inte hamna i putsa-putsa cirkeln så är en anodiserad yta ganska problemfri. Tvätta med fotogen och sen är det bra.:tummenupp

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
:Bugar

Att putsa upp dem blanka låter jag helt enkelt bli. Tack för vägledning.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
:Bugar

Att putsa upp dem blanka låter jag helt enkelt bli. Tack för vägledning.

Det finns ett medel som heter Alkaclean en Lahegaprodukt som blankar upp aluminium, fast det är lite vanskligt, gjuten alu kan bli mörk nästan som sotig och valsade alu t,ex plåt blir kanonblank helt av sig självt bara men som sagt prova dig fram. sen får man polera lite efter också i vissa fall.http://www.lahega.se/

Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Det finns ett medel som heter Alkaclean en Lahegaprodukt som blankar upp aluminium, fast det är lite vanskligt, gjuten alu kan bli mörk nästan som sotig och valsade alu t,ex plåt blir kanonblank helt av sig självt bara men som sagt prova dig fram. sen får man polera lite efter också i vissa fall.http://www.lahega.se/

Så här står det om Alkaclean:
"Produktbeskrivning

Alkaclean 50 N användes för borttagning av svår och fet smuts inom livsmedelssektorn, lantbruksnäringen och motsvarande områden.
Utmärkt för rengöring av rökanläggningar, kokgrytor och mycket svårlösligt fett inom bland annat fågelindustrin.
Undvik att applicera på känsliga metaller såsom t.ex aluminium, zink och dylikt. "

Notera sista meningen...

Kikar man i databladet så finner man att det består av ca 40% Natriumhydroxid, dvs lut.
Har ungefär samma effekt på aluminium som thinner på plast...

Generellt när det gäller rengöring av Al:
Fotogen = ofarligt
Alkaliska rengöringsmedel (typ miljöavfettning) kan ge flammighet om de får ligga på mer än några minuter.
Petroliumavfettning (typ gammal hederlig T-grön) rätt ofarligt.

Tänk också på att ett skadat anodskikt aldrig kan "lagas"/rengöras, bara ny ytbehandling som gäller. och det fixar man inte i garaget...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Så här står det om Alkaclean:
"Produktbeskrivning

,,,, och det har jag läst och jag bifogade länken för att TS skulle läsa den. Sen är det så att jag har testat det på olika typer av aluminium som jag beskrev med lite olika resultat, jag uppmanade TS att prova själv.
T,ex så behandlade jag en aluminiun-låda till en lastbil och blev blank som fan.
Sen fräter den på aluminium så den ska inte sitt för lägen helt enkelt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning