Jag ska försöka skriva ihop en tvättning for dummies lite snabbt. Jag ska försöka hålla listan på produkter så liten som möjligt
Allt hänger på hur skitig hojen är och vilket resultat du är ute efter.
Men om vi förutsätter att hojen är riktigt skitig och att du är ute efter hyfssad glans och lättare att rengöra hojen i framtiden.
1.Börja med att blöta papper eller handduk och tryck fast på de ytor som det är mycket med insekter på. Efter bara några minuter börjar de att mjukna och är redo att spolas av med vatten.
2. Spruta på med Kallavfettning på fälgar drev, kedjeskydd mm. på alla delar som är oljiga samt har kedjespray på sig. (Tvättning av just dessa delar brukar utlösa diskusitioner av vilka medel som är bäst. Det finns de som föredrar superavfettning, lampolja, kristalolja White spirit mm det finns massa olika varianter, Vad de flesta personer inte vet är att det i stort sätt är samma produkt i alla flaskor dvs. vanlig lacknafta tillsatt med lite olika tensider samt olika viskositet, Vilket gör att vissa produkter rinnar av snabbare och vissa hänger kvar längre och på så vis får medlet längre tid på sig att verka. På macken kallas de ofta kallavfettning eller superavfettning. Fördelen med dessa är att dom finns i förpackningar med pumphandtag även 5-56 eller WD-40 brukar nämnas och funkar skitbra, nackdelen är att de är dyra att använda som tvättprodukter samt att de kan bilda en hal yta som kan vara svårt att få bort, särskilt om det hamnar på däcken.) Låt verka ca 5 minuter, använd borste eller liknande och gnugga med. På min mc brukar jag använda en pensel med långt handtag som kommer åt överallt.
3. Nu är det dags att ta bort det våta pappret över insekterna
4. Spruta med Alkalisk avfettning (vattebbaserad avfettning som löser damm, jord smuts, trafikfilm mm.)över hela hojen, låt verka ett par minuter. OBS! Alkalisk avfettning får inte torka på ytan, då är det rick för missfärgning fula fläckar osv.Därför bör hoje n vara kall när den tvättas.
5. Skölj av hojen med vatten.
6. Tvätta med bilschampo, börja med de lackade delarna, ta sedan plastdelar och avsluta med fälgar, kedjeskydd mm.
7. Skölj noga
8. Torka med sämskinn eller torkdukar
9. Vaxa med valfritt vax från macken. Flytande vax är lättast och smidigast att jobba med. Är lacken matt och tråkig så använder du dig av polish först och polerar innan vaxningen. Alluminium eller krom kan även polereras och det i dåligt skick. är de i bra skick så kan du bara vaxa direkt på det.
10. Glöm ej att smörja kedjan, köra runt och bromsa lite lätt, innan du gasar satan