Två-delat skinn- eller allvädersställ?

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
Sexförti!
Hej!

Ska börja med körkortet nu och tänkte att det kunde vara trevligt med egen utrustning så man slipper låna nåt gammalt insvettat.

Till den stora frågan då, vad är att föredra av de två i rubriken?
Fördelar, nackdelar?

Kommer provförrättaren bli impad av skinnstället på uppkörningen pga. det är bättre vid vurpor eller blir det omvänd effekt och han tror man är en racemupp? :tuttar

Kommer givitvis att testa båda delar innan köp och kolla vad man gillar men vill även höra lite erfarenheter.

Tack på förhand!

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Om du hade tänkt köra sålänge som det går innan snön faller för i år så är ju ett allväders-ställ bättre. Varmare samt bättre i regn än vad ett skinnställ är.
Men att ett skinnställ är säkrare än allväders det kommer man ju aldrig ifrån, men på uppkörningen så tror jag det är skit samma vad du har sålänge du har godkända grejer.

Ett skinnställ är ju ett rent sommarplagg som kanske inte är så skönt å ha på sig när man kör och det är 5-10 grader ute bara ;)

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Jag kör allväders för att jag vill kunna åka tidigt och sent på året utan att frysa, samt att det är skönt att slippa dra på sig regnställ när det börjar spöregna på turerna.

Dock, om du köper ett, kolla så att skydden sitter på plats. Så här i efterhand så skulle jag ha köpt en annan jacka eller tightare, mina axelskydd far bakåt efter ett tag över 100 knyck, inte så trevligt.
Sen om du köper ett allväders så kolla noga hur membranet är utformat, mitt är med knappar och iom de så släpper den in fukt efter någon timme i regn. Men nu har jag iaf lärt mig något....:tummenupp

.Putte

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Blå
Håller med dig om att man inte vill ha något insvettat skinnställ. Köpte mitt då jag började ö-köra och inte märkte jag någon speciell attityd från han som höll i uppkörningen.

Jag kör själv med 2-delat skinställ och det funkar hur bra som helst. Visst det kan bli lite små kallt på tidig vår (torr och fin vägbana med snö vid sidan om) eller sen höst, men då brukar jag köra med en vindtät jacka utanpå skinstället och det funkar klockrent. Jag kör hoj från det att snön försvinner ifrån vägbanan till dess att den kommer tillbaka.

Oavsett vilken typ av utrustning du köper så kolla på lelles mc när dom har vår-utförsäljningen då kan du spara mycket pengar. Jag köpte all min utrustning (hjälm skor handskar skinnställ) där samtidigt och fick ett grymt pris ( rabatt på rea priset tack vare att jag köpte allt på engång).

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...