Tvättråden

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
*DanTheMan* skrev:
Tandborstar?? Kärcher?? Pffffft......jävla posörer :tungan

Att posa är ju helt centralt!!! Chixen struntar ju i om man kan åka... :hihi ....som tur är. För övrigt kan man ju gå gyllene medelvägen i tryckluftsdiskussionen och konstatera att luften torkar oregelbundna ytor och håligheter bra.

sandstream

Guest
General E skrev:
Att posa är ju helt centralt!!! Chixen struntar ju i om man kan åka... :hihi ....som tur är.
Jag brukar resonera så här: Kan man inte vara snabbast kan man vara snyggast :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bas_Rutten skrev:
det kan bli oljedimma från kompressorn... och det vill man ju inte ha på sin nytvättade pärla.... :7peta

Jag tycker bäst om att skinna..... :hihi Inte så tvetydigt....

Inge vidare kompressor om det kommer oljedimma ur den? Lacka inget med den! :D

Ni som använder Flickvän när ni tvättar, det gör jag också, men hur får ni det torrt med Flickvän? Jag gnussar å gnussar, men det blir bara våtare å våtare då? :D

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hoztic skrev:

Ni som använder Flickvän när ni tvättar, det gör jag också, men hur får ni det torrt med Flickvän? Jag gnussar å gnussar, men det blir bara våtare å våtare då? :D

Snigelspår kan förstöra lacken :mattias

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hoztic skrev:

Det kommer la oljedimma ur alla oljesmorda kompressorer, eller? :va

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Bas_Rutten skrev:
YES innehåller tensider eller vad f-n det heter och vad jag har hört från rekondfolk på mitt gamla jobb (bilfirma) var att diskmedel och allrengöringsmedel och dylikt kan skada vissa lacker på sikt... Exakt vad det innebär o.s.v. har jag inte kollat upp utan nöjde mig med det... .
det löser upp fettet i vaxen....ungefär.
Det har jag lärt mig av Bosse bildoktorn! :tummenupp

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ingen som åker till närmaste mack och tvättar hela hojen med fönstertvättarna som alla mackar har?

Jag har sett folk göra det på sina bilar iaf, först gnugga lite på fälgarna, sedan på rutan, sedan där nere igen, och för att skölja rent så häller de hela hinken med skitigt vatten över bilen som avslutning!

Själv använder jag mig av diverse starkare medel på bakfälg, bil-schampo till kåpor, autosol om det behövs på aluminium och avslutar med Sonax's trio (Rubbing, vid behov, polish och hårdvax).

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Tvätta är överskattat.

Jag tvättar bilen varannan vecka på vintern för att minimera saltets härjningar.

Jag har tvättat hojen en gång i år, på 1000 körda mil.

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Ääähh, doppa hojen i ett bad med syra.. bara ner och upp sen är den skinande ren... :yoparty :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Visst YES sägs vara kanon men har fått ordentligt skäll av en rekondare att YES är så pass dryg att det skadar lacken istället.

Ang kompressorer så har de väl kondensfilter som hindrar även oljandimma att komma ut eller?

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
Ljunghusen skrev:
:hihi Om nån säger att ett äkta sämsskinn inte fungerar undrar man ju hur det används :va

Jag förstår! Hur svårt kan det vara? Det är ju bara se till att det är fuktigt innan man börjar och sen är det ju bara att dra skinnet fram och tillbaka! :hihi Kanske öka takten i intervaller..... Eller det var vid kanske andra aktiviteter.....

edit: Tog bort en del som jag var osäker på, men kondensfilter tar väl bara bort kondensfukt osm kan skada tryckluftsverktyg?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Bas_Rutten skrev:
Jag förstår! Hur svårt kan det vara? Det är ju bara se till att det är fuktigt innan man börjar och sen är det ju bara att dra skinnet fram och tillbaka! :hihi Kanske öka takten i intervaller..... Eller det var vid kanske andra aktiviteter.....

edit: Tog bort en del som jag var osäker på, men kondensfilter tar väl bara bort kondensfukt osm kan skada tryckluftsverktyg?

Ja vattenavskiljare.. vet dock inte hurvida det funkar. Aldrig fått ut en droppe ur min :va

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
twinner skrev:
YES rockar...så är det bara:=)

Prova att diska med avfettning, det lär ju göra susen :hihi Nä, var sak har sin plats och diskmedel har inte med fordonstvätt att göra, det är fel PH-värde i medlet.

drzpeppe

vfrpeppe sedan länge
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
VFR 800 -99
Bas_Rutten skrev:
YES innehåller tensider eller vad f-n det heter och vad jag har hört från rekondfolk på mitt gamla jobb (bilfirma) var att diskmedel och allrengöringsmedel och dylikt kan skada vissa lacker på sikt... Exakt vad det innebär o.s.v. har jag inte kollat upp utan nöjde mig med det... .

Slå mig inte nu - men läste på något bilvårdsforum för länge sedan att diskmedel, precis som du säger, torkar ut och oxiderar lacken och bör inte användas som bil/hojshampo.
Däremot är Yes, i små mängder, kanon till att ta bort insektsrester med.
Det löser fett och proteiner, vilket är precis vad mosade insekter består av.
Dessutom är det mycket billigare än färdigblande insectremovers av olika märken :tummenupp

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
drzpeppe skrev:
Slå mig inte nu - men läste på något bilvårdsforum för länge sedan att diskmedel, precis som du säger, torkar ut och oxiderar lacken och bör inte användas som bil/hojshampo.
Däremot är Yes, i små mängder, kanon till att ta bort insektsrester med.
Det löser fett och proteiner, vilket är precis vad mosade insekter består av.
Dessutom är det mycket billigare än färdigblande insectremovers av olika märken :tummenupp

Ska inte slå dig.... :D Men som du säger... Det löser fett och proteiner på ett bra sätt. Punktinsatser med YES skader inte lacken om med vaxar den efteråt eller så på samma sätt som man vaxar den efter en rubbingomgång....

sandstream

Guest
Bas_Rutten skrev:
Ska inte slå dig.... :D Men som du säger... Det löser fett och proteiner på ett bra sätt. Punktinsatser med YES skader inte lacken om med vaxar den efteråt eller så på samma sätt som man vaxar den efter en rubbingomgång....
Låter bra, ska nog prova lite YES i en blomspruta på fronten vid nästa tvätt för att se vad det gör med de förbannade insekterna.

I nästa liv funderar jag på att bli svala, de behöver ju bara öppna munnen när de flyger så har de middag till ett helt kompani :tungan

Mandus

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
R1-04
Pappsen runt lillfingret.....

Har turen att ha en underbar pappa som älskar att putsa. Men sen har vi en liten deal att om han får låna hojen i bland (brukar bli 1 ggr/sommar) så står han för putset. Och jag är ju aldrig omöjlig......

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Gjorde rent den ordentligt inför vinterförvaringen, ska bli så skönt att ha en skinande hoj när man tar fram den på våren.
Fick inte loss kedjespraysfläckarna utan aceton/lacknafta.
Frågan lyder -Hur snabbt sabbar sådant lacken? Är det ok att använda på metalldelar vid packningar?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM