Tvättmedel till ultraljudstvätt?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har köpt mig en ultraljudstvätt och behöver tvättmedel.

Skall tvätta allt möjligt, både stål och aluminium och det åker nog i plastbitar med.

Körde en tvåtakts motor, blockhalvor, topp och kolv i en blandning av Ajax och vatten. Brännde på ordentligt i 10-20 minuter och blockhalvorna blev rena och fina men mörknade lite.

Toppen och kolven blev inte bra alls, allt sot satt kvar. Provade attkörakolven i både avfettning och diesel men sote sitter ändå.

Några bra förslag på vad man tvättar med som löser skiten som funkar för respektive metall?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag lämnade en förgasarbrygga till en firma som ultraljudstvättade en gång, och fick tillbaka en trio fantastisk rena och blanka förgasare, en fröjd att skåda. Sedan dess har jag försökt själv, och trots tillgång till proffsmodell så blir det inte så fantastiskt rent som man vill hoppas.

Men för att vara positiv, det är en skön känsla inombords

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Sot är surt och löses därmed med något basiskt medel. På båten jag jobbar på har vi ett speciellt medel för ultraljudstvätt men tror eg det går bra med vilket som.
Biltemas grovrengöring har PH 12-13, testa de. http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Rengoring-och-doft/Grovrengoring-2000018165/

Skall prova det. Tar det vanligt oljebös typ kedjespray och sånt med? Men blir inte aluminium väldigt mörkt oxiderat av extremt basiskt bad? Vad skall man gögga på för att få aluminiumen snygg igen?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Skall prova det. Tar det vanligt oljebös typ kedjespray och sånt med? Men blir inte aluminium väldigt mörkt oxiderat av extremt basiskt bad? Vad skall man gögga på för att få aluminiumen snygg igen?

Det gör det säkert, man jag skulle inte köra en O-ringskedja i de medlet. Bättre o tvätta med fotogen isf.
Autosol och svinto skulle jag rekommendera till alu. I tvätten bara såpa och vatten :)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det gör det säkert, man jag skulle inte köra en O-ringskedja i de medlet. Bättre o tvätta med fotogen isf.
Autosol och svinto skulle jag rekommendera till alu. I tvätten bara såpa och vatten :)

Kartkedjorna lägger jag i en separta glasburk med lampolja. Och det är inte oringade kedjor. Tar av och tvättar dom flera ggr/år.

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Jag brukar använda 3-5% alkalisk avfettning och varmt vatten när jag tvättar aluminium i ultraljudstvätten. Jag har ingen värmare på min så jag får slå på varmt vatten när jag lägger i delarna. Med rumstempererat vatten går det väldigt långsamt.

Har tvättat väldigt sotiga EGR-ventiler (aluminiumhus) med 5% alkalisk avfettning och allt sot brukar släppa efter en stund men det tar lite tid, minst 25 minuter.

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Tänk också på att inte blanda olika metaller i badet.
Då får man en galvanisk reaktion om de har kontakt med varandra (mörka partier).
Egen erfarenhet...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag brukar använda 3-5% alkalisk avfettning och varmt vatten när jag tvättar aluminium i ultraljudstvätten. Jag har ingen värmare på min så jag får slå på varmt vatten när jag lägger i delarna. Med rumstempererat vatten går det väldigt långsamt.

Har tvättat väldigt sotiga EGR-ventiler (aluminiumhus) med 5% alkalisk avfettning och allt sot brukar släppa efter en stund men det tar lite tid, minst 25 minuter.

Några tips på vilket avfettningsmedel som är alkaliskt? Föredrar Biltema, ligger bra till rent geografiskt.

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Några tips på vilket avfettningsmedel som är alkaliskt? Föredrar Biltema, ligger bra till rent geografiskt.

Biltemas "Avfettning Bio" verkar vara en alkalisk. Den är dock färdigspädd och dyr jämfört med att köpa koncentrerad alkalisk avfettning. Exakt vilken koncentration den håller verkar lite oklart även efter att ha läst (skummat) databladet. :confused:

Jag använder i alla fall Strovels Alfanol HD Grön som kan köpas lite överallt i bilvårdskretsar och på nätet. Brukar kosta 69kr/liter för en flaska koncentrerad avfettning. Funkar även utmärkt till hoj- och biltvätt :tummenupp

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Varmvatten och YES diskmedel gör underverk i ultraljudstvätten =)

Ha ha...humor trollet!
Gjorde detta själv för några år sedan för att se effekten, startade tvätten och det slutade inte skumma även fast jag stängt av tvätten :gnissla

DONT TRY THIS AT HOME

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ha ha...humor trollet!
Gjorde detta själv för några år sedan för att se effekten, startade tvätten och det slutade inte skumma även fast jag stängt av tvätten :gnissla

DONT TRY THIS AT HOME

Det stämmer inte. Vatten och Yes i en 40kHz tvätt skummar inte alls i princip. Däremot så är tvätteffekten start överreklamerad. Grovrent eller Ajax funkar bättre tycker jag.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning